سلطان از درانی، وزير از باركزی، دولت از غلجايی...
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۷/۵/۸ کد خبر: 153213 منبع: پرینت

رقابت ميان پشتون ها به تقسيم كشور ميان آنها و سياهی لشكر از غيرپشتون ها انجاميده است.

روزی روزگاری پادشاه از درانی ها بود و وزير از باركزی ها و لشكرشان از غيرپشتون ها حتی سال ها به نام قبایل، خانواده سلطنتی و... سربازي نمی رفتند اين روزها توافق ديگری بر سر تقسيم كشور شكل گرفته است و دولت از غلجايی ها و طالب از درانی ها است و غير پشتون ها لشكر جنگ و خدمت را تشكيل می دهند.

غنی دولت را قبضه كرده است و شهرها را در اختيار گرفته است و لشكرش هم غيرپشتون ها در جنگ و در خدمت است، ملا هيبت الله در آن طرف روستاها را در دست گرفته و در همه ولايت ها والی، قاضی و... مقرر كرده است جالب اينجا است که حكم و دستورات ملا هيبت الله بيشتر قابل اجرا و ارزشمند در ميان پشتون ها است و حكم غنی در ميان غيرپشتون ها قابل اجرا است.

انگار تاريخ بزرگی آنها و بردگی ما پايان ندارد تاريخی كه نزديک سيصد سال است پشتونيست ها در قالب های مختلف مردم غير پشتون را در زنجير بردگی بسته اند. آنها پيشنهاد می كنند غنی خوب است يا كرزي؟ ملا عمر خوب است يا حكمتيار؟ ظاهر قدير خوب است يا جنرال رازق و... ما انتخاب می كنيم كدام رهبر باشد و ما برده باشيم.

نگفتيم همه خوب هستند اما برای قوم تبار خود خوب هستند نه برای ما حتي ما خودمان رهبران خود را انتخاب نكرديم. آنها همه چيز را سمت سو می دهند حتی اعتراض ها به نفع آنها پايان می پذيرد مانند جنبش خراسان خواهی را که با ورود عطا از بين بردند و دادخواهی برای قيصاری را با برگشت دوستم خاموش كردند.

ما كوركورانه رهبران را انتخاب مي كنيم، هيچگاه از تاريخ و دنياي خود ندانستيم که سلطان از درانی و وزير از باركزی و دولت از غلجايی و طالب از درانی است!

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قوم پشتون
رهبران غیرپشتون
مردم افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Mansoor Badry
اگر جنوب اوغانستان و نواحی کوه سلیمان به امر ترامپ به طالبان اوغان واگذار شود ، در دیگر نقاط اوغانستان اواغنه ( زی ، زوی، خیل و وال ) حق ندارند در مدیریت و رهبری دولت گماشته شوند ! بروند به وطن شان و با طالبان دولت اوغانی بسازند .

>>>   این وطن همین است وهمین خواهد بود الی که کدام معجزه رخ دهد.
طباطبایی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است