رییس جمهوری در سطح یک ولایت
اگر سفر غنی نه افتتاح پروژه کوچک برقی کاپیسا بلکه برای جلب حمایت انتخاباتی قدرتمندان آن باشد، بازهم نمایشی است تمام قد از ضعف، بی سیاستی و هراس یک رییس جمهور که هیچگاه در حد و اندازه راس قدرت نبوده و نیست 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۳۹۷/۵/۱۸ کد خبر: 153559 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اشرف غنی از ابتدای دوران جدید در سیاست افغانستان حضور داشت اما هرچه کرزی در ابتدای قدرت از محبوبیت برخوردار شد وی چه از لحاظ سیاستمداری و چه سخنرانی ها کمترین محبوبیت را در جامعه از آن خود کرد و اگر تعدادی از بهترین قبیله گرایان در کنار غنی حضور دارند به دلیل تزریق قدرت و اختیارات بی حد و اندازه است نه استعداد و قدرت در رهبری.

و جدای از خصیصه های معروف وی از فریاد زدن های گوش خراش در سخنرانی ها تا ارایه آمار دروغین در رسانه های داخلی و نشست های خارجی، سفرهای رییس جمهور همواره حواشی ساز بوده و هست زیرا یا چندین سال جرات خارج شدن از ارگ جز برای شرکت در گردهمایی های خارجی را ندارد و یا به سفری طولانی هراتِ ناامن می رود و یا در جدیدترین رویداد، به تحسین زبان فارسی و شوق یادگیری کلمه گردشگری در کاپیسا می پردازد.

در حالی که رهبران قبیله گرای متنفر از زبان فارسی و هر نشانی از دیگر اقوام جز پشتون تمامی توان خود را طی سال های گذشته برای از میان بردن این زبان حال با نام های دری و یا ایجاد تنفر هزینه کرده اند، رییس جمهور در سطح پایین ترین مقام به ولایت کاپیسا می رود، پروژه ای از قبل افتتاح شده را افتتاح می کند و به یکباره به تجلیل از زبان فارسی می پردازد.

نکته قابل تامل جدای از اینکه وی رییس جمهوری است که چندان تسلطی بر سخنرانی و گفته های خود ندارد و هیچ گاه به سطح سیاستمداری و پرستیژ ریاست جمهوری کرزی نیز نمی رسد اما هدف غنی از سفر به کاپیسا و افتتاح پروژه ای که می توانست به دست والی این ولایت افتتاح شود آنهم در آستانه انتخابات چیست؟

جدای از یادگیری کلمه گردشگری و زبان فارسی از سوی اشرف غنی، یا رییس جمهور سطح خود را به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور نمی داند و یا هدفی بزرگ در پس این سفر در جریان می باشد به مانند دیدار و گفتگو با قدرتمندان این ولایت برای جلب حمایت در مقابل وعده پست و قدرت.

هرچند حقیقت به قدرت رسیدن اشرف غنی خلاصه در تلاش کرزی و تقلب های گسترده انتخاباتی دارد و حتی مورد قبول مردم مناطق تحت حاکمیت دولت نمی باشد، خود نیز واقف است که چندان در میان قوم پشتون محبوب و با نفوذ نیست و تنها دلیل ماندن وی در حکومت، حفاظت از قدرت تک بعدی پشتون حتی موضع ضعیف تر قومیت در حکومت می باشد و برهمین مبناست که غنی با اعطای امتیازهای بزرگ، ناراضی های بزرگ قومی را کنترل می کند و یا برای جلب حمایت به سفرهای ولایتی آنهم به معدود ولایت ها می رود.

اشرف غنی به خوبی می داند که جز حمایت کشورهای غربی بخصوص امریکا و رهبران قبیله گرای پشتون، تکیه گاهی در میان مردم ندارد و برهمین اساس راهی را برگزیده بر مبنای دروغ و فریب در رسانه ها، خرید و معامله قدرتمندان قومی و فشار بر جامعه سیاستمداران.

هرچند تفاوتی میان کرزی و غنی در به سرانجام رساندن پشتونیزم کردن افغانستان و ایجاد زمینه های جنگ مدام نیست اما آنچه کرزی را از وی متمایز می کند، سیاستمداری و حفظ سطح ریاست جمهوری است و اگر وی با زیرکی هر چه تمام هم مخالفان را راضی نگه می داشت و هم اهداف رهبران پشتون را عملی می کرد اما غنی نه در حد و اندازه بلندپایه ترین مقام کشور بلکه همچون قدرتمندی هراسان نه می داند چگونه سخن بگوید و نه با چه سیاستی کشور را اداره کند.

این در حالی است که حتی اگر سفر رییس جمهور در ظاهر برای افتتاح پروژه کوچک برقی ولایت کاپیسا باشد و در باطن به دنبال جلب حمایت قدرتمندان آن، بازهم "تمام قد" نمایشی از ضعف، بی سیاستی و هراس یک رییس جمهور را به نمایش می گذارد که حتی در حد و اندازه یک والی نمی باشد چه رسد ریاست جمهوری.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افتتاح
غنی
کاپیسا
نظرات بینندگان:

>>>   احمدزی فاشیست ماهر ترین .....و فریبکارترین فاشیست در جهان است.

>>>   بخاطر انتخابات پیشرو اشرف غنی احمدزی پروژه های زمان حکومت گذشته را دوباره از نو افتتاح میکند احمدزی فکر میکند که مردم را فریب میدهد در حالیکه مردم نه بلکه خود را فریب میدهد و مسخره میسازد.

>>>   Salam
وقتى غنى در كاپيسا در ميان طرفدارانش چرندمى گفت ، راستش اينكه او قصه يى صلح شير يخى خود را مى كرد تعجب نكردم زيرا مى دانم كه غنى انسان با فكر پرت و فاقد استعداد سخنورى به زبان هاى مروج كشور است و حتا جاى استفاده واژه ها را نمى فهمد و سواد كافى در ادبيات زبان هاى رسمى كشور ندارد ، واما تاسف و تعحب ام به خيل چك چكى بود كه وقتى او زنده باد آيس كريم گفت همه چك زدند و حتا نعره يى تكبير گفتند ، اين اوج تهى دستى مردمى است كه حتا به خود هم حرمت و حيثيت قايل نيستند ، اگر اين چرنديات را يك رييس جمهور در كشور ديگر مى گفت مردم سالون را ترك مى كردند .
اين مردم اند كه بر خودظلم و توهين روا مى دارند .

>>>   عطايى
در افغانستان نوبت انتخاب یک رئیس جمهور غیرپشتون رسیده است. جای‌گزینی غنی با یک پشتون دیگر با رای تاجیک، هزاره و اوزبیگ فقط بازتولید اشرف غنی است و باعث تحول جدی و بنیادی در معادلات قدرت نخواهد شد. یکی از ملاحظات جدی در انتخابات بعدی باید غیرپشتون بودن رئیس جمهور باشد.

>>>   Majidy
صد در صد اگر پشتون به حقوق دیگر اقوام احترام دارد و به برادری و برابری ایمان دارد بعد از هجده سال از یک برادر غیر پشتون خود حمایت کند . دیگر پشتون ها با شعور نسل نو بیار و هوشیار هزاره ، اوزبیک و تاجیک بازی کرده نمی تواند

>>>   Salam
به عاشقان وحدت ملى ؛
اگر مى خواهيد به مقام و جايگاهى برسيد و مرغ بخت بر فرق تان بنشيند ، در كون نام تان لقب (زى) را دْم بسازيد و حاجت هم نيست آنرا شور دهيد ، اين دنباله يى سحر آميز مانند عصاى موسى معجزه خواهد كرد و هر بحرو درياى را شق خواهد نمود. ورنه با شوراندن دْم هاى تاجيكى ، هزاره گى و ازبيكى موش هم از جايش نخواهد شوريد .

>>>   Najib Salam
اكثريت مطلق نخبگان سياسى پشتون بدون استثنأ همه به گونه يى طالب اند ، تجربه دوران حكومت دارى طالبان و قرار گرفتن اين طيف در كنار طالبان و هم اين هژده سال اخير همين را مى رساند .
شما يكبار آرشيف هاى راديوى ها معتبر جهان از بى بى سى تا صداى امريكا و راديو دوچه ويلى را در زمان مقاومت عليه طالبان و حاكميت طالبان را مرور كنيد ، از ظاهرشاه تا كرزى و غنى و احدى و ديگران همه از طالبان به دفاع برخواسته بودند و قبيح ترين جنايات آنها را توجيه مى كردند، همين اكنون هواخواهان طالب حاكميت را به دست دارند و هيچ دليلى وجود ندارد كه اينها عليه طالب باشند . طالب ها لشكر سركوب اينها عليه اقوام غير پشتون اند.

>>>   سایت اطلاع رسانی افغانستان هر چقدر بیشتر شفاف باشد و آزادی را رعایت و به آن احترام بگذارد، یقیناً افکار و اعمال مخفی و فرصت طلبانه افشا گشته و کشور و جامعه به روند رشد طبیعی افتاده و اصلاح شده و پیشرفت سریع خواهد کرد. در این میان فقط رسانه های ازاد محبوبیت بیشری کسب خواهند کرد و نه نژادپرستها و سانسورچیها. پیروز باشید

>>>   Wahdat
طالبی که امروز دست به کشتار و قتل عام ملت ما در ولایت غزنی، دیروز در ولایات ننگرهار و جوزجان زدند، فردا هم اجازه ندارد به شهر های ما آیسکریم خوردن بیایند، ما هیچ چیزی مشترک با طالبان نداریم. آنها مزدور بیگانه،....هستند.

>>>   Hashmat Radfar
انگار همین دیروز بود، به محفل عروسی پدرش رفتیم، یک سال بعد دقیقن در سال ۱۳۷۰ خورشیدی در خانۀ عزیز پسری تولد شد که نامش را حفیظ گذاشتند. حفیظ بزرگ شد و بزرگ شد و در فرجام افسر پولیس...
شاید میدانست که برای شهید شدن زایده شده است، به تقلا های مادرش برای زن گرفتن جواب رد میداد.
امروز ، دقایقی پیش کاکایش محمد اعظم هاشمی برایم پیام داد که حفیظ شهید شده و تا چند ساعت دیگر پیکر بیجان او را از غزنی به کابل میاورند وقتی برایش زنگ زدم گلویش بغض گرفت و...
اکنون ما ها، دوستان، خویشاوندان و... گردهم میاییم، تا شام امروز در دل خاک دفنش میکنیم ـ انالله و انا الیه راجعون و قصه تمام.. .

اینکه تا پایان امروز تابوت خونین چند تای دیگر ازین سربازان جوان را تحویل خانواده های شان میدهند، فقط خدا میداند..

پس فردا که برادران راضی وناراضی طالبان بدن های بویناک همدیگر را پیش از آیسکریم خوردن در بهارستان کابل به اغوش کشیدند، حتا اشک های مادر حفیظ دیگر خشکیده است های های گریه های او در پشت حصار های سنگین غیرت های مردانه بگوش هیچ وجدان بیداری نخواهد رسید.. .

از شکیبایی کم اورده ام و درخت های بهشت خشکیده اند.. .

>>>   اویانی
«تبریک و تبریک و ... تبریک» ها و پایکوبی ها برای کاریابی به دربار فاشیزم، آیا درخور ستایش و شادمانیست؟
در دربار فاشستی، تصادفی و بی «فیلتر» اندیشه یی، هیچکسی بکار گمارده نشود.
در دربار فاشستی، هیچکسی بر پایه شایستگی بکار برگزیده نشود.
در دربار فاشستی، هیچکسی برای خدمت به مردم، بکار گماشته نمیشود.
اما؛ شادی کردن و «تبریک ها» برای کاریابی و بدست آوردن مزد (لقمه نان) در بردگی، جستار دگر باشد و درد بار ترین.

>>>   حمد تورانیان
اسد سیاه
سالگرد زمین سوزی و کوچ اجباری در شمالی:
افغان ها بنام طالب آمدند, تاکستان ها را اره کردند, درخت ها را بریدند, خانه ها را آتش زدند, به مال, جان و ناموس تاجیکان تجاوز کردند. و امروز بجای اینکه غرامت بپردازند, هنوز هم دارند زمین های مان را غصب میکنند و کماکان به جابجایی همان تروریست ها و متجاوزین افغان در این سرزمین سوخته ادامه میدهند که در این راستا, معامله گرانی از درون خود مان همکار و همراه شان است.

>>>   Abdul Hai Khurasani
خواستن امر محال،محال است.
به نظر می رسد،این جمع تا هنوز درکی درستی از تکنولوژی،زمان اجراء و فضای لازم برای برنامه بایومتریک ندارد و فقط یک کلمه را شنیده اند،که در جهان برنامه بایومتریک هم وجود دارد و تمام.
این برنامه در بیست و هفت کشور جهان پنج سال ( ۲۰۰۱-۲۰۰۶ )طول کشید تا تمام شناسنامه ها و کارت های ملی مهیا و آماده کردد.
دو کشور همسایه ما ایران و امارات در مدت بیش از شش سال موفق به اجرای کامل آن شدند، حالا این جمع نمی دانم با کدام عقل و منطق تقاضا دارند بایومتریک در دو ماه آنهم در کشوری مانند افغانستان اجرایی گردد؟
واقعیت امر این است که اینها می خواهند یک دولت موقت چهارساله داشته باشند و همچنان به انحصار قدرت،ثروت و سیاست در کشور بپردازند.
واقعیت تلخ دیگر این است که هیچکدام از این جمع شانس کاندیدای واحد شدن و موفقیت را ندارند و این بدبختی خود را قبلاً از طریق استخاره توسط حضرت مجددی بدرستی دریافته اند.
با همهٔ دیوانگی های حاکم ارگ کابل و سیاست فاشیستی اش،
بازگشت به آغاز راه آمده و تکرار تجربه های ناکام نه خواست مردم است و نه به صلاح ملک و ملت.
واقعیت امر این است که این مجموعه؛ نه انتخابات می خواهند و نه اصلاحات، آنچه را که این جمع نامتجانس، پراگنده و لندکروزر سوار مدنظر دارند و هی این پا و آن پا می کنند، به شرح زیر می باشد:
الف
ایجاد یک دولت مؤقت با زعامت حامد کرزی و سه معاون از شاهدان مافیایی روباه.
ب
تغییر قانون اساسی به نفع آقای حامدکرزی که بتواند برای دوره بعدی خود را نامزد نماید و اینبار با سه معاون از سه قوم وارد انتخابات شود.
ج
مصالحه با طالبان براساس طرح حامدکرزی و برگزاری انتخابات انتصابی پارلمان مطابق لیست انتخابی و انتصابی حواریون،اقوام ،آقا زاده ها و عناصر وابسته به این جمع .
اما واقعیت تلخ این است، که این جمع تحلیل درستی از موقعیت سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و منطقه یی افغانستان و مناسبات بین المللی ندارند.
جالب توجه این است که این جمع هیچ طرح و برنامه ای برای زدودن فقر، ایجاد بازار کار، ممانعت از کشت و قاچاق مواد مخدر و توسعه متوازن ندارند.
بهترین کار برنامه ریزی جهت کنترل انتخابات در همکاری با نهاد های بین المللی و تدوین طرح های عملی با همکاری نهاد های مدنی و دولتی در کشور می باشد.

>>>   کسانی که بر ضد آزادی و ضد شفافیت و ضد بحث و جدل و اصلاح اشخاص و امورات در کشور عمل می کنند، در اساس عامل اصلی این تاریکی و عقبماندگی و دزد بازاری و وزاهزنی و جهل و خرافات در کشورند. از مکافات عمل غافل مشو *** گندم از گندم بروید جو ز جو

>>>   Zafari
۴۵ تن کشته در ارزگان؛
دیروز اجساد این کشته شدگان در ۴ پرواز از قندهار به کابل انتقال شد.
تمام کشته شدگان از ولایات تخار،بغلان،پنجشیر،پروان،کاپیسا و بدخشان اند.
از این میان ۲۵ تن سرباز پشتون قبلن از ساحه خارج شده اند.
منبع: شاهد عینی

>>>   Saboor Raheel
مردم در این وطن در برابر مرگ و مصیبت و خون حساسیت خود را از دست می داده روان اند. ورنه اینقدر ویران و فاجعه و جنایت را شکیبایی نمی داشتند. وجدان سردمداران درین دزدآباد چنان کرخت شده است که با وحشت و ترور آیس‌کریم میخورد؛ می خندد و زنده باد می گوید.‌

اینجا، درین خاکسترکده احساس و درین ویرانه اشک و خون دستها بریده و چشمها کور و گوشها کر شده است. هرکسی درد خود را دارد و زخم خود را می مکد. کسی اشک کسی را نمی بیند؛ آه و فریاد کسی را نمی شنود و دستی نیست که به کمک کسی دراز شود.

چاره چیست و راه کدام است؟

>>>   عفر عطايى
صلح توسط آیس‌کریم و آتش‌بس با طالبان در ایام عید بیانگر درک ابلهانه اشرف غنی از پدیده‌ای به نام طالبان است. طالبان یک نیروی مزدور برای قدرت‌های خارجی هستند که اهداف خاصی را در افغانستان تعقیب می‌کنند. اگر این اهداف برآورده نشود، آنها آرام نمی‌گیرند. نه با آیس‌کریم، نه با پلو و نه با حلوا. طالبان به عنوان قاتل هزاران شهروند بی‌گناه افغانستان و به عنوان دشمن امنیت، رفاه و ثبات در افغانستان فقط یک زبان را می‌فهمند و شایسته یک رفتار هستند: سرکوب مسلحانه، بی‌رحمانه و تمام‌عیار به گونه‌ای که هیچ‌گونه ملایمت و همکاری و همسویی با طالبان تحمل نشود. اما متاسفانه چون اکثریت مطلق طالبان از درون یک قوم خاص سربازگیری شده‌اند و نهادهای تصمیم‌گیرنده هم در دست اعضای یک قوم خاص هستند، در این مدت با طالبان مبارزه جدی و بی‌رحمانه صورت نگرفته است. نه در میدان جنگ سرکوب جدی می‌شوند و نه در محاکم و غیره با آنها برخورد موثر صورت می‌گیرد.
جنرال دوستم و یا فرمانده قیصاری را با امکانات و اختیارات کامل به قندوز بفرستند من مطمئن هستم که مشکل طالب در قندوز در طی چند ماه حل می‌شود. هلمند و دیگر مناطق هم به همین منوال. مگر جنرال رازق قندهار را به همین شیوه امن نساخته است؟
طالبان قوی نیستند، اراده و انگیزه جنگ با طالبان بسیار ضعیف است.

>>>   پروژه کوچک اما نیرنگ کلان در راه است شما لی ها نباید فریب این نامرد را بخورند بدون شک که کمر شمال افغانستان پروان است .

>>>   بچز از دزدها متباقی تمام مردم هرولایات ازاقدامات اشرف غنی حمایت میکند
دزد ها مجبور اند فاشست وهرسخن غیرانسانی شانرا با دمبوره شان یکجا بخوانند

>>>   همین کرد و همین شلغم . از کرد شلغم طمع سیب نکنید . زنده باد آیسکریم اما بجای اینکه می گفت زنده باد سید کریم بهتر بود. زیرا کسانیکه از قراه و قصبات ولایات به کابل می آیند نام ایسکریم را فراموش و از آیسکریم فروش می پرسندکه بتی یک سید کریم!

>>>   هر جا آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان حاکم نباشد، آخر عاقبتی فلاکتبار و دربداغان خواهد داشت. ثبات سیاسی اقتصاد یک کشور را پیشرفته و قوی می کند که آنهم فقط با حاکمیت مردم یعنی دموکراسی و رعایت قوانین حقوق بشر جهان امکانپذیر هست و نه با دیکتاتوری و خلیفه گری و یا دیکتاتوری تک حزبی.

>>>   برج برق دوباره ترمیم و تعمیر شده را افتتاح میکند، عجب .....
خودش را فریب میدهد یا ملت را؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است