متهم شدن ترامپ به نقض آزادی رسانه ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۹    ۱۳۹۷/۵/۱۳ کد خبر: 153359 منبع: پرینت

کارشناسان آمریکایی و سازمان ملل در امور آزادی بیان، حمله های مکرر «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا علیه آزادی مطبوعات و رسانه ها را محکوم کردند و از وی و دولتش خواستند تلاش ها برای تضعیف نقش رسانه ها در پاسخگویی، صداقت و شفافیت دولت را متوقف کنند.

به گزارش پایگاه اینترنتی تارنمای دفتر کمیساریایی حقوق بشر سازمان ملل متحد، «دیوید کای» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی بیان و «ادیسون لانزا» عضو کمیسیون حقوق بشر آمریکا در این زمینه گفتند: حمله های او (ترامپ) راهبردی هستند و با هدف تضعیف اعتماد به گزارش دهی و افزایش تردیدها درباره حقایق قابل راستی آزمایی انجام می گیرد.

ترامپ، رسانه ها را «دشمن مردم آمریکا»، «بسیار غیرصادق» و «اخبار جعلی» توصیف و مطبوعات را به «انحراف کشیدن دمکراسی» و گسترش «تیوری های توطئه و تنفر کور» متهم کرده است.

کارشناسان مذکورگفتند: این حمله های بر خلاف تعهدات کشور در قبال احترام به آزادی مطبوعات، رسانه ها و حقوق بشر است. ما به ویژه نگران هستیم که چنین حملاتی، خطر حمله خشونت آمیز علیه روزنامه نگاران را افزایش دهد.

کین و لانزا همچنین گفتند که ترامپ و دیگر اعضای دولتش در دوران ریاست جمهوری او، به دنبال تضعیف گزارش هایی بوده اند که از تقلب، سوء استفاده، اقدامات غیرقانونی احتمالی و اطلاعات غلط پرده برداشته اند.

این کارشناسان افزودند: هربار رییس جمهور رسانه ها را «دشمن مردم می خواند» یا به خبرنگارانی از رسانه های غیردلخواه اجازه طرح سوال نمی دهد، انگیزه های غرض ورزانه یا سوء نیت خود را نشان می دهد.

این دو کارشناس اضافه کردند: مهم است که دولت آمریکا، نقش رسانه های پویا را گسترش دهد و با اشاعه اطلاعات غلط مقابله کند. برای تحقق چنین هدفی از رییس جمهور می خواهیم نه تنها استفاده از جایگاه خود برای تضعیف رسانه ها را متوقف کند بلکه چنین حملاتی از جمله تهدیدها علیه رسانه ها در گردهمایی های مربوط به خود را محکوم کند.

کارشناسان یاد شده حمایت خود را از رسانه های مستقل در آمریکا، جامعه روزنامه نگاران، ناشران و مسوولان پخش رادیو و تلویزیونی ابراز کردند و از رسانه ها خواستند به تلاش خود برای پاسخگو دانستن همه مقام های دولتی آمریکا ادامه دهند.

آنها از همه رسانه ها خواستند در مقابل تلاش های رییس جمهور در اولویت قایل شدن برای برخی رسانه ها در مقابل برخی دیگر، به شکل متحد اقدام کنند.

کای و لانزا افزودند: دو سال حمله به رسانه ها پیامدهای منفی طولانی در اعتماد به رسانه ها و نهادهای عمومی داشته است. ما قویا از رییس جمهور، دولتش و حامیانش می خواهیم به این حمله های پایان دهند.

پیش از این نیز، «آرتور گِرِگ سالزبرگر» ناشر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز گفت در دیداری که به تازگی با ترامپ داشته، به او درباره حمله به رسانه ها هشدار داده و گفته است که لفاظی هایش علیه رسانه ها به خشونت علیه روزنامه نگاران منجر می شود.

ترامپ تاکنون بارها به روزنامه های نیویورک تایمز، واشنگتن پست، شبکه خبری «سی ان ان» و «ام اس ان بی سی» و دیگر رسانه ها تاخته و به دنبال سلب اعتبار از آنها با دادن القابی همچون منتشر کننده «اخبار جعلی» و انتقاد شدید از آنها به دلیل به اصطلاح پوشش خبری منفی از دولتش، بوده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
ترامپ
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است