ترامپ چه نقشه ای برای افغانستان دارد؟
اشرف غنی بدون درنظرداشت مردم، احزاب، نهادها، مجامع مدنی، سران و متنفذین قومی، دستورات آمریکایی ها را دقیق و بدون فوت وقت، اجرایی می کند، بدون اینکه از خودش نظری داشته و یا دیگران را در اجرای آن نقش نظردهی بدهد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۷    ۱۳۹۷/۵/۹ کد خبر: 153241 منبع: پرینت

به گزارش شبکه ی اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) بلافاصله پس از تصمیم ترامپ مبنی بر تخلیه برخی مناطق برای طالبان به بهانه تخلیه مناطق دور دست، جناب اشرف غنی به تمامی واحد های نظامی ابلاغ کرد که نقشه ترسیم مناطق قرار واگذاری به طالبان را ترتیب داده و به زودترین فرصت طرح تخلیه و تحویل دهی مناطق را به طالبان آغاز کنند.
یک روز پس از ابلاغ ترامپ، عقب ‌نشینی نیروهای امنیتی عملاً از برخی ولسوالی های ولایت های غور، غزنی، فراه، پکتیا و برخی ولایات دیگر آغاز شد.

جالب اینجا است که این طرح مستقیم به دولت افغانستان ابلاغ نشد و از طریق روزنامه نیویورک تایمز اعلام گردید، اما اشرف غنی از ترس اینکه نظر آمریکا نسبت به وی برگردد بدون تامل طرح عقب نشینی و واگذاری را ترتیب و ابلاغ کرد.
روزنامه نیویورک تایمز از طرح جدید دونالد ترامپ، رییس ‌جمهور امریکا در مورد عقب‌ نشینی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از مناطق دورافتاده و کم‌ جمعیت خبر داد و وزارت دفاع کشور یک روز بعد اعلام کرد که این عقب ‌نشینی عملا در ولایات پکتیا، غزنی، غور، فراه و برخی ولایات دیگر آغاز شده و نیروهای امنیتی در حال عقب ‌نشینی هستند.

"محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع، تایید کردکه بر اساس یک برنامه از قبل طراحی شده، این نیروها به منظور بلند رفتن احضارات، تقویت توان عملیاتی این نیروها در نقطه‌های مهم و استراتژیک و جلوگیری از زیان‌های جانی که غالبا در جنگ‌های چریکی متقبل می‌شوند، مناطق غیر استراتژیک را ترک می‌کنند.
وی بیان داشت که پروسه ترک مناطق کم‌ جمعیت و غیر استراتژیک آغاز شده و هم اکنون نیروهای ارتش ملی از مناطق دور افتاده ولایت‌های پکتیا، غزنی، غور و فراه عقب خواسته شده و در برخی ولایات دیگر نیز این پروسه درحال تطبیق است.
معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در پاسخ به این سوال که ممکن است مناطقی که از وجود نیروهای اردوی ملی تخلیه می‌شوند، زیر کنترول جنگجویان طالب قرار گیرد، بیان داشت که نیروهای دفاعی کشور از مناطقی عقب خواسته می‌شوند که از دید استراتژیک و جمعیتی، اهمیتی چندانی نداشته باشد."

"سخنگویان دولت از جمله سخنگوی وزارت دفاع آقای رادمنش به طوطی های شباهت دارند که فقط سخن می گویند اما خود نمی دانند که چه می گویند و این سخنان چه پی آمد را در قبال دارد.
اکنون آقای رادمنش همانگونه که از استراتژی قبلی آقای ترامپ به شدو مد یاد می کرد اینبار دهن خود را بسیار به یک زاویه بالا بلند و پایین کرده می گوید که از استراتژی جدید ترامپ استقبال می کنند و این طرح هم طرح قبلی دولت افغانستان بوده است.
اینکه رادمنش چه می گوید فاقد ارزش است، اما از طرز خرامان کردن ایشان معلوم می گردد که هدایت آقای ترامپ مرعی الاجرا است، اکنون این سوال مطرح می گردد که آیا طرح استراتژی جدید ترامپ به معنای ادامه جنگ است؟ ختم جنگ است؟ و یا به معنای داغ نگهداشتن تنور جنگ است؟"

سخنگویان وزارت دفاع و دولت هیچکدام درباره مردمی که در این مناطق زندگی می کنند و در آینده تحت اختیار و حاکمیت طالبان و داعش چگونه زندگی خواهند کرد، حرفی نزدند.

آیا دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چه طرحی برای آینده افغانستان ترسیم کرده است؟
"نفس طرح این مساله و عقب نشینی قوای مسلح از هر نقاط که صورت بگیرد به نفع گروه های طالبان و داعش و باعث تقویت آنها می گردد و در این طرح معلوم نیست که سرنوشت آن انسان های در آن مناطق طرفدار دولت بودند چگونه مورد معامله قرار می گیرد؟
اگر آمریکایی ها در صدد تقسیم افغانستان برآمده باشند بازهم این قضیه مبهم و پیچیده است که افغانستان را به اساس کدام فرمول تقسیم بندی می کنند؟ اگر آمریکایی ها به این نتیجه رسیده باشند که افغانستان را به سیستم نوع فدرالی تقسیم بندی نمایند به نظر می رسد که این انتخاب بهترین گزینه هم برای مردم افغانستان و هم برای آمریکایی ها می باشد. در غیر آن صورت هرگزینه دیگر دلالت بر ادامه جنگ می کند و خطر این طرح بیشتر است برای مردم افغانستان نسبت به منفعت آن."

از طرح ترامپ که بگذریم! موضوع اشرف غنی و دیگر حکومتی ها و دولتی های در راس این مملکت است که چرا در این مواقع سکوت می کنند؟ درست است تابعیت آمریکایی دارند و برای شان افغانستان و مردم آن مهم نیست اما به عنوان یک انسان چگونه راضی می شوند که همنوعان شان را بخاطر سرسپردگی بیشتر و نگهداشتن تابعیت آمریکایی شان، نابود کنند؟

هرچند حامد کرزی دلیل اصلی همه این وابستگی ها به آمریکایی ها است اما گاهی از خود در مقابل طرح های آمریکایی واکنش نشان می داد و یا آنها را بلافاصله اجرایی نمی کرد و درباره آن با دیگران مشورت می کرد تا آنان را قانع کند و یا فریب دهد ، اما اشرف غنی بدون درنظرداشت مردم، احزاب، نهادها، مجامع مدنی، سران و متنفذین قومی، دستورات آمریکایی ها را دقیق و بدون فوت وقت، اجرایی می کند، بدون اینکه از خودش نظری داشته و یا دیگران را در اجرای آن نقش نظردهی بدهد.

بر همه ما مشخص است همانگونه که آمریکایی ها روزی از این سرزمین خواهند رفت، سرسپردگان شان مانند اشرف غنی و اتمر و استانکزی و ... نیز خواهند رفت و این مردم سرگردان و متوهم ما را با مشکلات و بدهکاری که برای شان درست کرده اند، تنها خواهند گذاشت.
پس تا فرصت است باید جلوی خوسری های این سران حکومتی را باید گرفت و مردم را در جریان وقایع و اطلاعات آینده و گاها پشت پرده قرار داد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
غنی
عقب نشینی
نظرات بینندگان:

>>>   عقب نشینی از مناطق دور افتاده نه تنها به منفعت دولت نیست، بلکه به نقص دولت تمام میشود.
زیرا در مناطق دور افتاده طالبان و داعش در مین خانه های مردم جابجا میشوند که امکانات عملیات هوایی بالای آنها نیست، زیرا مردم ملکی تلف میشوند.
از طرف دیگر طالبان و داعش درین مناطق دور افتاده با خاطر آرام و عدم ترس از عملیات زمینی و هوایی قوای دولت و ناتو، پلان های عملیات انتخاری و عملیات منطقوی و شب خون زدن را بالای نیرو های دولتی و ناتو طرح ریزی میکنند و بدین صورت باعث نا امنیتی شهر ها و نا رضایتی مردم شهر ها و در نتیجه مارش ها و اعتراضات مردمی بر علیه دولت و در نتیجه سقوط دولت میشوند.

>>>   alam
من مسعود را نه براى آنكه مجاهد بود و يك فرمانده مى پسندم !
من مسعود را با همه نقد هاى كه به او دارم براى دو خصلت خيلى برجسته اش دوست دارم ؛
١:نپذيرفتن امر و نهى خارجى ها .
٢: نپذيرفتن حاكميت پشتونيزم .
شناخت كه من از اين مرد آزده دارم در همين دو ويژه گى خلاصه مى شود . شما يك تصوير و يك صورت را در تمام عمر مسعود نمى يابيد كه اجازه داده باشد يك قبيله گرايى پشتون از او پيشتر قدم برداشته باشد ، مسعود مى فهميد كه نبايد اجازه داد قبيله گرايان بيش از اين تاريخ را به نفع خود بنويسند .
و اما ياران نيمه راهش و نزديكترين اعضاى فاميلش آيا اين پيام مسعود را گرفته اند !

>>>   هدفش پارچه،پارچه کردن افغانستان است.

>>>   کمپاین ضد انتحاریون و گلبدین راکتیار
#وطن_به_كدام_سو_روان_هست؟
از يك طرف اردوي ٨٠٠٠ نفري ضد اقوام خير پشتون ساخته ميشود
از طرفي امريكا دستور تخليه مناطق دور دست از نيروهاي امنيتي را براي طالبان داده هست
اين يعني مرگ همه اقوام جز پشتون ها
#نابود_كني_تا_نابود_نشويد.

>>>   Hal Sid
طالب، داعش ، اختراعات امريكا - انگليس هستند.
حالا به نحوي، به فرزندان نامشروع خود، مشروعيت ، مي بخشند ، تا پلان هاي بعدي را توسط جنايتكاران وحشي ، تكميل كنند

>>>   Khorosoni
هنوز مردم بیچاره ما درسررکعات پروخالی نماز جنگ هستند ولی بیخبر از اینکه اوغان مارا مصروف خانه جنگی واحساسات دینی ساخته ولی خود ریشه مارا یکجا امریکای ها قطع میکنند.

>>>   وقتی دولتمردان افغانی مردم و مملکت داری بلد نیستند و یا نمی تواننند کشور اداره کنند، آنوقت یکی دیگر می آید و اداره می کند. یکی ابلهی ریگ در کفش داشت *** چو درمانده شد دست بر سر گذاشت
دلال بازی و رانت خواری و دزدی و اختلاس که نشد مملکت داری و یا اقتصاد. کسی که اقتصاد را مال خر تعریف می کند، عکس العمل و پاسخ اقتصاد و ورشکستگی را نیز باید هضم و تحمل کند. اقتصادی که روی استبداد و شرع اسلام و سانسور و شکنجه و اعدام و جنگ افروزی و آدمکشی باشد، بهتر از اقتصاد ما. یعنی از مکافات عمل غافل مشو*** گندم از گندم بروید جو ز جو.

>>>   به گزارش خبرگزاری آماج داعش در جوزجان، زنان و دختران را 'ربوده و به آنها تجاوز می‌کند'

گروهی از زنان در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان در شمال افغانستان، ادعا می‌کنند که تروریست‌های داعش، شماری از زنان و دختران را ربوده و به آنها تجاوز کرده است.
محمد رادمنش؛ سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان، این عمل را "کاملاً مخالف فرهنگ و سنت‌های" افغانی دانسته و گفته است که درزاب تنها محلی نیست که در آن از تجاوز جنسی و برده‌داری جنسی داعش گزارش می‌شود.

🔹 درزاب در جوزجان یکی از مناطق نفوذ داعش در شمال افغانستان است که علیرغم تحت محاصره بودن، دولت و نیروهای خارجی، تاکنون اقدام مؤثری برای نابودی داعش در این منطقه انجام نداده اند.

🔹 شماری از منابع نیز مدعی اند که تروریست های داخلی و خارجی داعش با هلیکوپتر به این مناطق منتقل می شوند و از شهروندان فرانسه تا الجزایر، چچن، کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی در میان اعضای این گروه حضور دارند.

>>>   به گزارش "یورو نیوز" نیروهای داعش در افغانستان با تهدید زنان افغانستانی آنها را به ازدواج اجباری وادار کرده یا به آنها تجاوز می‌کنند.

خبرگزاری "رویترز" با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد به دلیل شرایط ویژه فرهنگی و مذهبی افغانستان اطلاع دقیقی از موارد ازدواج اجباری و تجاوز به زنان از سوی اعضا داعش در دست نیست. این خبرگزاری در عین حال به عنوان نمونه، ماجرای تجاوز به برخی زنان در بخش‌های زیر کنترل داعش در افغانستان را منتشر کرده است.

ظریفه یکی از این زنان است که یک فرمانده داعش به او تجاوز کرده است. او که از اهالی روستایی در نزدیکی شبرغان در شمال افغانستان است و سه فرزند دارد، می‌گوید این فرمانده داعش روزی به خانه او رفته و از او پول خواسته است. او می‌گوید که پولی ندارد و اگر پولی داشته باشد برای او می‌فرستد. اما داعشی نمی‌پذیرد و از او می‌خواهد که از شوهرش جدا شده و به عقد یکی از سربازان او در آید. چون ظریفه این پیشنهاد را رد می‌کند، فرزندان او را گرفته و به اتاق دیگری می‌برند.

این زن افغان در ادامه می‌گوید: «به من گفتند اگر به حرفشان گوش نکنم مرا می‌کشند و خانه‌ام را می‌گیرند. بعد از آن مرد داعشی هر کاری که خواست با من کرد.»

با وجود آن که افغانستان مدام صحنه درگیری و خشونت است، اما رفتار نیروهای داعش در این کشور بسیار خشن‌تر و سبعانه‌تر از همه انواع دیگر حمله در این کشور است. رفتار خشن داعش از جمله سر بریدن و مجبور کردن افراد به نشستن روی مواد منفجره از جمله کارهای عادی آنها در سوریه، عراق و افغانستان است. اما از زمان پیدایش داعش در سال ۲۰۱۴ در ولایت ننگرهار در شرق و زابل در جنوب، تاکنون موارد تجاوز جنسی و وادار کردن زنان به ازدواج در افغانستان کمتر گزارش شده است.

نفوذ داعش در جوزجان، منطقه‌ای در مرز ترکمنستان که ظریفه در آن اقامت دارد رو به گسترش است. آنها در این منطقه همزمان با آمریکا و طالبان می‌جنگند و از طریق راهزنی پول جمع می‌کنند. آنها بسیاری از جوانان بیکار را به هوس پول در آوردن از این طریق به عضویت گروه خود در آورده‌اند.

>>>   گزارش یورونیوز:
نفوذ داعش در جوزجان، منطقه‌ای در مرز ترکمنستان که ظریفه در آن اقامت دارد رو به گسترش است. آنها در این منطقه همزمان با آمریکا و طالبان می‌جنگند و از طریق راهزنی پول جمع می‌کنند. آنها بسیاری از جوانان بیکار را به هوس پول در آوردن از این طریق به عضویت گروه خود در آورده‌اند.

ظریفه بعد از این که مورد تجاوز داعشی‌ها قرار گرفت خانه خود در ولسوالی درزاب واقع در جنوب ولایت جوزجان را ترک کرده و به رغم همه مشکلات به شبرغان رفت تا سرپناهی برای خود پیدا کند. او می‌گوید دیگر روی آن را ندارد که شوهر و همسایگان سابقش را ببیند.

زن دیگری به نام سمیرا می‌گوید به مدت ده ماه اسیر داعش بوده و در این مدت بارها مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است. این زن نیز مانند ظریفه توانسته از چنگ داعش بگریزد و به شبرغان برود. زنان ولسوالی زرداب از ترس کشته شدن به دست داعش یا بستگان خودشان حاضر نیستند نام واقعی یا کامل خود را بگویند. از این گذشته، زن‌های آزاد شده از چنگ داعش، از بیان دقیق آنچه بر ایشان گذشته شرم دارند.

کامله، زن دیگری از زرداب می‌گوید از چهار زنی که همراه او به دست داعش ربوده شدند، تنها او توانسته فرار کند. او می‌گوید نیروهای داعش ابتدا به اسم ازدواج او را دزدیده‌اند، اما همین که به اسارت آنها در آمده، چندین مرد به او تجاوز کرده‌اند.

رفتار داعش صدای طالبان را هم در آورد
شمار زنانی مثل سمیرا و ظریفه که اعضا داعش در درزاب در ماه‌های اخیر به آنها تجاوز کرده یا آنها را به ازدواج اجباری درآورده کم نیست. بیشتر این زنان مجبور به فرار از دیار خود شده‌اند.

این رفتار داعش نسبت به زنان افغانستان حتی صدای طالبان را هم درآورده است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان گفته است: «داعش چنان جنایت‌های فجیعی در درزاب مرتکب شده که قابل بیان نیست. آنها به موازین احترام نمی‌گذارند و بنابراین در مورد جنایت‌های آنان که مردم بازگو می‌کنند، نباید تردید کرد!»

داعش سخنگویی در افغانستان ندارد و دولت کابل گفته است این گروه در تلاش است تا یک ایدئولوژی کاملا ناشناخته و بیگانه را وارد افغانستان کند.

مدارکی که در سال ۲۰۱۵ از گروه داعش در سوریه به دست آمده نشان می‌دهد که رهبران این گروه استفاده جنسی از اسیران را مجاز دانسته‌اند. محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان چنین رفتاری را مغایر با فرهنگ و سنت این کشور خواند و گفت که موارد برده‌داری جنسی به جز زرداب در مناطق دیگر هم دیده شده است.

در عین حال اطلاع دقیقی از موارد بردگی جنسی زنان به دست داعش در ولسوالی‌های دیگر در دست نیست.

>>>   ما چه قدر بيچاره و ذليل شده ايم که سوال ميکنيم و منتظر هستيم که ترامپ چه پلان دا رد. از شيرمردان تاريخ بز هاى ترسو و بى تدبير باقى مانده. حيف حيف

>>>   تشويش نكنيد روسها همًين كار راكرده بودند... جهل و ناداني مردم افغانستان ياعث تمام مشكلات امروزي ما است.. هر باري كه مردم تحصيل كرده به قدرت ميايند اين ملا و مجاهلين و غيره نميگذارند وطن آباد گردد.. اينبار هم اشرف غني با تيم كاري اش در صدد آباادي كشور است ... و باز هم همين وطنفروشان نميگذارند

>>>   اگر مثله تجزيه افغانستان است اين كاري خيلي خوبي هست اين كار را بفال نيك ميگرم بنضر من افغانستان جز تجزيه راه حلي ديگري ندارد.
حق گوي از جلال أباد

>>>   ترامپ!
لطفا این اشرف غنی را زیر تیغ دوستم کن!! تا درد ایشچی را احساس کند. بعد از ان اگر مرد یا زنده ماند بلا ده پسش!!!!

>>>   بخاطر همین ریس جمهور شده اگر امریکا بگذارد که ریس جمهور را مردم انتخاب کنند باز ان وقت ریس حمهور محبور است که مطابق خواست ملت پیش برود

>>>   Mansoor Badry
منتظرم تا یک ....اوغان وزیر ، رئیس ، وکیل ، نویسنده ، خلقی ، پرچمی ، اخوانی و تکنوکرات غربی احتجاج خود را بر علیه تصمیم آمریکا مبنی بر سپردن جنوب اوغانستان به طالب بی فرهنگ اعلام بدارد . دولت فدرال تجزیه است و سپردن ولایات جنوبی به طالبان عین وطن خری ! اینست فرهنگ قبیله بی فرهنگ !

>>>   Saboor Raheel
در پیوند به آمادگی حزب کنگره ملی برای واکنش و اعلام موضع در قبل سپردن برخی مناطق به طالبان در پای اعلامیه شان نوشتم:‌

«کنگره ملی یگانه حزب زنده است. حزبی که وظایف خود را می داند. در هرگام موضع خود را دارد و برای هر حرکت دولت توضیح سیاسی مشخص. میان یک حزب زنده و یک دکان بارزترین فرق همین است.»

کنگره ملی می تواند به حزبی فعالتر و بهتر از آنچه هست تبدیل شود اگر به برخی مسایل دیگر نیز توجه کند. از جمله مسایل اقتصادی. پروژه های اقتصادی یی را که تیم فاشیست ارگ رویدست دارد و با آن برنامه های بسیار خطرناک قومی را به پیش می برد نیز باید به گونه مشخص و مشروح مورد ارزیابی قرار این حزب قرار گیرد. برای این کار نیاز به متخصصین اقتصاد در بخش امور اقتصادی حزب است.

شاید انتقادهایی متوجه کنگره ملی و رهبری اش باشد. اما تاکنون در عرصه سیاسی یگانه حزبی که اصل و قلب برنامه های ضد ملی و شوونیستی و فاشیستی ارگ را نشانه رفته و در برابرش ایستاده است همین کنگره ملی به رهبری لطیف پدرام است.

دولت با واگذاری مناطقی به دست طالب دچار عدم مشروعیت بزرگی می شود. از جمله تمامی وکلایی که از مناطق تحت نفوذ طالب در شورای ملی استند، اعتبار خودرا می بازند. غنی و تیمیش و تمامی پشتونهای تکنوکراتی که از نام پشتون و رای پشتون به خود مشروعیت قایل می شوند این مشروعیت را می بازند. البته در جاهایی که به طالب سپرده می شود و منطقه تاجیک نشین و ازبک نشین است نیز چنین وضعیتی است. البته چنین مناطقی کم است و دولت این مناطق را به طالبان غیر پشتون نمی سپارد و این روشن است.

آنهایی که فکر می کنند دولت تن به انتخابات مشروع می دهد و حاکمیت را تقسیم می کند و به این امید واهی همه تخمهای خود را در سبد انتخابات گذاشته اند، در بهترین صورتش کور خوانده اند. ورنه شریک جرم دولت غدار فاشیستی اند که با اغفال مردم به تداوم این حاکمیت کمک می کنند.

>>>   زنگ خطر فدرالی شدن این باراز سوی امریکا زده شد
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا ، تصمیم‌گیرنده اصلی در امور افغانستان به مقامات ارگ گفته است تا هرچه زودتر از مناطق دوردست و کم نفوس افغانستان ، نیروهای دولتی را عقب بکشند و آن مناطق را به طالبان واگذار نمایند. طالبان نیز تایید کرده‌اند که مذاکره آنها با مقامات آمریکایی در جریان است ودر ضمن طالبان از آمریکا خواسته‌اند که سیزده ولایت افغانستان را به آنها واگذار نمایند با این حساب می‌توان گفت که یک ایالت فدرال جنوب و عمدتا پشتون نشین تحت حاکمیت طالبان شکل می‌گیرد. چندی قبل گلب الدین حکمتیار طرح مشابه با طرح امریکا ارایه داشته است ، در حالیکه طرح فدرالی شدن افغانستان بار ها از جانب لطیف پدرام عضو مجلس نماینده گان و رئیس حزب کنگره ملی پیشنهاد شده بود. ولی این پیشنهاد پدرام با واکنش شدید وسرزنش نهاد های دولتی و حلقات سیاسی کشور مواجه شده بود . حالا دیده شود که همین کسانیکه در ضدیت با طرح فدرالی شدن پدرام عکس العمل شدید از خود نشان داده بودند با طرح جدید امریکا چگونه موضعگیری خواهند نمود، یا برعکس موضعگیری شان در مقابل بادار خاموشی خواهد بود !!!
محمد عمرهژیر

>>>   ملت ما تخدیر شده است. هرچه آمریکا بگوید از آن متابعت می کند. اگر آمریکا بگوید همه تان بمیرید همه خواهند گفت چشم اطاعت می شود!! بسیار جای تأسف است که آمریکا بر مقدرات ما مسلط شده و با چند دالری که به اشرف غنی و اطرافیانش می دهد حلقه بردگی بر گردن ما انداخته شده و از خود هیچ اراده ای نداریم. ممکن است بلکه حتما اگر آمریکا بگوید که کشور را به داعشیان بسپارید باز هم دولتیان با سر چشم قبول خواهند کرد و ملت هم به دلیل اینکه مسحور یا تخدیر شده هیچ عکس العملی از خود نشان نخواهد داد. در حقیقت کشور ما دربست در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار داده شده است. شرم باد بر این رؤسا و کلانهای دولت ما که فقط ادای حکومت داری را در می آورند و از حکومت داری و مردم داری هیچ نمی دانند. آنا مانند رباطهایی عمل می کنند که کلید آنها به دست ترامپ و امثال اوست. با این دولت به هیچ جای نخواهیم رسید و جز خواری ، ذلت و در نهایت نابودی چیزی نصیب ملت ما نخواهد شد.

>>>   من از مردم شمال میخواهم مردم جنوب را فراموش نکنید مردم جنوبی ما چه گناهی کرده است که زیر دست طالبهای دهشت افکن برود؟!

>>>   جواب(من از مردم شمال میخواهم مردم جنوب را فراموش نکنید مردم جنوبی ما چه گناهی کرده است که زیر دست طالبهای دهشت افکن برود؟!)
فعلا که با افراد فاشیستی مواجه هستیم که بجای ولایات جنوبی پشتون نشین میخواهد ولایت های فارسی زبانهای تاجیک و هزاره را به طالبان بسپارد ننگ بر خائنان هر کس در قبال این جنایت سکوت کند خیانت است اگر ساکت شوید این ها زیاده خواهی شان بیشتر میشود.

>>>   در همه جای جهان و کشورها همین طوری رسم هست که وقتی حاکمان و بخصوص دیکتاتورها نمی توانند به بلوغ و ثبات سیاسی رسیده و پیشرفت کنند، آنوقت شروع می کنند ضعف و بی مدیرتی خود را به دیگران و خارج ربط داده و خارجیها را مقصر کنند. این برخوردها روش های لو رفته و کهنه ایی هست. البته شکی نیست که کشورهای خارجی بدنبال منافع خود می باشند ولی وقتی حاکمان در داخل نمی توانند تابع قانون دموکراتیک شده و منافع ملی را تاًمین کرده و از آن دفاع کنند، آنوقت بیگانگان از شرایط داخل سوء استفاده می کنند و از آب گل الود ماهی می گیرند. هرگاه یک حکومت و یا یک جریان فکری و سیاسی نتوامد خود را ملّی و مدرن ساخته و منافع ملّی را تاًمین کند، حتی اگر وابستگی خارجی نیز نداشته باشد، لاجرم تبدیل به آلت دست و عمله ایی بیمزد گشته و منافع بیگانگان را تاًمین می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است