جهان در حسرت انگور هرات، هرات در حسرت صادرات
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۷    ۱۳۹۷/۵/۱۶ کد خبر: 153469 منبع: پرینت

ولایت هرات علاوه بر این‌که مرکز تجمع، معاملات و نشر تمدن و فرهنگ در جهان به حساب می‌رود، پیدایشگاه انگورهای خوب و میوه‌های پسندیده نیز است.

داستان پیدایش انگور در هرات در متن قدیمی نوروزنامه منسوب به حکیم عمر خیام آمده است. هرات که در غرب افغانستان موقعیت دارد، یکی از ولایت‌های مشهور کشور است که در پرورش تاکستان‌ها و انواع انگور شهرت جهانی دارد.

گزارش‌هایی وجود دارد که در هرات اضافه‌تر از ۱۲۰ نوع انگور پرورش یافته می‌تواند، اما در پی جنگ‌های شدیدی که در طول چهار دهه در افغانستان بیداد کرد؛ بسیاری از تاکستان‌های این ولایت ازبین رفتند. براساس تحقیقاتی که در این اواخر از سوی ریاست زراعت هرات صورت گرفته است، در باغ‌های هرات اضافه‌تر از ۴۹ نوع انگور پرورش داده می‌شود.

مسوولان زارعتی ولایت هرات می‌گویند که بیشتر از ۱۲۰ نوع انگور به شکل نمونه‌ای در کلکسیون ملی باغ‌داری هرات به‌عنوان یک میراث زراعتی وجود دارد که همه‌ساله تحقیقات لازم بالای‌شان صورت می‌گیرد.

(ذبیح الله بهجت)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انگور هرات
صادرات انگور
نظرات بینندگان:

>>>   مرگ حق است { کل نفس ذایقة الموت } نمیدانم که همین الان به خداوند توسط ملک الموت قبض روح می شوم یا فردا ؟ ولاکن از الله جل جلاله عاجزانه التماس دعا دارم من را تا وقتی زنده باشم که خبر مرگ گل بی دین جنایتکار تاریخ بشنوم.

>>>   نظر دهنده عزیز، شما مطمئن باشید که این ها ول تان نمی کنن، حتی اگه سرطان هم داشته باشند، با سیورم شیعمی درمانی تا افغانستان را غارت نکنن دست از سر شما مردم بر نمی دارند ،بی بی گل که چی حتی نفس گل هم دنبال شما می دوند تا نفس همه رو بگیرد و بعدش با تعفن خودشان مرضی وبا رو به جامعه پخش می کند.

>>>   هرات متعلق به ایران است وباید به آغوش ایران بازگردد.

>>>   هرات بنا به صد ها مدرک تاریخی به افغانستان تعلق داشته و دارد ، ایران همواره در قرن های قبلی تلاش همه جانبه داشت تا قندهار و هرات را که دروازه به سوی هند بوده و هم مالیات گمرکی داشته تحت تسلیط خود داشته باشد. بسیاری از قلم بدستان ایرانی همه شاعر و نویسنده و عالم و مورخ تمام آسیا و اروپای شرق را مال ایران میدانند، در زمان شاه فقید ایران مجلات ایرانی نوشته بودند که مادر سگ که توسط فضانوردان امریکایی توسط سفینه ای فضایی به فضا فرستاده شده بود از ایران می‌باشد ، مقصد این است که ایرانی ها در دزدیدن و ادعا کردن افتخارات دگر ملل ما هر اند.
و در رابطه به انگور هرات گفت که این بد بختی افغانستان است که میوه جات آن در مارکیت جهانی حضور ندارد. از انگور در جهان پیشرفته ای دنیا wine سرخ و سفید میسازند که نوشیدن یک گیلاس واین سرخ شبانه برای قلب ‌ و جریان خون فوقالعاده فایده دارد عیسویان بر اساس پیروی از حضرت عیسی که او هم واین خالص مینوشید شبانه در لا بلای غذا واین صرف می‌کنند.، اگر سعودی ها نفت دارند افغانستان انگور دارد که با وارد کردن فابریکه ای wine سازی ملیون ها دالر به جیب دولت و باغداران افغانستان
سرازیر می‌شود. امروز جمهوری تاجیکستان ازبکستان از جمله صادر کنند ه گان مهم واین به روسیه میباشند ، بیایید که تعصبات بیجا را یک طرف بگذاریم
و عاقلانه فکر کنیم و راه های خود کفایی را جستجو کنیم تا دست گدایی ما از کشور های جهان کوتاه گردد و از طریق پیداوار طبیعی کشور خود نان بخوریم.
قارن......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است