به یک پرسش مهم تاریخی پاسخ دهید
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۷/۵/۸ کد خبر: 153219 منبع: پرینت

سیاست آمریکا برای زمینگیرکردن روسیه و ایران در قبال حمایت از طالبان در حال تغییر است.

پس از مذاکرات مستقیم خانم ولز معاون وزارت خارجه آمریکا با طالبان در دوحه بدون شرکت دولت افغانستان و تایید هر دو جانب مذاکره کننده، دونالد ترامپ به نظامیان افغانستان تحت حمایت آمریکا دستور داد که از« مناطق کم جمعیت و دوردست» افغانستان خارج شوند و به دفاع از کلان شهرها و خانه های خود بپردازند یعنی این مناطق به طالبان سپرده شود تا آنها حاکمیت خود را بر این ساحات تحکیم نمایند.

گرچه تا هنوز نامی از این مناطق برده نشده است اما با توجه به تنش های حادی که میان آمریکا و ایران رونمایی شده است دور از امکان نیست که در گام نخست مناطق هم مرز با ایران شاید جغرافیای استقرار حاکمیت طالبان گردند. «کم جمعیتی» بهانه ای برای جابجایی طالبان در نظر گرفته شده است.

این استراتژی جدید فکر می کنم که کل معادله را در افغانستان دگرگون می کند این می تواند آغازگر حاکمیت طالبان به اصطلاح از دوردست ها به سمت کلان شهرها و بعد در جغرافیای شمال باشد البته طرح استراتژی های قدرت های بزرگ همیشه به هدف نمی نشیند ابر قدرت شوروی هم در زمان خود استراتژی عبور از افغانستان و پاکستان را به سمت آب های گرم و لنگر انداختن تحت البحری های نظامی اش در جزیره دگو گارسیای هند بود برای رسیدن به این هدف بیش از 100 هزار ارتش سرخ را به افغانستان فرستاد اما قضیه برعکس شد و سرانجام امپراطوری بزرگش از هم پاشید.

آمریکا در گذشته هم حامی مجاهدین بود و هم حامی طالبان وقتی برج هایش فرریخت طالبان را به کمک جبهه شمال از قدرت ساقط کرد بعد یک «طالب مخفی» به نام حامد کرزی که همین آمریکا او را رییس جمهور ساخت دوباره زمینه ساز قدرتگیری طالبان شد و امکانات بزرگ دولتی و کمک های جهانی را برای تقویت این گروه بکار گرفت و اینک طالبان بر هفتاد درصد خاک افغانستان مسلط هستند. آمریکا با استراتژی جدید خود حاکمیت آنها را بر مناطق تحت تسلطشان هویت رسمی می بخشد بی جهت نیست که اشرف غنی در نظر دارد که بار دیگر در عید قربان آتش بس اعلان نماید.

نیروهای سیاسی، نظامی، دولتی و فرهنگی مربوط به شمال و مرکز افغانستان باید به این سوال مهم تامل کرده و پاسخ بدهند که:
سرزمین بزرگشان را به طالبان تسلیم می کنند و یا برای نجات جغرافیایشان با پتانسیل بزرگی که دارند با آمریکا و جامعه جهانی وارد مذاکره می شوند؟

هشدار: بازی پیچیده شده است به روزمرگی های که من خوب هستم و تو بد خودرا مشغول نسازیم مساله سرنوشت تاریخی یک ملت بزرگ است.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
آمریکا
نیروهای نظامی
نظرات بینندگان:

>>>   Mansoor Badry
اگر جنوب اوغانستان و نواحی کوه سلیمان به امر ترامپ به طالبان اوغان واگذار شود ، در دیگر نقاط اوغانستان اواغنه ( زی ، زوی، خیل و وال ) حق ندارند در مدیریت و رهبری دولت گماشته شوند ! بروند به وطن شان و با طالبان دولت اوغانی بسازند .

>>>   تا هنوز در خواب غفلت هستی! زود باش بیدار شو طوفان میاید و همه و همه نابود مبشود. آیا آماده سوال و جواب ملائکه هستی و یا چیزی برای عقبا ذخیره کرده یی؟

>>>   بلان هاى غرب قدم به قدم براى تجزيه و ويرانى كشور هاى اسلامى به شمول افغانستان به بهانه اى مبارزه با تروريزم عملى مى شود .

>>>   تقوائی ازینکه به نیروهای سیاسی ونظامی شمال ومرکزی هوشداربیداری میدهی این کارت نیز دامن زدن به تفرقه است چراشرق ، جنوب وغرب را خبرنمیکنی باز هم برایت میگویم تا زمانیکه یکطرفه لول بخورین ازین کرده بدترش را منتظرباش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است