کمیسیون شکایات ۳۵ تن را از لیست نامزدان حذف کرد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۸    ۱۳۹۷/۵/۲۰ کد خبر: 153622 منبع: پرینت

کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۵ تن را از لیست نامزدان انتخابات پارلمانی حذف کرد. نامزدان حذف شده متهم به رهبری و یا عضویت گروه‌های مسلح غیرمسئول هستند که فعالیت‌های غیرقانونی را انجام می‌دهند.

به گزارش صدای آلمان، براساس لیست منتشر شده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۲ تن از نمایندگان کنونی پارلمان نیز از لیست نامزدان حذف شده‌اند. کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که این تصمیم براساس اسناد گرفته شده و در آن مسایل سیاسی دخیل نیست.

مسوولان این کمیسیون گفتند که نام این افراد براساس شکایات و اسنادی حذف شده که از سوی مردم در اختیار این نهاد قرار گرفته است. براساس تصمیم ابتدایی در مجموع ۱۳۴ تن از نامزدان از لیست نامزدان حذف شده بودند و از این میان ۱۰۲ تن اعتراض کردند و این اعتراضات موجه پنداشته شد.

براساس اظهارات مسوولان این کمیسیون، نام افراد یاد شده دوباره وارد لیست شد ولی اعتراضات ۳۲ تن دیگر موجه نبودند و به این دلیل از لیست نامزدان حذف شدند.

نهادهای انتخاباتی هرچند از این تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که خلاهایی در این عرصه وجود دارد. حبیب الرحمان ننگ رییس اجرایی نهاد نظارت از انتخابات گفت: «اصلا در این بخش کمیسیون شکایات بسیار ناوقت تشکیل شد. کمیسیون در وقت کم نتوانست به تمام شواهد و اسناد رسیدگی کند. این تصامیم در پشت دروازه‌های بسته گرفته شد و طبعا نگران کننده است.»

رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در کنفرانس روز شنبه گفت که در مجموع ۲۳۰ شکایت علیه نامزدان انتخابات پارلمانی ثبت شده بود. کمیسیون تنها شکایاتی را بررسی کرد که اسناد کافی در مورد عضویت آنان در گروه‌های مسلح غیرمسوول وجود داشت.

براساس اظهارات رییس کمیسیون، در نتیجه بررسی ابتدایی ۲۵ تن حذف شدند، ۹ تن اخطار جدی و ۲۸ نفر دیگر اخطار عادی دریافت نمودند وهمچنان ۶۷ شکایت رد گردید.
آریایی گفت که پس از تشکیل جلسه استیناف خواهی در حضور نمایندگان نهادهای انتخاباتی، ۱۱ تن برائت گرفتند. در نتیجه آخرین فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی ۳۵ تن از لیست نامزدان حذف شدند و ۴۵ تن دیگر اخطار و توصیه دریافت کرده‌اند.

لیست نامزدان حذف شده:
براساس لیست منتشر شده از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی،
شایسته باز ناصری از ولایت قندوز،
اکبر ستانکزی از ولایت لوگر،
جاوید زمان از ولایت ننگرهار،
سخی نوید، قیس حسن، مولوی تره خیل محمدی، سید داوود نادری، صداقت زاهد، ضیاالحق امرخیل، احسان الله عاطف، شیرعلی احمدزی، زرداد فریادی از ولایت کابل،
بشیر قانت و اسدالله ایوب از ولایت تخار،
لیاقت الله بابکرخیل و جبار جبارخیل از ولایت خوست،
معصومه خاوری، محمد آصف عظیمی و رییس خیرالله از ولایت سمنگان،
سید جعفر نادری، اسدالله اسلام زوی، حیات الله وفا از ولایت بغلان،
اسدالله شریفی از ولایت بلخ، غلام حیدر جیلانی، نور احمد سکندر از ولایت پروان،
الله میر، نوید ابراهیم خیل از ولایت پکتیا،
محب الله، احمدشاه شمس، امان الله هوتکی از ولایت قندوز،
عبدالرحمن شهیدانی از ولایت بامیان،
فوزیه کوفی، محمد نبی بیان، عبدالصمد عبدالحمید، مریم کوفی از ولایت بدخشان
از لیست نهایی نامزدان حذف شده‌اند.

واکنش شماری از نامزدان حذف شده:
در همین حال نامزدان حذف شده از این تصمیم راضی نیستند. فوزیه کوفی یک تن از نمایندگان حذف شده به دویچه وله گفت که این تصمیم سیاسی است و او وابسته به هیچ گروه مسلح غیرمسوول نیست: «متاسفانه این یک لیست سیاسی است و در برابر من یک برخورد سیاسی بود. یک هفته قبل ما استیناف خواستیم و گفتیم کوچکترین سندی را که ما در گروه‌های مسلح نقش داشته باشیم ارایه کنید، اما آن‌ها هیچ سندی نداشتند.»

خانم کوفی گفت که او قربانی سیاست‌های رییس جمهور غنی شده است، ولی او دست از سیاست نکشید زیرا «زمینه سیاست بسیار گسترده» است و قرار است که او در مشوره با مردم تصمیم بعدی را اتخاذ کند. این نماینده پارلمان تاکید کرد که در برابر این تصمیم «آرام» نخواهد نشست.

حسین همراز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شکایات انتخابات
کمیسیون
نظرات بینندگان:

>>>   قاضی محمد امین وقاد در مصاحبه با تلویزیون خورشید گفته است، حزب اسلامی را وی تأسیس کرد، اما این فرصت را به حکمتیار داد. حالا حکمتیار مدت زیادی است که از امتیازات آن بهره می‌برد.
وی با انتقاد از حکمتیار گفت که وی پول کرایه خانه‌اش را ندارد. در حالی‌که حکمتیار در قسمت کرایه دفتر، تبلیغات و دیگر مسایل حدود ۶۰ هزار دالر هزینه می‌کند.
وقاد گفت: «تا ماه رمضان گذشته به همین امید در جلسات حکمتیار اشتراک می‌کرد، اما بعد از آن ارتباطات‌شان قطع شد».
قاضی محمد امین وقاد خاطر نشان ساخت با این‌که مدت زیادی را در کنار حکمتیار باقی‌مانده، اما اکنون حتی نمی‌تواند یک هزار دالر را به مصارف خود بیفزاید.

>>>   ضیا امر خیل باوجود خیانت بزرگی که به آرای مردم افغانستان کرده با چه روی خود را به ارگان های مهمی دولتی کاندید می کند.

>>>   Khalid
این ادم که نام ماندگاری در تاریخ تقلب جهان از خود به یادگار گذاشته است اکنون و با حذف نامش از کاندیدان پارلمان نوشته است که قانون اساسی کشور زیر شده است.
چه زود فراموش کرد گوسفند زاده ی تاریخ که ایشان با عزت و ابروی میلیونهای انسان سرزمین ما در انتخابات بازی نمود که جنایات امروز نتیجه همان تقلب است که گوسفندزاده صاحب انجام داده اند. قانون زیر پا نشده است بلکه قانون بار اول است که بالای یک متقلب اجرا میشود

>>>   salam.
کسانیکه باید حذف میشدند نشدند .مانند همایون ،لالی ،قدیر، وغیره که دست های شان در خون مردم آلوده بود، قاجاقبران بزرک شناخته شده با اسناد بودند. ،افرا د مسلح دارند. از حکومت سر کشی میکنند. غاصبین زمین هم هستند.
باشنده ننگرهار.

>>>   در حذف نامزدان پارالمان شفترغنی و گل ببوی راکتیار
صد فیصد دست دارد.الله گل مجاهد که دستش در قتل
و زورگویی لت و کوب مردمان در ده سبز به خون
آغشته است.عضو حزب اسلامی راکتیار است ومن
شخصاً جنایت های او را دیده ام نفر او یکی از خویشاوندانم
را کشت .چون او از حمایت الله گل مجاهد این سگ زنجیری
برخوردار بود نه دولت ونه کسی اورا به جرم قتلش گرفتار نه
کرد و شخص قاتل برادر های او را نیز تهدید کرده است
و آزاد با سلاح این مزدور میگردد .اولا اورا حذف دیدم
بعداً به واسطه مزدوران پاکستان دوباره او را در لست
گرفتند..به جای این رزیل فوزیه کوفی را که یک زن
باتجربه و با سواد است در لست گرفته و این بی سواد
را حذف کنید ورنه از طرف شیران خوراسان حذف
میشوید....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است