آمریکا حکومت افغانستان را به طالبان واگذار می کند
اخیرا موسسه سیگار افشا کرده‌ است که آمریکا چهار میلیارد دلار به طالبان کمک کرده‌ است آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید از شر رهبران جهادی، رهبران اقوام و فرماندهان محلی راحت شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۹۷/۵/۲۱ کد خبر: 153646 منبع: پرینت

اخیرا موسسه سیگار افشا کرده‌ است که آمریکا چهار میلیارد دلار به طالبان کمک کرده‌ است. البته یک و نیم دهه است که آمریکا با طالبان ارتباط داشته و آنان را از نظر تسلیحاتی تامین کرده‌است حکمتیار هم با اجازه و مشوره ی آمریکا وارد افغانستان شده و حکومت اشرف‌غنی ضمن آزادکردن تروریست‌ های حزب اسلامی از زندان‌ها امتیازات ویژه به حکمتیار داده و به تدریج مقامات حزب اسلامی را در سمت‌های مختلف مقرر کرده‌ است.

پشتون‌ها کلا با آمریکایی‌ها بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اند که حکومت تک قومی را بنیان نهند. شواهد فراوانی در این راستا موجود است اخیرا رولا غنی هم در یک گفتگوی اختصاصی با (sachtimes) گفته بود که «مردم افغانستان باید به پشتون‌های این سرزمین افتخار کنند چون پشتون‌ها متمدین‌ترین، اصیل‌ترین و بافرهنگ‌ترین باشندگان افغانستان‌اند.»

به باور وی «در هر کشور باید اکثریت قومی حاکم باشد و کشور که در آن اکثریت قومی حاکم نباشد با بحران و سقوط روبرو می‌شود.» اینک طالبان بهترین گزینه برای تشکیل حکومتی به اصطلاح اکثریت پشتون است بنابراین شهرغزنی در پی توافق اشرف‌غنی و آمریکایی‌ها باید سقوط می‌کرد تا به تدریج طالبان به دروازه ی کابل برسند گمان می‌رود که تهاجم همه جانبه طالبان بر شهر غزنی و سکوت و تعلل حکومت نیز در آستانه ی باز شدن دفتر طالبان در تاشکند نشانه ی دست بالا داشتن طالبان تلقی شود.

واقعیت دیگر اینکه آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید از شر رهبران جهادی، رهبران اقوام و فرماندهان محلی راحت شود. در این سال‌ ها زیاد کوشید به این خواسته‌ اش برسد اما موانعی در مسیر وجود داشت. فعلا مانع کمتری وجود دارد هزاره‌ها و تاجیک‌ها پارچه پارچه شده‌اند ازبک‌ها هم با محوریت دوستم متحد مانده‌اند و اگر آمریکا بتواند دوستم را از سر راه بردارد اتحاد ازبک‌ها هم متزلزل خواهد شد.

در صورت واگذاری حکومت به طالبان حکومت تک‌قومی به وجود آمده و آن وقت تغییر سیاست طالبان آغاز خواهد شد و شاید چهره‌های دیگری از طالبان وارد صحنه شوند که مانند عربستان یک شبه تغییراتی ایجاد کنند.

محمد حسین فیاض


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
طالبان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   حمد همایون صادقی
تاجیکان باید انتقام شهید مسعود را از گلبدین و از استاد ربانی و مارسال فهیم را از کرزی و غنی می گرفتند
تا رهبران فاشیست اوغان درک میکردند که کشتن رهبران تاجیک مرگ حتمی آنها است

>>>   دولت آمریکایی اشرف غنی، طالبان، و داعش همگی از پروژه های آمریکا و اسرائیل هستند که با چهره های متفاوت آنان را در کشور ما به وجود آورده اند. این سه پروژه یک هدف را تعقیب می کنند که همان هدف آمریکا است. و آن تخریب کشور ما و از بین بردن مسلمانان است. عملا همکاری و تعامل این سه پدیده به واضح و آشکار قابل مشاهده است. دولت طالبان را اجازه می دهد تا شهرهای کشور را مورد تهاجم خود قرار داده و سمایه های ملی را تا می توانند از بین ببرند و آنچه از مهمات نظامی و موار لجستیکی به درد شان می خورند با خود ببرند. و سپس دولت نیروهای خود را برای پس گرفتن شهرها به میدان فرستاده زمانی که طالبان دیگر عقب نشینی کرده اند. طالب با داعش می جنگد اما دولت داعشیان را از مهلکه نجات می دهد. اردوی ملی هنگامی که طالبان را محاصره می کنند دولت و آمریکا طالبان از محاصره نجات داده و به اردوی ملی فرمان عقب نشینی می دهد. دولت حتی برای نمونه یک بار هم علیه طالبان و داعش علملیات تهاجمی انجام نداده بلکه منتظ است که طالبان یا داعش به شهرها و ولسوالیها حمله کنند و سرزبازان کشور را بکشند و انگهی تحت عنوان عملیات تصفیوی اردوی ملی را از مرکز به آن شهر بفرستند. پایگاهای متعدد طالبان در تمام نقاط کشور به صورت علنی و در کمال امنیت فعالیت شان انجام می دهند و دولت هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد. ایا این تعامل و این برخوردها حکایت از این نمی کند که همه آنها آلت دست آمریکا هستند؟

>>>   درود جناب فیاض، درست فرمودید این طالبان با کت و شلوار ظاهر می‌شود، مانند عربستان رژیم افراط گرایی عربستان در یک شبه تغییر قدرت داد در سر زمین که خانم برده مرد و برده برقه بودند یهویی سر از باشگاه های شهر و اولین باز خانم گلسوم در پرده چهل درز ظاهر شد، طالبان هم بچه های عربستان هستند الا الم، همه چیز امکان دارد هیچ چیز غیر ممکن نسیت خصوص در سیاست.

>>>   به اصطلاح تاجک، هزاره ها، ازبک ها و غیره که نه صلاحیت و نه اهلیت حکومت داری دارند، نه تنها اینکه از قدرتی که به صورت غیر طبیعی توسط بیگانگان تفویز شده است دور شوند، بلکه به جزای اعمال چون دزدی‌، چور، جپاول و جاسوسی هم برسند. و انشاالله که دور نخواهد بود که شاهد محاکمهٔ شان باشیم. این کشور از همه افغانستان پرستان است نه از وطنفروشان و جاسوسان. مطابق علم سیاست (( هر ملیت مطابق توان در قدرت سهیم میگردد)). بناً چیزی که طبیعی نباشد، دوام نمی آورد. درین کشور افغانستان هر کس باید جای خودرا شناخته و در همان جا قرار گیرد، ورنه بی آب خواهند شد و نوشتن چرندیات توسط باصطلاح چیز فهمان نوکر صفت هیچ جایی را نمیگیرد.

>>>   Najib Salam
قبيله گرايان همه را خر ساخته اند ، يكعده شان در شهر غزنه آدم مى كشند و شهر مى سوزند و عده يى شان به شمال مى روند تا تحت نام پيام دروغين صلح انتهارى حمل كنند ، از اين پاى لچ ها بپرسيد مردم شمال چه وقت عليه صلح سلاح كشيده اند ، اگر مردمانى هم آنجا صلح را كشته اند ، همتباران شما اند ، برويد به كندز و بغلان و دهنه غورى كه آنجا ها كيها مى جنگند !

>>>   Najib Salam
شهر ى در شعله هاى جهالت قبيله به جرم هويت و تاريخش مى سوزد ، اما كسى نيست آبله هاى خونين اين سوخته را درمان كند .
يك شهر مى سوزد اما يك كشور تماشا مى كند .
هنوز هم بنى آدم اعضاى يك ديگر اند !
آيا سعدى راست مى گويد !

>>>   شماوطالب مسلمان چراچونگ میزنین کمونست خوگم شده حالا مسلمانی آمده عیش کنین اینجا فاشست گفتن واوغان گفتن جای ندارد صرف عیش کنین

>>>   از اين دولت بي كفايت و بي حيثيت كه طالب بهتر است بيايد ... اقلا امنيت كه ميباشد اين چي حال است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است