مولفه اصلی دموكراسى، نظام انتخاباتى كارا است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۷/۵/۱۱ کد خبر: 153328 منبع: پرینت

يكى از مولفه هاى نهادى دموكراسى، نظام انتخاباتى گشوده و كارآمد مى باشد.

يک نظام انتخاباتى خوب و كارآ مى تواند نقش عمده اى در روند توسعه سياسى جامعه بازى كند اگر يک جامعه ى فاقد نظام انتخاباتى موثر و پاسخگو باشد با تكيه صرف به قانون اساسى و توسل به نهادهاى هر چند دموكراتيک و ملى نخواهد توانست مساله قدرت و بحران فزاينده ى مديريت سياسى را كه معلول عوامل مختلف بويژه حاصل و نتیجه مستقیم و بلافصل پلوراليسم اجتماعى فروكوفته است حل و فصل نماید.

بنابراین در چنين جامعه اى همچون افغانستان كليد زدن موتور دموكراتيزه كردن جامعه و تسريع روند توسعه سياسى مستلزم ايجاد فرمول بازى با حاصل جمع جبرى غير صفر از طريق تغيير نظام انتخاباتى مى باشد.

عبدالله پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دموکراسی
نظام انتخاباتی
نظرات بینندگان:

>>>   عمر راوی
تصمیم امریکا این است که حاکمیت سیاسی خراسان ( افغانستان ) تا سالیان دراز به دست پشتونها باشد. در این تصمیم پاکستان با امریکا همنظر است. روسیه و دیگر کشورهای همسایه نیز کدام مخالفتی با این طرح ندارند.
در انتخابات فرمایشی و تقلبی که میخواهند برگزار کنند، احتمال قوی وجود دارد که در پیشاپیش هر دو جناج اصلی که ظاهرا با هم رقابت دارند، یک فرد پشتون قرار گیرد. شک نیست که رییس دولت بعدی از همین حالا تعیین شده است و نمایش انتخابات را برای فریب مردم ما و فریب مردم دنیا به راه می اندازند.
برای افراد غیر پشتون که در این نمایش ها شریک استند تنها عرصه معامله و امتیازگیری در لایه های پایین تر از ریاست جمهوری باز است و بس.
تاجیکهای که در این غایله ها گرفتارند، بیشتر به فکر منافع شخصی خود استند و هیچ طرحی برای بالا بردن موقعیت تاجیکان در ساختار دولت ندارند. حدس زده میشود که در این نظام و سیستم متمرکز تکقومی پشتونی، تاجیکان حتا همان نقش درجه دومی خود را نیز دیگر بدست نخواهند آورد و بیشتر به حاشیه ها رانده خواهند شد.
بهترین روش، عملی ترین طرح ، مناسب ترین شکل مبارزه برای تاجیکان در این لحظه حساس چیست ؟! خواست اساسی شان چه باشد و چگونه به آن برسند؟!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است