افغانستان نگران تاثیر تحریم‌های ایران نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۵    ۱۳۹۷/۵/۱۶ کد خبر: 153495 منبع: پرینت

ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه، ۱۵ اسد فرمان اجرایی از سرگیری بخشی از تحریم‌های هسته‌ای در برابر ایران را امضا کرد و این فرمان از بامداد امروز سه‌شنبه ۱۶ اسد به اجرا درآمد.

به گزارش صدای آمریکا، ارگ ریاست جمهوری افغانستان، در واکنش به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام کرد: نگران تاثیر تحریم‌ها بر افغانستان نیستیم و این کشور وابستگی صددرصد به ایران ندارد.
هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری علاوه کرد، تنها پروژه مشترکی که افغانستان با ایران دارد، بندر چابهار است که امیدواریم تحریم‌ها روی این پروژه تاثیر نداشته باشد.
وی همچنین افزود، سایر پروژه‌های اقتصادی را نیز که افغانستان با کشورهای آسیای میانه دارد، کارش جریان دارد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران به این پروژه‌ها تاثیر نگذاشته است.

آذرخش حافظی، رییس بخش بین‌المللی اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان نیز در رابطه گفت: ایران همکار درجه اول تجاری افغانستان است و این دو کشور سالانه بیش از دو میلیارد دالر حجم تجاری دارند که ۳۰ درصد مبادلات تجاری افغانستان را تشکیل می‌دهد.
وی علاوه کرد که بیشتر اجناس مورد نیازی که از ایران وارد افغانستان می‌شود، مواد غذایی است که پول‌شان نه از طریق خدمات بانکی آمریکایی، که به صورت مستقیم یا از طریق بانک‌های دو کشور داد و ستد می‌شود.
رییس بخش بین‌المللی اتاق‌های تجارت و صنایع اضافه کرد: تنها نگرانی که وجود دارد، این است که امریکا از افغانستان بخواهد که دیگر از ایران جنس وارد نکند که در این صورت، بازهم کشورهای بدیل برای افغانستان وجود دارد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   نه تنها افغانستان بلکه بسیاری از کشور های اروپایی و تعداد زیادی از کشور های آسیایی نگران تحریم های ایران هستند. به این میگویند کشور مهم دنیا.
باز ما مردم بعضی وقت ها خود را با ایران مقایسه میکنیم. افسوس به حال ما که به پاکستان هم نمیرسیم.

>>>   شمام که غلام حلقه به گوش آمریکا....
بیش از این هم از شما انتظار نمیره آخه

>>>   مهزیار مهراذین :
ایکاش ایران و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان و جمهوری آذربایجان با یکدیگر متحد شوند و یک کنفدراسیون تشکیل دهند در اینصورت از فشارهای اقتصادی آمریکا علیه ایران کاسته می شود و 4 کشور دیگر هم می توانند از امکانات ایران نظیر نفت و گاز ارزان و نیز بنادر دریایی ایران استفاده کنند . البته پیشنهاد تاسیس کنفدراسیون ایران را اول بار ظاهر شاه پادشاه افغانستان و بعد هم ایوب خان رییس جمهور پاکستان ارائه کرد . ان شاءالله ایده کنفدراسیون ایران بزرگ محقق شود .

>>>   با سلام
برای دوست عزیزم اقای آذرخش حافظی متاسفم که عمق بحران را خوب میداند ولی از ترس پنهان میکند .

>>>   کمترین اثر تحریمهای ایران بر افغانستان میتواند این باشد که ایران بر اثر فشار اقتصادی مهاجران افغانستان را اخراج کند ایران در تحریمهای هسته ای قبلش اینکار را نکرد ایران روزانه با قطعی برق مواجه هستند در تهران هر روز ۳ تا ۴ ساعت قطعی برق دارند در صادرات برق به عراق هم مشکل دار شدند اصل تحریمهای ایران از چند ماه دیگر شروع میشود میتوانند برق را هم دیگر به افغانستان صادر نکنند با شروع تحریمهای جدید مشکلات اقتصادی ایران بیشتر میشود و ممکن است نتواند برق صادر کند ۲ نفر از نفرات برتر کنکور امسال ایران افغان بودند اگر دیگر اجازه تحصیل به آنها و بقیه دانشجویان و افغانهای مقیم ایران ندهند چه میشود با فشهایی هم که در پیجهای ایرانی میگذارید به حد کافی باعث تحریک ایرانیها به جواب شده اید دیگر بیشتر از این اوضاع را خراب نکنید اگر برای هزاره ها کاری نمیکنید لااقل با این چنین اظهاراتی زمینه اخراج هزاره ها را فراهم نیاورید پرویز مشرف پاکستان را پایگاه آمریکا برای حمله به افغانستان کرد تا عزیز آمریکا شود اما ایران اینکار را نکرد آنچه از ایران امروز میتوان گفت این است که مردم اعصابشان درهم است بخاطر فشارهای اقتصادی، تحریمها و بیکاری و ... چند سال است که بخاطر تحریمها نمیتوانند پروژه انتقال گاز را تمام کنند هربار شرکتهای غربی جایشان میگذارند نفرت پراکنیها از داخل افغانستان علیه ایران فقط باعث اخراج مهاجران افغان یا قطع صادرات برق ایران میشود

>>>   ایران همین اکنون هم در حال اخراج است.
ایران تحت فشارسازمانهای حقوق بشر جهانی است نمی توانددر شرایط فعلی بر افغان ها پناهنده که نیمی از آنها قانونی ورجستر سازمان ملل ومتولد ایرانند فشار بیاورند.
مگر الان امریکا که به ایران فشار می اورد نمی تواند میلیونها ایرانی لوس آنجلس ونیویارک را اخراج کند؟؟
ضمنا تحریم ها وقطع روابط با ایران می تواند باعث خودکفایی ورونق تولید محصولات غذایی وطنی شود .
شیوای بلخی

>>>   شیوای بلخی
ایران هم اکنون در حال اخراج نیست تعدادی از کارگران افغان بخاطر وضع اقتصادی ایران و افزایش کرایه خانه در حال خروج هستند نه همه آنها
مهاجران افغان در ایران بیشتر از ۴ میلیون نفر می باشند و از این تعداد فقط ۱ میلیونشان پناهندگان قانونی هستند مابقی غیرقانونی در ایران ساکنند
ضمنا همانطور که افغانستان آب هیرمند را بر ایران بست ایران هم میتواند انتقال برقش را به افغانستان متوقف کند آن وقت رونق کارخانجات وطنی را خواهی دید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است