دست رد کوریای شمالی به پیشنهاد آمریکا
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۱    ۱۳۹۷/۵/۱۸ کد خبر: 153540 منبع: پرینت

یک پایگاه آمریکایی روز چهارشنبه گزارش داد که دولت آمریکا طرحی برای کاهش 60 تا 70 درصدی زرادخانه هسته‌ ای کوریای شمالی ارایه داده، اما پیونگ‌یانگ دست رد به این پیشنهاد زده است.

به گزارش تارنمای خبری وکس، دولت ترامپ بازه زمانی به کوریای شمالی پیشنهاد داده تا این کشور بر مبنای آن ظرف مدت 6 تا هشت ماه، بخش بزرگی از تسلیحات هسته‌ ای خود را به آمریکا یا یک کشور ثالث انتقال دهد.

به گفته دو مقام آگاه از مذاکرات میان دو کشور، «مایک پمپیو» وزیر خارجه آمریکا هم طی دو ماه گذشته بارها درخصوص این طرح با مقام‌ های کوریای شمالی رایزنی کرده، اما هر بار با مخالفت آنها مواجه شده است.

مشخص نیست که واشنگتن در قبال این پیشنهاد، چه امتیازهایی را به طرف مقابل وعده داده است.

رسانه آمریکایی تاکید می‌ کند که با وجود گذشت چند ماه از دیدار سران دو کشور، پیونگ یانگ هنوز حتی تعداد بمب‌ های هسته‌ ای خود را برای مقام‌ های آمریکایی فاش نکرده است.

منابع خبری وکس می‌ گویند که اولویت دولت ترامپ درحال حاضر تنها اطلاع از ابعاد زرادخانه هسته‌ ای کوریای شمالی است.

همین منابع خبر می‌ دهند که به موجب پافشاری پمپیو بر طرح پیشنهادی، فضای مذاکرات میان دو کشور در هفته‌ های گذشته رو به سردی رفته است.

این خلاف ادعاهای وزیر خارجه آمریکا را ثابت می‌ کند که بارها، روند مذاکرات با پیونگ یانگ را سازنده دانسته بود.

وزارت خارجه کوریای شمالی اخیرا پس از سفر پمپیو به پیونگ یانگ، بیانیه‌ ای منتشر کرده و رفتارهای آمریکا را «تبهکارانه» و «تاسف ‌بار» توصیف کرده بود.

آنچه در ماه های گذشته بارها مورد انتقاد دولت کوریای شمالی قرار گرفته و موجب تنش در مذاکرات میان دو کشور شده، اظهارات گاه و بیگاه مقام های آمریکایی علیه پیونگ یانگ است.

از جمله این موارد، سخنان چند ماه پیش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا است که دو کشور را تا مرز توقف گفتگوهای صلح پیش برد.

بولتون در مصاحبه ای در آن زمان، خلع سلاح هسته ای کوریای شمالی را با اقدام صورت گرفته در لیبیا دوران «معمر قذافی» مقایسه کرد و این اظهارات، واکنش تند پیونگ یانگ را به دنبال داشت.

سران آمریکا و کوریای شمالی سرانجام در جوزا ماه با یکدیگر در سنگاپور دیدار و یک توافق همکاری با هدف کاهش تنش ها امضا کرده بودند.

با این وجود، پیونگ یانگ پس از این دیدار همچنان ساخت موشک‌ های قاره پیما را پی گرفته و با کاهش ابعاد برنامه هسته‌ ای خود مخالفت کرده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
کوریای شمالی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است