مردم انتخابات بدون تقلب می خواهند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۹    ۱۳۹۷/۵/۱۱ کد خبر: 153338 منبع: پرینت

اكنون هيچگونه بهانه و دلايل منطقى بخاطر پذيرفتن طرح احزاب مبنى بر اصلاح نظام انتخاباتى از سوى حكومت و كميسيون انتخاباتش وجود ندارد.

مردم و جهان خواهان انتخاب شفاف، آزاد، عادلانه، بدون تقلب و خيانت در افغانستان می خواهند. روز گذشته در سومین نشست احزاب، حکومت و کمیسیون انتخابات یکی از شرکت‌ های داوطلب طرحش را برای بایومتریک ‌‌و جلوگیری از تقلب ارایه کرد و گفت طی دو و نیم‌ ماه با تضمین طرحش را تطبیق می‌ کند.

کمیسیون انتخابات، یوناما و نهادهای مدنی که افراد تخنیکی‌ شان را نیز با خود آورده بودند هیچ دلیلی برای مخالفت و رد طرح نداشتند حالا به صورت روشن می توانیم بگوییم که مشکل تخنیکی وجود ندارد و اصل مساله مشکل سیاسی ‌است.

امروز نیز جلسه‌ی دیگر‌ی است و منتظر تصمیم نهایی حکومت برای بایومتریک رای دهندگان و جلوگیری از تقلب سازمان یافته در زودترین فرصت هستیم.
هدف: تغییر میدان بازی

بها بقایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
تقلب
احزاب
نظرات بینندگان:

>>>   Arianfar
اساسی ترین ساده ترین اصل دموکراسی (مردمسالاری) انتخابات ارگان های محلی قدرت است. والیان، ولسوالان و علاقه داران باید انتخابی باشند. در همه جهان هم قاعده همین است. بدون انتخابات دموکراسی معنا ندارد.
حالا هنگامی که ارگ با تمسک به قانون اساسی دستکاری شده و تحریف شده ضد ملی موجود، آشکار این اصل را زیر پا می کند، حد اقل باید این نزاکت را رعایت کند که والیان، ولسوالان و علاقه داران را از جمع خود باشندگان هر ولایت بگمارد. نه این که از ولایات دیگر دیسانت نماید و سوار شانه های مردم.
در این حال، در ولایات شرقی و جنوبی این اصل کاملا رعایت می شود و اکثریت والیان، ولسوالان و علاقه داران و در اکثریت مطلق موارد قوماندان های فرقه و پلیس و امنیت از خود مردم بومی اند. در هر صورت هیچگاهی از ولایات شمال کسی را نمی آورند که البته کار بسیار نیکی است. برعکس در ولایات شمال و غرب این اصل تا جای امکان نقص می شود که با اغراض و نیات شوم به همراه می باشد‌.
باید به این گونه سیاست های تبعیض آمیر و یک بام و دو هوا پایان داده شود.
هنگامی به یک ولایت بزرگ چون هرات از سایر ولایات والی می گمارند، اهانت آشکار به مردم هرات است. معنای این حرف این است که در جمع پنج میلیون باشنده هرات هیچ کسی که شایسته و سزاوار این پست باشد، وجود ندارد.
این ها همه به کنار، مردم هرات هم در خواب افیونی تاریخ فرو رفته اند و هیچگونه اقدامی برای رهایی از این وضعیت رقتبار نمی کنند.

>>>   تا وقتی پشتون ها برگزار کننده انتخابات باشد مردم هیچ گاه رنگ یک انتخابات سالم و بدون تقلب را نخواهند دید در این حاکمان پشتون تقلب و جرم و جنایت از عادات و عنعنات آنها شده است

>>>   Baha
همانگونه که شوهررولاغنی به گونۀنامشروع به ریاست جمهوری گماشته شد، رولا نیز به گونه نامشروع وارد بحث های سیاسی کشور بیگانه می شود که کوچکترین دانش و شناخت از مردم و جامعۀ ما ندارد و با یک مشت گپ های تبارگرایانه لکۀ شرمی است برهویت و عواطف زنانه که همین اکنون خودش ملیون دالرامریکا را که برای رشد زنان کشور کمک کردند، رولا غنی بلعیده با زهره یوسف و چند دزد دیگردفتری ساخته برای تاراج آن دالرها . خانم بی بی گل در مصاحبه خود به شبکه طلوع گفت من در خانه به زبان فارسی گپ می زنم ، نگاه کنید، زبان نیم بندش، چادرش، لباسش همه فرهنگ تاجیکان کابل است و اما مغز بیمارش هنوز در گرو مردان زنانه پوش قبایل وحشی پشتون است که هر روز جان صدها انسان را با یک انتخار و انفجار می گیرند و تعریف بی بی گل لبنانی از تمدن کشتار، کشت تریاک، انتحار و انفجار و حذف اقوام دیگر است .

>>>   در حاليكه هشتاد درصد كشور غير پشتون است ولي دولت فاشيستي غني دو موقف مهم كميسون انتخابات را به خاطر يك تقلب بزرگ به نفع خوبش آماده كرده و دوكزينه مهم را در اين كميسون از قبايل پشتون انتصاب كرده ، اگر اين ريس جمهور متقلب كه خود به تقلب اجبارآ زعيم كشور شده است در سدد مهندسي تقلب كسترده از قبل ساخته و بافته
نيست چرا اين دو جايگاهي مهم كه نقش تعين كننده را دارا مي باشد به قبيله خويش واگذار كرده
به همگان معلوم است دو پست در كميسون انتخابات خيلي مهم و حياتي است
١-ريس كميسون انتخابات
٢- ريس دبير خانه و يا دارالانشا
بايد يكي از اين موقف ها متعلق به اقوام غير پشتون به ويژه برادران تاجيك ميبود
و ديگر موقف هايش هيچ مهم نيست و نقش سمبوليك را دارد .
سجادي

>>>   عمر راوی
حاکمیت واداره مناطق پشتون نشین شرق و جنوب در دست خود پشتونهاست. در این زمینه کدام مشکل بزرگ ندارند. اما همه گپ،همه تپ و تلاش شان در این جهت است که مناطق غیر پشتون را تابع خود سازند و حاکمیت پشتونی را در آن قایم و دایم گردانند. همه نیروهای مسلح و ملکی پشتون، همه حزبها و افراد مطرح سیاسی اش، هرقدر که با هم اختلاف داشته باشند، در این گپ همنظر و همپیمان اند که مناطق غیر پشتون را به قیمومیت و اسارت خویش درآورند. این کار را هم از طریق دولت پشتونی - تعیین والی های پشتون، تعیین مسوولین امینتی پشتون، تعیین رییس های پشتون و غیره - هم از طریق نیرو های مسلح به ظاهر غیر دولتی طالب ، گلبدینی و دیگران شان ، انجام میدهند. از چندین جهت ، با چندین نیرو ، با چندین طرح و نقشه ، به سوی تامین همین هدف به پیش میروند تا حاکمیت مطلقه پشتونی شان تکمیل شود. بعد برنامه های خطرناک دیگری که دارند عملی خواهند کرد. مناطق زیست تاجیکان آماج اصلی کنونی شان است.

>>>   بهروز جلال آبادی
رولا غنی راست گفته : اگر قدرت بدست قوم اکثریت نباشد کشور سقوط میکند ! بلی همانطور که در دامن روس و پاکستان سقوط کرده بود و حالا در دامن آمریکا سقوط کرده و این سقوط ها آن وقت متوقف خواهد شد وقتیکه کشور بدست مردمان اصیل و بومی این کشور بیافتد تاکه امور بدست اقلیت خائن گمنام باشد این سقوط ها را دوام دار تجربه خواهیم کرد !

>>>   r Raheel
چرا مسوولیت ناپذیری و بی برنامگی عبدالله را نخبگان تاجیک تیم اصلاحات و هم‌گرایی پذیرفتند بیعرضه‌گیهای عبدالله را نادیده گرفتند؟

باور من اینست که اکثریت اینها تصور می کردند، یا عبدالله به آنها گفته بود، که پیروز انتخابات عبدالله است. اینها خاموش ماندند و پس از رسیدن عبدالله به قصر سپیدار نیز خاموش ماندند که تصور می کردند چوکی گگی، سفارتی و وزارتی نصیب شان می شود. آنهایی که در دربار عطامحمد نورهم چله نشستند و به چاکران دربارش تبدیل شدند نیز اکثرا همین طمع را داشتند.

آیا این عالیجنابان اکنون و در دور تازه انتخابات کدام برنامه مشخص و روشن مردمی بالاتر از خود و منافع شان دارند؟‌

از خود باید گله کرد نه از دشمن. غنی پیروز است به خاطری پیروز است که سرنوشت مردم ما به دست معامله گران تنگنظر، طماع،‌ مفسد،‌ زراندوز و کوته‌بین افتیده است. غنی را همین‌ها پیروز کرده اند. ملامت کردن غنی و غرب و امریکا و اروپا و انگلیس چیزی نیست جز خودفریبی و مردم‌فریبی!

دیدگاه شما چیست؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است