از موجوديت نظامى تا مشروعيت سياسى
تلاش هاى هماهنگ و موازى داخلى و خارجى مبنى بر امتياز دادن به طالبان با هدفى صورت مى گيرد تا به آنها كه بيشتر در سيماى يک گروه تروريستى شناخته شده اند وجاهت و مشروعيت نظامى و سياسى بخشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۴    ۱۳۹۷/۵/۲۰ کد خبر: 153608 منبع: پرینت

در تداوم طرح واگذارى مناطق امن به تروريستان طالب كه هدف از آن به رسميت شناختن موجوديت قانونى آنها بعنوان يک طرف منازعه در داخل كشور محسوب مي شود اقداماتى سياسى و استخبارتى نيز در شرف وقوع است كه موازى با سفارتخانه هاى دولت افغانستان در قطر، ازبكستان و دبى نمايندگى هاى سياسى گروه طالبان هم در آن كشورها ايجاد شود تا گويا روند مذاكرات سريعتر انجام شود.

قرار است علاوه بر دفتر سياسى طالبان در قطر، دو نمايندگى ديگر آنها در ازبكستان و دبى بزودى افتتاح و فعال شود. مقامات طالبان گفته اند كه دفتر دوحه به مركز تعليمى آنها مبدل خواهد شد و از نمايندگى شان در دبى به دليل سهولت در رفت و آمدها بعنوان مركز ارتباطى كار گرفته خواهد شد و اما دفتر ازبكستان كه نزديكتر به افغانستان است كارهاى سياسى شان را به دوش خواهد داشت.

اين اقدامات زنجيره ى بعد از دستور ترامپ مبنى بر جستجوى راهكار مذاكرات بى قيد و شرط با گروه طالبان راه افتاده است البته قرار است نمايندگان آمريكا بُعد خارجى مذاكرات و حكومت وحدت ملى بخش داخلى مذاكرات را به پيش برند تا طالبان را در يک گفتگوى دو طرفه و يک بده بستان چند جانبه طى يک مكانيزم پيچيده آماده ى رام شدن و اهلى شدن نمايند.

تلاش هاى هماهنگ و موازى داخلى و خارجى مبنى بر امتياز دادن به طالبان با هدفى صورت مى گيرد و در جهتى سير دارد تا به آنها كه بيشتر در سيماى يک گروه تروريستى و دهشت افکن شناخته شده اند وجاهت و مشروعيت نظامى و سياسى در سطح داخلى و در مقياس خارجى بخشد تا نه تنها بمثابه يک طرف قانونى و مشروع در برابر دولت افغانستان و جامعه جهانى عرض اندام نمايند بلكه موانع ديپلماتيكى براى حضور و اشتراكشان در روند مذاكرات و مشاركت در قدرت نيز وجود نداشته باشد.

فراخوان صلح كابل و گردهمایى علماى اسلامى در اندونزيا و سعودى مبنى بر محكوميت جنگ، زمينه سازى و مقدمه چينى چنين پروسه اى بود ضمنا ترامپ براى افغانى جلوه دادن پديده ى (مناطق امن) نخست آن را از زبان طاغوتچه شان حكمتيار مطرح نمودند تا به رهبران طالبان تفهيم نمايند كه سرنوشت رهبر تسليم شده حزب اسلامى می تواند الگو، تضمين و گارانتى براى اطمينان آينده ى آنان باشد.

از آنجایيكه پديده ى منحوس طالبان، تشكيلات سازمان يافته سياسى و يا يک جريان منظم نظامى نيست بلكه معجونى است از گروهک ها و دسته هاى وابسته به پاكستان، ايران، روسيه و كشورهاى ديگر منطقه كه بطور پراکنده و در مسير منافع بادارانشان در مناطق مختلف عمل مى كنند و فاقد يک آدرس مشخص سياسى اند بنابراین موفقيت همچو اقداماتى از قبل محكوم به شكست است و ثمره اى در قبال ندارد.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
امتیازات
نظرات بینندگان:

>>>   چی کسی شایسته است بانی انقلابی برای رفع مشکل کشور؟
گفته های زهرا فرخنده نادری درعملی پیاده نشد و متفکر روانی دو جهان داکتر بنام اشرف غنی بی برنامه انسان مریض و متعصب کشتی لرزان افغانستان را در طی چهار سال به ساحل کشیده نتوانست. متاسفانه كه غني نه تنها كشور ره نجات داده نتانست بل به غرق شدن نزديك اش ساخته است.
چی کسی شایسته است ، کشور ما را از عقب ماندگی تاریخی، جهل، فقر و وابستگی، و جنگهایِ خانمان سوزِ بیرون آورد و به جاده‌یِ آسایش و رفاهیت ، وحدت و امنیت رهنمون کند. هموطنان در بسیاری از کشورجهان نشانداده است که سپردن کار به اهل کار آن در جامعه تحول ایجاد می کند .
بنا ؛ زهرا نادري براي كمپاين از اغراق گويي كرد ولی غنى احمد زی و اطرافيان اش مانند يک باند مافياىی يک گروه فاشيستى را در ارگ جمع كرده است و هر روز مصروف توطئه علیه مخالفین سياسى اقوام غیر افغان ، منتقدین و نیروهای است كه به تبار اش ربط ندارند مصروف است و شكى ندارم كه نیم قلب قبیله ای اش با طالبان است و نیم دیگر آن با آمريكای ها و اسرائیل برای بدنام ساختن مردم شریف شجاع افغانستان است .
.
هموطنان نظر به گزارش نهاد های اجتماعی به دلیل بی کفایتی و بیکارگی حكومت ضعیف غنی كه امروز از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسيد، ١٦ مليون انسان يعنى بيشتر از نيم شهروندان افغانستان زير خط فقر قرار گرفته اند، كه این آمار برای آگاه هان سیاسی خیلی تكاند هنده است.
قابل يادآوريست كه مافياىی ارگ بجاى اينكه فكرى بخاطر إيجاد فرصت هاى كارى و فراهم آورى لقمه نانى به اين فقرا نمايند، تلاش دارند تا در پهلوى نان شان هويت پنچ هزار سال شان نيز گرفته شود و مردم شریف کشور بى هويت شوند.
ضمناَ با ید بپذیریم که این حکومت مستبد ثابت ساخت که اهل حکومت وسیلست نیست, بجای وفاق، نفاق را در جامعه ترویج مي كند و بجای عدالت استبداد را پايگذاري مي نمايد، بجاي صداقت خيانت را رشد مي دهد، بجاي وطندوستي وطن فروشي را تعليم مي دهد، بجاي ازاد منشي، غلامي را آموزش مي دهد و بجاي اخلاق، بد اخلاقي را مروج مي نمايد فرض است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است