بی تفاوتی حکومت نسبت به غزنی سوال برانگیز است
آيا دولت از اين حمله اطلاع نداشت؟ اگر چنين باشد اين كمال ذلت رهبری بخش های استخباراتی كشور است بايد در همان شب اول حمله، افراد تاثيرگذار به غزنی می رفتند اما چرا نرفتند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۲    ۱۳۹۷/۵/۲۳ کد خبر: 153736 منبع: پرینت

حمله به ولايت تاريخی غزنی و بی تفاوتی حاكميت سوال های زيادی را به ذهن هر آگاه مسايل امنيتی مطرح می سازد.

آيا دولت از اين حمله اطلاع نداشت؟ اگر چنين باشد اين كمال ذلت رهبری بخش های استخباراتی كشور است و همچنين استخبارت حمايت قاطع كه به مشكل می شود پذيرفت
عجيب است؟ شب حمله به غزنی تعدادی از هموطنان كه به هرات می رفتند و از شركت حمل و نقل احمد شاه ابدالی تكت داشتند وقتی به محل حركت مراجعه كردند به مردم گفته شده بود راه امن نيست و موترهای اين شركت حركت نمی كنند.

يعنی آنها از حمله اطلاع داشتند ولی حاكميت اطلاع نداشت؟ مهمتر از آن بايد در همان شب اول حمله، افراد تاثيرگذار به غزنی می رفتند چرا نرفتند؟ در چنين شرايطی قطعات ويژه كه توانايی عمليات شبانه را دارند و همچنين كوماندوها می توانستند با توجه به ظرفيت قوای هوايی و كوتاهی فاصله چندين نوبت به غزني پياده شوند اما چرا نشدند و صبر كردند چهار روز جنگ طول كشد تا تجهيزات كافی بدست دشمن بيافتد و ده ها تن از نيروهای ملی و مردم بی دفاع کشته و زخمی شوند و شهر در اتش خشم دشمن بسوزد و بعدا قرارگاه عملياتی استراتژیک ايجاد شود.

مديريت كلان كشور چه استدلالی می تواند در اين مورد داشته باشد و به مردم توجيه نمايد؟ مورد ديگر با توجه به حضور قوای خارجی و امكان حمايت هوای شبانه نمی دانم چرا حمايت قاطع لازم نداشت هر چند با توجه به مذاكرات اخير در قطر و قبل از آن تغير در راهبرد جنوب آسيا مبنی بر عقب نشينی از مناطق دوردست و كم جمعيت و همچنين يكی از تقاضای طالبان مبنی بر اينكه هنگام آتش بس چندين ولايت را در اختيار داشته باشند نمی تواند اين فاكتورها بدون ارتباط باهم باشند بايد انتظار كشيد و رويدادهای بعدی را به انتظار نشست.

هر چند واضح است كه بايد ساحه معينی در توافقات آتش بس در اختيار طالبان قرار گيرد از جمله مناطقی كه دوردست تلقی می شود و طالبان تلاش دارند ولايت های غزنی، فراه، فارياب و قندوز و همچنين چند ولايت ديگر هم در جمع آن ساحه باشند علاوه بر آن برتری نظامی در بده بستان ها و چانه زنی در آستانه ی گفتگوها اهميت زيادی دارد.

نبايد فرامش كنيم كه يكی ديگر از خواسته های اصلی طالبان حكومت موقت می باشد اگرچه در گفتگوها به دلايلی روی انتخابات رياست جمهوری و پارلمانی توافق كنند مناطق امن آتش بس طالبان می تواند منبع مطمعن آرا به انتخابات باشد پس بايد پذيرفت كه همه ی اين رويدادها به نوعی به همديگر مرتبط بوده و پيوند دارند.

محمد ظاهر عظيمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غزنی
حکومت
بی تفاوتی
جنگ
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   خدایا!غزنی باستانی دودش برامد.
شهر غزنی شهر مرکز اسلامی وفرهنگی افغانستان وجهان نامگذاری شده است لذا تخریب این شهر به هراشکال ازنظر شرعی وعرفی خیانت آشکار به ولایت باستانی و فرهنگی غزنی میباشد.ولایت غزنی مدارس دینی، عالمان،سلاطین و مورخین مشهوردرطول تاریخ این ولایت باستانی افغانستان داشته اند مانند البیرونی،حکیم سنایی غزنوی،پادشاهان سلسله غزنویان وغوریان ومورخ مشهور کشور فیض محمد کاتب وامثالهم که هرگز فراموش نمیشوند.غزنی مرکز تولید اجناس قیمتی ازجمله پوستین های باکیفیت خیلی عالی و ظروف مسی دیگ وانواع چلم ها وانواع البسه های پشمی گوسفند و بز مانند دستکش،جوراب،جرسی،کرتی وپطلون شالی وبالاکوت وهم فرش های پشمی مانند گلیم،نمد وقالین که بعضی های شان در خارج از افغانستان نیز صادر میگردد.مردم زحمت کش ومومن ولایت غزنی در تربیه و نگهداری حیوانات گاو،گوسفند و بز مهارت خاص دارند وسالانه صدها هزار ازین نوع حیوانات برای گوشت درداخل و خارج مورد استفاده قرار میگیرند..علاوه بران‌ انواع میوه جات تر وخشک در صادرات کشور نیز دولت قابل توجه داشته اند ودرعواید دولت سهم بسزایی دارند.این ولایت ازنظرعلمی وفرهنگی نیز خیلی درحال رشد و ترقی هستند طوریکه بیشترین مکاتب لیسه های دولتی ومراکزتعلیمات عالی را در خود جاه داده اند.آثار تاریخی چند صد ساله منارهای تاریخی غزنی نیز مرکز توجه فرهنگی وآثار تاریخی درغزنی موجود است .لذا با نهایت تاسف که این خصوصیات و دارایی های خیلی ارزنده و مفید این ولایت در جنگ های بیفایده نیست و نابود گردند. دولت باید تلاش کنند که صلح و آشتی ملی درجامعه و ولایت غزنی باهر قیمت وهزینه که باشدحکمفرما گردد.اکثر ولسوالیهای ولایت غزنی صلح حکمفرماهستند با آنهم راه گیری وگروگان گیری دراکثر راه های مواصلاتی این ولایت تا هنوز دیده میشود.هرجنگ چه داخلی باشد و چه خارجی باشد پایانش صلح وآشتی است جنگ های اول ودوم جهانی وجنگهای دیگری مانند جنگ ویتنام وباقی جنگ های پارتیزانی وداخلی سرانجامش به صلح وآشتی منجر گردیده اند.لذا بهتر است که هرچه زودتر صلح درجامعه جنگ زده افغانستان با شرکت و رهبری سیاست مداران داخلی و همکاران بین المللی حل و فصل گردد.خداوند متعال مردم شریف غزنی را ازین ناامنی و هرج و مرج داخلی برای همیشه نجات دهد وصلح وآرامش در جامعه افغانستان هرچه زودتر حاکم گردد.انشالله وتعالی
ومن الله التوفیق والسلام علی عبادالله الصالحین.
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   عجب بازی !
امریکا برای نابودی طالبان به افغانستان حمله کرده بود ولی امروز وضعیت به گونه ای است که آمریکا مجبور شده است که طالبان را دوباره بازگرداند ولی مردم فکر می کند که امریکا با طالبان می جنگد.

>>>   اگر مانند سابق سخنگو می بودی حالا حکومت را برائت میدادی ،وبه یک اعلامیه ومحکوم کردن بسنده می کردی ، حالا به خیل مردم پیوستی واز حکومت انتقاد میکنی !

>>>   خودت زمانیکه سخنگوی وزارت دفاع بودی چشم پت از تمام کار کردهای خوب وبد حکومت دفاع میکردی ودر چشم مردم خاک میپاشیدی حالا که از سمت حکومتی خود سبکدوش شدی بالای حکومت انتقاد میکنی
غلام علای از هرات باستان

>>>   Parwani
والی غزنی را با اعزاز بر می گردانند
والی صاحب منتظر تصرف دوباره شهر توسط نیروی های امنیتی هستند تا برگردند و بر خاکدان های پر از خاکستر شهر غزنی حکم برانند.
گفته میشود که ایشان در روز های نخست حمله بر شهر غزنی کابل تشریف آورده بودند.
وقتی رهبری حکومت و رهبری نیرو های امنیتی خجالت و نادم نباشند والی صاحب چرا احساس مسوولیت کنند.

>>>   هههههههههههه معاش دولتی ندارید یاکدام کف دیگراست سابق خو تو هم به رسانه ها کدام حقیقت نمیکفتی

>>>   پیام جان‌سوز یک شهروند غزنی
تشکر فراوان از شما آقای ریس جمهور ! که مال،نان و جان صدها سربازان قهرمان وطنم و مردم بیچاره غزنی را با این مدیریت مدیران و مشاورین نخبه و کار کشته تان ازایشان گرفتند واقعا شما قهرمان تاریخ هستین که شهر تمدن جهان اسلام را به خاک و خون کشیدن هدیه شما برای سنایی بزرگ ابوریحان البیرونی بزرگترین هدیه بود که فراموش ما غزنویان نخواهد شد.
دوستان عزیز برای رساندن این پیام مرا همکاری و کمک کنید.
احمد فرید عمری رییس شبکه رادیوتلویزیون غزنویان

>>>   Karim Said Karim
چرا وحشیان طالب بالای مناطق همتباران خود شان چون قندهار، شهرک قاچاقبران عینو مینه، ویا در مرز پاکستان،خوست جنوبی، زادگاه حقانی، هجوم نمی آرند؟
چون هدف شوم، در هم آهنگی کامل با فاشیستان ارگ، محو ملیت های غیر پشتون و نابودی هست و بود اونهاست

>>>   Saboor Raheel
یگانه توجیه برای سقوط فاجعه‌بار غزنی اینست که توطئه‌یی (منطقوی یا جهانی با همکاری دولت غنی) اسباب آن است. ورنه هیچ دلیل و منطقی نمی تواند بپذیرد که شهری به این بزرگی از چنگال دولتی که پشتیبانی ۴۵ کشور جهان را دارد به چنگ مشتی جنگجوی وحشی پیاده بیفتد.

ظاهر قضیه و سخن روز انتخابات است اما کشور و مردم آن در وضعیتی اند که انتخابات بخشی بسیار کوچک و وسیله ییست در دست مجریان برنامه های اصلی سیاسی و نظامی. مصروف ساختن مردم و غافل ساختن آنها از حقایق یکی ازعرصه های استفاده از نام انتخابات است. مردم را به نام انتخابات «گوش کنک» انداخته اند و خود مصروف معامله و مصالحه با جنایتکاران اند.

فاشیزم با دموکراسی به جایی نمی رسد. یگانه وضعیت و نیرویی که فاشیزم را به هدف می رساند و «دیگران» را قتل عام نموده و مطیع می گرداند، طالبان و فاشیزم قومی-مذهبی است. ازینروست که فاشیستهای ارگ در تسلیمی و سقوط دادن شهرها و تباهی هزاران خانواده و قتل عام مردم خمی به ابرو نمی آورند و آن را یک حادثه عادی تلقی می کنند. اینها در تسلیمی کل کشور به طالب نیز تردیدی به خود راه نمی دهند. چنانچه اکثریت کسانی که امروز حاکم کشور شده اند در گذشته هواخواه طالب بوده اند.

اگر این کشور به دست انسانها اداره می شدـ وزرای سکتور امنیتی امروز یا به دار زده می شدند، یا محاکمه می شدند و یا اینقدر شرف و وجدان می داشتند که به خاطر ناکامی شان از وظیفه کناره گیری کنند- و این آخری حد اقل وجدان بود. اما می بینیم که چنین نیست.

اینجا توطئه‌ی بزرگ و پشت پرده‌یی در حال تکوین است. دل به چاکلیت و «ققه»ی انتخابات نباید خوش کرد...

فکر نانی بکن این خربزه آب است حاجی!

>>>   من كه اوغان كتاب سوز و تمدن گريز ميگويم، حقيقت دارد! پس اين را تماشا كنيد!!

>>>   دادفر اویانی
«۲۱۰ موتر از غزنی بسوی کابل روان است که در هر موتر، سه تابوت گمنام وجود دارد» - آریانا نیوز.
..................
آری؛ باور کنید که دلسوز ترین های شما جوانان پاسدار میهن، بار ها گفته اند که خدمت به این رژیم فاشستی، خودکشی است؛ یعنی خود را سپردن به چنگ خونین طالب افغان.
باور کنید‌ که در پاسداری از خانه و ده و روستای خود، جان دادن و با شکم گرسنه، فدای خانواده و زادگاه خود شدن، بایسته و شایسته هر یک ما باشد؛ نسبت به سوختن و تیر باران شدن بدست لشکر فاشستی که نامش «طالب» است.

نروید برای خدمت به رژیم باند تبهکار احمدزی که شما را هر روز به چنگ برادران خود می سپرند و می کشند!!!

آری که بسا راست میگوید دکتور لعلزاد:
«خطاب به سربازان دلیر و سنگر داران مقاومت!
===========================
شما که انگیزه ضد طالبانی دارید؛ شما که روحیه دفاع از مادر وطن دارید؛ شما که خود را پیروان مسعود، یا مزاری، یا دوستم و... می دانید؛ شما که در سنگر های داغ مقاومت قرار دارید؛ شما که با شکم گرسنه در مقابل طالبان می رزمید...

* آیا می دانید که در دفاع از چه حاکمیتی قرار دارید؟

* آیا می دانید که خون خود را در دفاع از چه رژیمی می ریزانید؟

* آیا می دانید که در رهبری شما چه کسانی قرار دارند؟

* آیا می دانید که سرنوشت شما را چه کسانی تعیین می کنند؟

* آیا می دانید که هر روز چند نفر شهید می شود؟

* آیا می دانید که غنی با راس گوسفندان به قدرت رسید؟

* آیا می دانید که این رژیم کاملا غیر قانونی است؟

* آیا می دانید که این رژیم کاملا غیر مشروع است؟

* آیا می دانید که این رژیم کاملا قبیله گرا است؟

* آیا می دانید که این رژیم کاملا غرق در فساد است؟

* آیا می دانید که این رژیم با ورثه شهدا چه می کند؟

* آیا می دانید که این رژیم، طالبان را برادر خود می داند؟

* آیا می دانید که این رژیم در صدد گسترش طالبان است؟

* آیا می دانید که این رژیم در پی عملی سازی برنامه سقاوی دوم است؟

* آیا می دانید که این رژیم در پی حذف هویت و فرهنگ تو است؟

* آیا می دانید که هنگام محاصره برای شما نان و مهمات نمی رسد؟

* آیا می دانید که زخمی ها و جنازه های شما انتقال داده نمی شود؟

* آیا می دانید که سنگر های شما فروخته می شود؟

* آیا می دانید که این رژیم از پشت بر تو خنجر می زند؟

+ + +

* حوادث و فجایع کندز، فاریاب، فراه، غزنی و تمام ولایات کشور در پیش چشمان شما و ثبوت حقایق تلخ و جانسوز بالاست!

* شاید همین امروز ولایت، ولسوالی، قریه و حتی خانه تو در معرض حملات طالبان قرار داشته باشد، یا فردا و یا در ماههای آینده قرار گیرد...

* کمی فکر کنید! به مادر، پدر، خواهر، برادر، زن و کودکان خود فکر کنید که شب و روز به این می اندیشند که آیا توته های جسد تو را هم خواهند دید و یا نه!

* به این فکر کنید که در بدل معاش ناچیزی، خود را گوشت دم توپ نسازید؛ خون خود را ارزان نفروشید و قربانی بیهوده ندهید...

* پس به خانه و کاشانه خود بر گردید و یکجا با برادران خود، اول از خانه و ناموس خود دفاع کنید و بعد، مسعود وار پایگاه مقاومت را گسترش دهید (این رژیم قابل اصلاح نیست)!

* اختیار با شما و انتخاب با شماست!»

>>>   غزنی باید می سوخت!
بغداد سوخت ، دمشق سوخت ، این دو شهر مراکز تاریخی تمدن جهانی بودند و غزنی نیز یکی از آن ننگین های تاریخ تمدن جهانی بود .
غزنی باید می سوخت که سوخت !
اما با یک تفاوت که غزنی بدست قبیله وحشت سوخت و ویران شد ، این تاریخ سوزی و تمدن سوزی توسط غلامان استعمار، قبیله وحشت ، غنی احمدزی ، حامد کرزی ، ملاهیبت الله و استانکزی و اتمر
صورت گرفت .
14.08.2018

>>>   Allahyar
طالب ها دوکان های مردم عام غزنی را بخاطر چی آتش میزنند

>>>   مسیح خراسانی
کابل:
ساعت ۱۱:۱۴ شب، چهار موتر یکی پی دیگر و هر یک حامل ۵۰ تابوت!
تابوتهای که به فرمایش سر قمندان اعلی مادام العمر دیوانه کشور درست شده به طرف شفاخانه ۴۰۰ بستر اردو در حرکت است تا فردا جنازه های فرزندان اصیل کشور را به ولایات پروان،بامیان،کاپیسا،پنجشیر،بغلان،تخار،بدخشان،سمنگان،بلخ،سرپل،جوزجان،کندز و فاریاب بفرستند.
او مادران و پدران ولایات تاجیک نشین،هزاره،اوزبیک،ایماق،نورستانی،قزلباش و ... هوشیار و بیدار شوید، تا چی وقت فرزندان عزیز و جگرگوشه های تان را برای بقای حکومت فاشیست،قوم پرست و طالب پرور غنی احمدزی و مشاورین معیوب و عصا بدستش به قتل گاه های ایجاد شده توسط برادران وحشی و بی فرهنگ غنی احمدزی به اسم طالبان میفرستید؟
خوب نیست که فرزندان تان را در کنار خود نگهدارید و نگذارید بالای خون پاک شان معامله های اتمری،غنی ی،کرزی ی و ... صورت بگیرد.

>>>   Jamshead Folad
غزنی را ویران مینمایند تا املاک مردم را غصب نموده مانند پشاور جورش کنند. اگر باور نمیکنید نمای کابل امروز را ببینید.
اوغانها بسیار بیحیا هستند.
اوغانها= طالب+داعش+القاعده +اشرار+ کمونیست+هغه+دغه

>>>   ظاهر بچیم اینقدر وقت ها کجا بودی؟ زمانی که درزمان خودت صدها سرباز شهید میشد با خنده میگفتی فقط چندنفر ازبین رفته اند. ظاهر بچیم تو چپ باش توهم چندان چندان چیزی نبودی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است