انتقاد سفیر پیشین آمریکا از گفتگوی آمریکا با طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۱    ۱۳۹۷/۵/۱۶ کد خبر: 153460 منبع: پرینت

راین کراکر سفیر پیشین آمریکا در افغانستان بدین باور است که گفتگوها میان نمایندگان واشنگتن و طالبان در قطر باعث خواهد شد که مشروعیت حکومت افغانستان بیشتر کاهش یابد.

کراکر در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا می‌افزاید که در نخستین دور گفتگوها میان آمریکاییان و طالبان که ماه پیش انجام شد نماینده ای از حکومت افغانستان حضور نداشت: "این گفتگوها ظاهرا بدون حضور حکومت افغانستان برگزار شدند این یک معامله بزرگ است زیرا طالبان از دیرزمانی بر این اصل تاکید داشته اند که آنان آماده گفتگو با ما هستند ولی آنان اصطلاح غیرمشروع را به حکومت افغانستان بکار می برند و به گفتگو با این حکومت حاضر نیستند آنان به چیزی که می خواستند رسیده اند و این کار باعث نامشروع شدن بیشتر حکومت افغانستان خواهد شد فکر نمی کنم این تصمیم آمریکا کار را به جایی بکشاند که برای حکومت افغانستان خوب باشد".

با این حال حکومت افغانستان باور دیگری دارد. کابل نتیجه ای را که از این تماس های آمریکا و طالبان بدست خواهد آمد به سود خودش می بیند. چیزی که پیش از این هم حکومت وحدت ملی آن را از کشورها و سازمان های دیگری انتظار داشته است.

بربنیاد خبرهایی که تاکنون از گفتگوها میان نمایندگان واشنگتن و طالبان به بیرون درز کرده اند نخستین دور این گفتگوها در هفته ی اخیر ماه جولای سال روان میلادی در قطر برگزار شد. رهبری این دور گفتگوها را از جانب آمریکا الیس ویلز معاون وزیر خارجه آمریکا و از جانب طالبان ملا شیر محمد عباس استانکزی مسوول دفتر سیاسی این گروه در قطر بدوش داشتند در این خبرها از حضور نمایندگان "پنتاگون" و "سی آی ای" در این دیدارها نیز یاد شده است.

نظر محمد مطمین آگاه امور سیاسی به چگونگی این نشست و دورهای بعدی آن اینگونه دیدگاه دارد: "تنها روی اعتمادسازی و درباره چگونگی نشست آینده مذاکرات انجام شده است احتمال دارد که پس از عید قربان روی برخی از موضوعات اساسی نیز بحث کنند".

تاکنون طالبان بگونه ی رسمی گزارش هایی را که از تماس های نمایندگان این گروه با آمریکاییان در قطر پخش شده اند تایید نکرده اند اما در برخی از گزارش ها از زبان شماری از اعضای این گروه گفته شده است که مقام های آمریکایی در ماه های گذشته حتی چندبار در دفتر سیاسی آنان در قطر با اعضای این گروه دیدار و گفتگو کرده اند.

میراحمد خواجه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفیر آمریکا
طالبان
مذاکرات
آمریکا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است