اصلاحات ناتمام ببرک کارمل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۰    ۱۳۹۷/۵/۲۲ کد خبر: 153688 منبع: پرینت

به اينكه ببرک كارمل در مجموع چه كرد و چه نكرد نمی پردازیم ولی به برنامه اصلاحات آن بعد از رياست جمهوری می پردازيم.

بعد از انتخاب كارمل بعنوان ریيس جمهور وی حفيظ الله امين را فاشيست و سفاک خواند و عليه آن تاخت و بر مشاركت اقوام در سطح دولت كوشيد اقدامات سختگيرانه مذهبی و دينی را لغو كرد و بر آزادی مردم تاكيد ورزيد، ده ها هزار زندانی سياسی را آزاد كرد و روابط خود را با كشورهای اسلامی بهبود بخشيد.

اينها كارهای مثبت ببرک كارمل بود اما نتيجه بخش نبود زیرا جنايت، ظلم، بی عدالتی و بی توجهی كه سال ها حاكمان پشتون عليه مردم كرده بودند مردم را طغيانگر ساخته بود و در سراشيبی قرار داده بودند و ديگر چيزی جلوی سيلاب عصيان مردم رنج ديده را نمی گرفت.

دليل اصلاحات ناتمام و عدم موفقيت ببرک كارمل ريشه در گذشته ی تاريک حاكميت داشت كه وی را ناكام ساخت.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ببرک کارمل
اصلاحات ناتمام
نظرات بینندگان:

>>>   هارون جان امیرزاده ! از پشتیبانی همتباران کارمل چیزی حاصل نکردی و خودرا اگر در جمله مجاهدین زدی فایده نکرد ، نه که پشیمان شده به رهبر قبلی برگشتی ؟ ولی بدانی که کارمل وقت بدنام شد و قدر خودرا از دست داد که در دفاع از همتباران و به ضد پشتون روی کرد و به نجیب و حزب خیانت کرد ما همه یک افغانیم و هرکس بضد اتحاد اقوام قد علم کند روزاش از کارمل ، مسعود ، دوستم ،مالم عطاو دیگران بدتر خواهد بود .
عاجز از لندن.

>>>   Omar Ahmad Parwani
اعلامیه جنبش عدالت خواهی مردمی
_____________
بسم الله الرحمن الرحيم
پيام جنبش عدالتخواهى مردمى
مركز نفاق ملى و توزيع شناسنامه هاى غيرقانونى بسته شد!

حكومت با ديده درايى و بى شرمى تمام، يكبار ديگر نشان داد كه تا چه اندازه فاصلهء كلانى ميان او و مردم وجود دارد. چندى قبل، حكومت در اقدامى مخفى، پس از اينكه مردم در ولايات مختلف بر مشروعيت توزيع شناسنامه هاى تحميلى مُهر جعل و رد زدند، يكى ديگر از مراكز توزيع شناسنامه هاى برقى غيرقانونى را در گولايى سينماى خيرخانه باز گشوده و دست به توزيع شناسنامه هاى جعلى مى زد، كه امروز توسط مردم شجاع خيرخانه و ديگر عدالتخواهان دلير بسته شد. ما بر ادامهء مبارزهء خود پابنديم، هيچگاهى اجازهء بازگشايى اين مركز نفاق را نخواهيم داد.

1 – مردم دیگر حوصلهء ظلم و بیداد حکومت را ندارند ، ارگ و عمالش و کسانی که خواهان تحمیل هویت و توزیع غیر قانونی شناسنامه های برقی هستند ، باید به این پروسهء تحمیلی پایان بخشیده و از مردم رسما معذرت بخواهند.
2 – ما خواهان به راه اندازی گفتمان ملی برای حل تضاد هویتی و ملی در کشور استیم.
3 – ما خواهان بستن مراکز توزیع شناسنامه های برقی استیم.
4 – شناسنامه های برقی باید طبق قانون مصوبهء 1393 مجلس نمایندگان که توسط آقای غنی نیز توشیح گردیده بود ، توزیع گردد.
تا تغيير، به پيش!

>>>   طاهر پشتون
گل امیری! تو واقعآ که متعصب ترین شخص استی. ببرک کارمل کشور را فروخت و روس رابه کشور آوردو تو هم بخاطریکه فکر میکنی او تاجک بود ازش صفت میکونی. آیا کدام وقت کدام پشتون را دیدی که از شاه شجاع صفت کرده باشد. با این کردار تاجکان خودتان زیان میبینید بخاطریکه همیشه رهبرهایتان دزد و خاین میباشد و شما را به جایی نمیرساند. بعدآ پشتون ها را ملامت میکنید که چرا قدرت را در دست دارند. برادر ما پشتونها خاین خود را خاین میگوییم و قهرمان خودرا با با. ازین خاطر همیش قدرت را در دست داریم.

>>>   حکومت فاشستی دوسره1- حکومت اشرف غنی باتصاحب مراکز شهرها وعایداد بینالمللی.2- حکومت طالبان با تصاحب روستاها وعشروزکات. بالای مردم فارسی وان بدوشکل حکومت میکند سقوط مراکز شهر ها به مقصد پاکسازی قتل عام وکشتار وکوچاندن مردم فارسیوان است. وتضعیف کردن رهبران این مردم وقتل عام بعدی تانابودی کامل. زمان آن فرارسیده است که یک عبدالخالق هزاره قیام کند وبه فریاد مردم مظلوم افغانستان برسد ازهرقوم وقبیله ای که باشد مبارک است.
بااحترام

>>>   البیل و من الهیچ والتبرو من التاوان.
در اضافه تر از شصت کشور جهان، بشمول افغانستان و عربستان قبله مسلمانان و قطر و بحرین و امارات، عراق و سوریه و دیگر کشور های اروپایی و آسیایی مثل آلمان و جاپان و کوریا و فلیپین و دیگر کشور های جهان، قوای امریکایی جابجا شده اند و پایگاه های نظامی دارند.
نه از طرف ملل متحد تقبیح میشود و نه هم بر علیه آنها در دیگر کشور های اسلامی جهاد میشود و نه هم تجاوز پنداشته میشود.
اما آمدن قوای شوروی به افغانستان ، تجاوز شمرده شد و در مقابل آن با کمک غرب و کشور های عربی جهاد صورت گرفت.
همین حالا چه فکر میکنید که طالبان در مقابل امریکایی ها جهاد میکنند؟
نخیر.
امریکا هردو طرف یعنی هم دولت و هم طالبان را سلاح و پول میدهد و آب را خیت میکند و ماهی میگیرد.
دیشب در تلویزیون پیام افغان، تلویزیون عمر خطاب، یکی از شنوندگان از ذبیح الله مجاهد سخنگوی خیالی طالبان میپرسد که چرا ازین که شما در ولایات و اطراف حمله میکنید و عقب نشینی میکنید و مردم بیچاره تلف میشوند و شما هیچ نتیجه یی بدست نمی آورید، چرا یکدفعه یی به مرکز کابل حمله نمی کنید که کار یکطرفه شود و دولت را بگیرید؟
میدانید او در جواب چه گفت؟
او گفت که چون در کابل نفوس زیاد است و مردم زیاد تلف خواهند شد، ازین باعث ما به شهر کابل حمله نمی کنیم.
اما آیا درین هژده سال جنگ در افغانستان، چند صد هزار نفر بشمول سربازان و طالبان و غیر نظامی ها کشته و زخمی شدند؟
همه فقط گپ است و قصه مفت است که ما جهاد میکنیم و یا ما در مقابل روس جهاد کردیم.
هرکس برای مطلب خود دلبری کند.

>>>   اگر کارمل تاحال می بود افغانستان را به جنت تبدیل میکرد!!!!

>>>   نابودی دولت فاشیستی طالبی داعشی نزدیک است

>>>   بنظر بنده كارمل مزدور روسها وكرزى وغنى گديگك هاى استعمار امريكا وانگليس است سگ زرد برادر شغال است بهتر است ملت بحال بيايد وخود را از شر اين تبهكاران نجات دهد قوت ما در وحدت ماست در غير آن با برنامه هاى شوم استعمار ومزدوران وفرستاده هاى شان كشور تاراج ونابود ميشود .
مهاجر

>>>   دا محمد تورانیان
به مناسبت غازی بازی‌های ۲۸ اسد!

تاریخ از مرحوم عبدالهادی داوی که مدتی وزیر تجارت شاه‌امان‌الله بود می‌گوید:
امان‌الله پیش از فرار از کابل، با لباس فاخر و عصا در دست خریطه‌های طلا و پول نقد را می‌شمرد که داوی وارد آنجا شد. عبدالهادی داوی که شاه را مشغول شمردن و بسته‌بندی کیسه‌ها دید، با کنایه گفت: اعلی‌حضرتا همانطور که بی‌حساب برای‌تان آمده بی‌حساب هم ببرید.
شاه‌امان‌الله درشب ۱۳جنوری ۱۹۲۹میلادی از سلطنت کنار‌‌‌رفت و زمام امور را به برادر بزرگش عنایت‌الله داد، خودش فردای همان روز ساعت ۹صبح با گرفتن ده‌ملیون (روپیه) پول‌نقد، اسعار خارجی «روسی و انگلیسی» و خریطه‌های پُر از طلا و دگر اشیای بهادار همراه با محمود‌طرزی، صدیق‌چرخی، یعقوب وزیر دربار، عبدالاحد وزیر داخله و شش تن محافظین از گارد‌شاهی سوار به پنج عراده موتر بطرف قندهار فرار‌کرد که پس از آن، تعداد زیادی اراکین دولتی امانی به شاه‌نو «عنایت الله »بیعت‌کردند.
روزنامه تایمز مورخ ۲۴اپریل ۱۹۲۹میلادی‌ نوشت: امان‌الله نقداً مبلغ سی‌هزار پوند استرلنگ طلایی باخود دارد. این‌ مبلغ بر علاوه حسابات پولی او در بانکهای اروپائی‌ست که موصوف در وقت سفر خارجی‌اش درسال ۱۹۲۸میلادی باز کرده است.
پس از فرار شاه‌امان‌الله، بروز جمعه ۱۷جنوری ۱۹۲۹‌میلادی عنایت‌الله «شاهٔ سه روزه»به ساعت یک بعد از ظهر توسط دو طیاره انگلیسی باخانواده، اقاربش، عبدالعزیز و احمد علی به پشاور پرواز کردند. معاش شش ماهه گارد‌شاهی که متشکل از افراد قبیله‌ی خودش بود، پرداخته و مقداری باقیمانده پول و جواهرات بیت‌المال را باخود برد.

>>>   Salem Wahdat
بعد از ۱۷ سال بزرگ ترین سود و یا نفع مردم افغانستان از حضور نظامی امریکا در افغانستان و داشتن پیمان استراتژیک افغانستان با ایالات متحده امریکا به نظر تان چی است ؟

>>>   همسخن
همه ادعای پاکی، بی‌آلایشی و بی‌آزاری دارند-حتا زرداد فریادی و ضیاءالحق امرخیل. برای یک لحظه قبول کنیم که ایشان راست می‌گویند، پس تقلب را کدام بی‌وجدان کرد؟ گوسفندها را چه کسی چاق می‌کرد؟ پای مردم را کی دندان می‌گرفت و قاچاق‌بر کیست؟ آیا واقعن با معاش پارلمان آدم می‌تواند خانه‌ی مجلل اعمار کند؟ در خارج از کشور چندین خانه بخرد؟ اگر چنین است، پس چرا یک شمار اندک از وکلای مجلس خانه‌ی کرایی دارند، پول آب و برق و تیل موتر قرضدار هستند؟ معاش شان کم است یا قمار می‌زنند؟

>>>   البیل و من الهیچ والتبرو من التاوان
هر کس به ذهن خود چیز فهم و چیزی گفته روان

>>>   خاموش :
بیاید از تبصره بی مورد وملامت کردن یک دیگر خود بگذریم در یک جمله کوتا وهمه شمول باهم یکجا بگویم مرگ ونفرین برتمامآفاسقان ، قاتلان ، دذد دان ، جاسوسان ، خفاشان ،روباصفتان ،خایه نین ملت ،غداران ، سیاه رویان ، فریب کاران ، مفسدین ،گرگان خون آشام، کفتاران لاشخور دور از شان انسان ها به اصطلاح رهبران بیخرد پست صفتان عم از کسانیکهاارواح خبیثه شان به جهنم رفته وچه کسانیکه اکنون زندگی فلاکت بارونگین خود را مانندخفاشان وسگ های ولگرد وشغالان سپری مینمایند که سالها مردم وملت بیچاره ما را بنام قوم ، لسان ، منطقه ، سمت ، نژاد ، مذهب استعمال نمود ومینمایداین که اینها از هرگرووقوم که باشد هزاران مرگ را نثار این خبیثان نمایم

>>>   طاهر پشتون تو یک بی سواد پشتون استی و همگیتان
به شمول طالب ها در راه حماقت روان هستید مغز متعفن
تان غنی توسط امریکا یک استعمار گر که گاهی دختران
تان را مانند .... در بغل میگیرند ببرک کارمل
یک پشتون بود نه تاجک پدرش یک جاجی بود برو کمی تاریخ
بخوان هر احمق اوغان در ۳۰۰ سال توسط انگلیس امریکا
و یا عرب به قدرت رسیده است ،،شما کی شرم ننگ وغیرت
دارید اگر میداشتید گدایی گر و بوت پاک های خارجی و بیگانگان
نمی بودید..مجاهلین ،کمونستها ،وطالب همگیشان وطن فروش و
مزدور خارجی ها بودند و هستند...
جمشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است