غنی: حمله به نهاد فرهنگی جنایت نابخشودنی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۷/۵/۲۵ کد خبر: 153793 منبع: پرینت

محمداشرف غنی رییس‌ جمهور افغانستان قبل از ظهر روز گذشته در برنامه ی اجماع ملی زنان برای صلح که در تالار لیسه ی امانی برگزار گردیده بود اشتراک کرد و در صحبتی از اجماع زنان افغان بخاطر صلح و حمایتشان از آتش‌ بس تمجید نمود.

در این برنامه که علاوه بر بانوی اول کشور شماری از مقامات بلندپایه ی حکومتی نیز حضور داشتند رییس‌ جمهور کشور ابتدا به روح همه قربانیان، بخصوص جان باختگان قوای مسلح و قربانیان رویدادهای ولایات غزنی، فاریاب و بغلان اتحاف دعا نمود.

به گزارش بخش مطبوعات ریاست جمهوری، وی غزنی را پایتخت جهان اسلام خوانده و گفت که حمله به پایتخت فرهنگی حمله به ارزش‌های کشورهای اسلامی است، حملۀ به تاسیسات عامه و نهادهای فرهنگی یک جنایت بزرگ و عمل نابخشودنی محسوب می‌شود.

رییس‌جمهور اضافه‌کرد که درد غزنی، درد من و درد همه مردم افغانستان است، حمله به این ولایت در مغایرت با اسلام و فتوای علمای دینی ما قرار دارد وی تصریح نمود که هفته ی قبل بیشترین وقت خویش را روی مساله ی غزنی سپری کرده‌است.

اشرف غنی گفت که پلان امنیتی در ولایت غزنی تطبیق‌ شد و کمک‌های عاجل و اکمالات لازم به آن ولایت رسید و به زودی پلان کامل کمک‌رسانی به مردم غزنی عملی می‌گردد.
وی افزود: هدف همه ما تامین صلح پایدار و ختم بحران میراثی 40 ساله ی افغانستان است ما صلح ناپایدار و صلحی که زنان در آن سهیم نباشند و ارزش‌های دینی و قانون اساسی ما در آن تعریف نشده باشد را نمی‌خواهیم.

محمداشرف غنی با بیان اینکه حدود صلح پایدار باید واضح باشد بر اجماع کامل و سراسری تاکید کرد و گفت که پیمان صلح در روز روشن و به تصمیم ملت انجام خواهد شد نه در شب تاریک و پشت دروازه‌های‌ بسته. وی تصریح‌ کرد که برای تامین صلح سر می‌دهم اما بدون صحه‌گذاشتن ملت و زنان جامعه ما حق امضای پیمان صلح را ندارم صلح پروسه ی ملی است باید همه در آن سهم بگیرند و بدون مشوره ی گسترده با مردم و اقشار مختلف حدود صلح تعیین‌ شده نمی‌تواند.

وی خاطرنشان‌ کرد که ملت بالای صلح اجماع دارد و صلح به هر افغان تعلق داشته و خواست هر افغان می‌باشد. وی گفت که نام‌های سیاسی بالای این پروسه موجب تفرقه‌ افکنی می‌گردد زیرا در این مسیر در هر گوشه ی وطن قربانی می‌دهیم و جنگ بالای همه افغان‌ها تحمیل شده‌است.

اشرف غنی بر تعیین نقشه ی راه واضح در رابطه به تامین صلح تاکید ورزید و گفت که بدون یک نقشه ی راه درست به مقصد نمی رسیم. وی مذاکرات مستقیم صلح را برای تعیین نقشه ی راه مهم خواند. او گفت که مذاکرات بین‌الافغانی بخاطر آن ‌است که این یک پروسه ی افغانی است و باید رودررو صحبت‌شود و خواست‌ها نیز طبقه بندی گردد وی تاکید کرد که به استثنای یک کشور همسایه در هرکجا آماده ی مذاکره هستیم.

اشرف غنی اظهار داشت که بحث کنونی موضوع میان حکومت و طالبان نه، بلکه میان ملت و طالبان است و من از رهبری طالبان می‌خواهم که رویداد ولایت غزنی را محکوم نماید.
وی افزود: مذاکرات بین‌المللی، مذاکرات میان کشورهای اسلامی، تصویب پیمان صلح با تصمیم ملت و مرحله ی تطبیق آن از مراحل مهم مذاکرات صلح افغانستان است که در مرحله ی تطبیق طی شش ماه تا یک سال باید فضای اعتماد کامل به میان آید.

رییس‌ جمهور بیان‌ داشت که باید برای آینده ی افغانستان بصورت بنیادی کار کنیم و اجماعتان انتخاب آینده ی شما است و نقش زنان را در پروسه ی صلح مهم خواند. وی افزود که زنان افغان امروز ثابت نمودند که در حاشیه نه، بلکه در متن همه قضایا شامل اند. وی خاطرنشان ساخت: هنوز موانع بر سر راه پیشرفت و مشارکت زنان در روندهای مختلف وجود دارد که باید این موانع برداشته شوند.

رییس‌ جمهور از حضور زنان در صفوف قوای مسلح تمجید کرده و خطاب به آنان گفت که دیگر زن افغان حاضر نیست به عقب برگردد و همچنان به پیش می‌رود وی از خانواده‌های آنان نیز تشکر کرد. در این مراسم قطعنامه ی 11 ماده‌ که در "برنامه ی اجماع ملی زنان برای صلح" به تصویب رسیده‌ بود توسط یک‌ تن از اشتراک کنندگان در برنامه مذکور قرایت گردید.

آنان در این قطعنامه از فتوای متفقه ی علمای دینی و جهان اسلام در مورد صلح، نیروهای امنیتی و دفاعی و تلاش‌های صلح حکومت حمایت کردند و ضمن محکوم‌نمودن حملات طالبان از آنان خواستند تا دست از انسان‌ کشی بردارند همچنان از کشورهای همسایه خواستند که در امور افغانستان مداخله نکنند.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
اجماع زنان
صلح
نظرات بینندگان:

>>>   Taher
یک ضرب المثل است که میگویند
گالی ره گپی نیس.
رویداد غزنی مانند صد ها رویداد دیگر فراموش میشود در نهایت یک کمیسیون حقیقت یاب تحت مدیریت یک چاپلوس معامله گر خائن تشکیل میشود از گزارش اش ملت خبر نمیشود.
باز هم همین سر قوماندان اعلی مغز متفکر متقلب متعصب با جیغ زدن هایش و چک چکی هایی نادان.
همین ملت گوسفندی و همین ریس جمهور همین سرنوشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است