شمار باسوادان در کل کشور چقدر است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۳۹۷/۵/۱۷ کد خبر: 153524 منبع: پرینت

به عقیده شما آیا پشتون ها یا تاجیک ها از سواد بیشتری برخوردارند منظور از سواد خواندان و نوشتن است.

لطفا این سوال را با دلایل و مشکلات ناشی از امنیت، خصوصیات سنتی، فرهنگی و ریشه یابی عدم تمایل به سواد آموزی و دیگر ویژگی های که می تواند باعث عدم سواد آموزی شود در نظر بگیرید. این سوال فقط برای یک نظرسنجی معمولی است لطفا موضوعات تعصب را کنار بگذارید و یکبار هم که شده انگیزه های عدم سواد آموزی در افغانستان را به بحث بگیرید.

وزارت آموزش و پرورش افغانستان می گوید برای ریشه کن کردن بیسوادی در این کشور برنامه های گسترده ای را به اجرا می گذارد. افغانستان یکی از کشورهایی شمرده می شود که سطح سواد در آن بسیار پایین است و براساس آمار سازمان ملل بیش از 66 درصد جمعیت 28 میلیونی این کشور توانایی خواندن و نوشتن را ندارد (آمار بیسوادی به مراتب بیشتر از آن است که در گزارش وزارت آموزش و پرورش آمده است).

آیا می دانید در ولایت شما چه تعداد دانش آموز مشغول آموزش هستند چقدر دختر و چقدر پسر؟ براساس آماري که يونسکو ارایه می دهد 90 درصد زنان و بيشتر از شصت درصد مردان در روستاها سواد کافی ندارند اين يک آمار تکاندهنده و يک واقعيت تلخی است که افغانستان از آن رنج می برد. به نظریات کارشناسان و استادان اهل معارف بیشتر نیاز است در سطح افغانستان بیشترین آمار دانش آموزان اول کابل دوم هرات می باشد با فاصله کم.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سوادآموزی
دانش آموزان
بیسوادی
نظرات بینندگان:

>>>   تازمانیکه بزرگان ماوجهان درفکرمنافع شخصی شان باشند گراف سطح سواد سیر نزولی راطی خواهد کرد وزمانیکه آنهادرفکر انسان شوند ومنافع شخصی شانرا کنارگزارند گراف سیرسعودی را خواهد پیمود درآنصورت ضرورت به نظرسنجی نخواهد بود

>>>   قصه کوز قومندان و سرباز بیچاره..
روزی در موقع رژه قومندان صاحب کوزش خطا شد و بسیار ناراحت می شود و فکری میکند که باید این نام بدی را از خود دور سازد.، شب گذشت و صبحگاهی اوقات رژه صبحانه سربازی را خواست و برایش امر فرمود که در مقابل رژه نظامی ایستد و بگوئید که دیروز کوز از خود سرباز بود.
سرباز مقابل همه تیارصیت کرد و بگفت:
سربازان و افسران محترم، کوزی را که دیروز قومندان صاحب زده بود از من بود!
همه خاموش و‌متعجب! و اما قومندان بیشتر از قبل ناراحت و عصبی!!!.....
حالا ریس جمهور همان سپستیشن افتتاح شده دوسال قبل عبداله را افتتاح نمود و عبداله که کرده بود از غنی بود.
حالا ریس جمهور همو سپستیشن برق را که کاریکه عبداله افتتاح کرده بود، از غنی بود.

>>>   بلندترین آمار باسوادی در ولایات و ولوسوالی ها قرار
ذیل است :

۱ ولسوالی چنج شیر ۹۵ %
۲ ولایت بدخشان ۹۳ %
۳ ولایت تخار ۸۸ %
۴ ولسوالی دایکندی ۸۹ %
۵ ولایت بامیان ۹۴،۹ %
۶ ولایت جوزجان ۸۰،۲ %
۷ ولایت کاپیسا ۸۸ %
۸ ولایت کابل ۴۴ %
ولایت کندهار ۱۱ %
ولایت هلمند ۵،۵ %
قابل ذکر است که این احصائیه گیری از طرف یک کمیته های پشتونیست اجراء شده از اینرو آمار باسوادی در مناطق خر آسان و ار یانا بز رگ بالا تر از احصائیه اعلان شده است.

>>>   درود ،آگه کشور افغانستان با سواد بود جنگ های طولانی مدت نمی داشت از تولد افغانستان 1919 تا الان افغانستان روی خوش ندیده چون که بالای گنجی خوابیده که خود نمی دانند و دیگران همه رو ارزیابی و قیمت گذاری هم کرده سیصد تریلیون دلار! یعنی چی؟ اگر این کشور از سواد کافی بهره مند بود از گنجی که بالای اش خوابیده خبر،داشت، و این هم از بیسوادی است دیگه، به همین منظور بیسواد نگه داشته شده است تا مردم بيچاره محتاج، بخور نمیر و معتاد زیر پل نمی دونن که کشور شان چه دارد؟ نه میدونن، آنون بیچاره ها در ضمیر شان جز مواد مخدر چیزی نیست، با سواد هم کسانی که روشنفکر اند کور فکران جلوی روشن نگری شون می گیرند وای به حال مردم بیچاره.

>>>   سلام به نظر بنده تاجیک هانظر به جعیت شان بیشتر باسواد هستند چون در مناطق که تاجیک ها ساکن بودند و هستند نسبت به مناطق پشتون نشین جنگ کمتر بوده بنا بر این مجال باسواد شدن را داشته است .
به نظر یک هزاره

>>>   از اینهمه باسوادهای بیسواد اگر کاملا بیسواد باشی بهتر است.

>>>   ههههههههههههههه کشتی ما از خنده .
از اینهمه باسوادهای بیسواد اگر کاملا بیسواد باشی بهتر است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است