به مناسبت بیستمین سالگرد پاکسازی قومی در مزار
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۳    ۱۳۹۷/۵/۱۶ کد خبر: 153466 منبع: پرینت

متاسفانه هزاره ها نه از نسل کشی دوران امیر عبدالرحمن خان درس گرفته اند و نه هم از پاکسازی قومی توسط طالبان به مثابه رهروان راه امیر عبدالرحمن خان عبرت آموخته اند.

پاکسازی قومی هزاره ها با اشغال کابل با کشتار بی رحمانه اسیران کادر رهبری حزب وحدت اسلامی بشمول شهید مزاری آغاز گردید و بعدا در بسا نقاط افغانستان و خاصتا بامیان ادامه یافت و با تصرف شهر مزارشریف در حدود ده هزار نفر از هزاره های ملکی و غیر نظامی بدون گناه بخاطر تعلق داشتن به قوم هزاره قتل عام گردیدند.

روایتی معروف است که طالبان در شهر مزارشریف خانه به خانه می گشتند تا هزاره ها را شناسایی و به قتل برسانند که بدبختانه در مدت چند هفته چنین کاری را انجام دادند گذشته از آن در حدود اضافه از دو هزار افراد مسلح هزاره ها که در محاصره و کمین طالبان برابر شدند بصورت دسته جمعی قتل عام گردیدند.

مانفیست گروه تروریستی طالبان اصلا پاکسازی قومی هزاره ها چه در گذشته و چه در زمان حال است اما سیاست بازان هزاره در این راستا خود را به کوچه حسن چپ می زنند و حتی در سطح یک اعلامیه و یا یک محفل از چنین جنایت هولناکی یادآوری نمی کنند اکنون فقط هم و غم هزاره ها قتل عام در حدود صد نفر از هواداران جنبش روشنایی شده است که این تعداد یک درصد از قتل عام و نسل کشی هدفمندی هزاره ها را هم تشکیل نمی دهد.

حتی همین قتل عام صد نفر را هم می خواهند به گردن خود هزاره ها بیاندازند و از قتل عام ده ها هزار هزاره توسط گروه تروریستی و جنایتکار طالبان اصلا یادآوری نمی کنند در حالیکه تمام قربانیان قتل عام هزاره ها توسط طالبان در مدت هجده سال حداقل باید شناسایی و نام نویسی می گردیدند و مسایل آنها در محاکم ملی و بین‌المللی مورد پرسش و ارزیابی قرار می گرفت اما با صد درد و افسوس که کوچکترین کار در این زمینه انجام نگردیده است.

روح قربانیان با نام و گمنام شاد و یادشان گرامی باد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مردم هزاره
طالبان
قتل عام
نسل کشی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است