از کشورهای قانونمند تا نظام های قبیلوی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۷/۵/۲۵ کد خبر: 153814 منبع: پرینت

پرسند‌برگ، وزیر امور ماهيگيرى ناروى به دلیل نقض پروتوكول‌ امنیتی دولت ناروى در جریان یک سفر شخصی به ایران از مقام خود کناره‌گیری کرد او همزمان از معاونت حزب بر سر اقتدار راستگرای "توسعه" نیز کنار رفت.

سندبرگ ماه گذشته همراه با بهاره لتنس دوست‌ دختر خود که متولد ایران است بدون اطلاع دفتر صدراعظم به ایران سفر کرده بود. سازمان اطلاعات ناروى، ایران، روسیه و چین را در شمار کشورهای مظنون به جاسوسی از ناروى مى داند. صدر اعظم محافظه‌ کار ناروى ارناسولبرگ به خبرنگاران گفته که وزیر امور ماهيگيرى خودش پیشنهاد کرد که استعفا مى دهد و افزوده: «به نظر من تصمیم درستی بود.»

سفر سندبرگ به ایران انتقاد گسترده سیاستمداران اپوزیسیون و حتی هم‌ حزبی‌های او را برانگیخت. چند سال قبل، زمانيكه وزير خارجه ناروى در يک سفر رسمى به افغانستان یک تخته قالين (دو متر در يک متر) را بعنوان تحفه از سوى مقامات دولت افغانستان دريافت نمود بعد از بازگشت به ناروى مورد انتقاد شديد رسانه ها و افكار عمومى قرار گرفت. ديدگاه ها اين بود كه اگر نامبرده وزير خارجه ناروى نبود آيا مستحق چنين تحفه اى بود سرانجام تصميم بر آن شد تا فرش مذكور به نرخ بازار ناروى قيمت گذارى شود و پس از فروش آن به وزير خارجه، پول بحساب دولت واريز گردد ناروى از جمله كشورهايى است كه رعايت و التزام به قانون در آن حرف اول را مى زند و چندين سال است كه در مقام نخست سطح رفاه اجتماعى قرار دارد.

اما در گوشه ى ديگر اين كره خاكى كشورى به نام افغانستان است كه رهبرانش علاوه بر تابعيت ساير كشورها نه تنها به داشتن روابط علنى استخباراتى با كشورهاى جهان مباهات مى كنند بلكه خانه و سرمايه گذارى نيز در كشور هاى همسايه و منطقه دارند چنانكه كرزى علنا از روابطش با سازمان سيا ياد نمود. سپنتا دو سال در وزارت خارجه را عليرغم سلب اعتماد از سوى پارلمان با فشار كشور آلمان به كارش ادامه داد. محقق آشكار از سهم گرفتن جوانان هزاره در چارچوب منافع جمهورى اسلامى ايران در جنگ سوريه دفاع نمود وابستگى دوستم به تركيه كه اظهر من الشمس است.

بوجى هاى پول ايران به عمر داوودزى و بريدن كيک هفتاد سالگى كشور مداخله گر پاكستان توسط چند تن از وزرا و رهبران افغانستان، آن هم در لانه جاسوسى آن در خاک ما كه بر همگان هويدا است آيا با چنين كشور بى در و پيكر و ملتى متفرق و پارچه پارچه و مملكتى شديدا عقب مانده و غيرقانونمند می توان به حيات سياسى و اجتماعى ادامه داد؟

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشورهای قانونمند
نظام قبیله ای
نظرات بینندگان:

>>>   Najib Salam
غنى دلش براى طالب بيشتر مى تپد ، در چرنديات روز گذشته اش از طالبان مى خواهد كه بگويند ما غزنى را آتش نزده ايم ، همدردى غنى تا اين حد به طالبان ناشى از تعلقيت تبارى اوست ورنه تعصب چشم اين خفاش متعصب را چنان بسته است كه نمى تواند حقيقت را بيبند . شهر عزنى را مگر اشباح از آسمان پايين آمدند و سوختند !
اين آدم درخور يك لحظه ماندن در ارگ را ندارد ، اما او مى داند كه با كشور و با يك مردم مواجه است كه به خون فرزندان خودش اعتنايى ندارد.

>>>   Mazdak Farid
باری آقای غنی در یکی از برامد هایش در رادیو بی بی سی سلطانعلی کشتمند را دیکتاتور خطاب کرد . کشتمند هزاره پس از دهه ها تحقیر و توهین سیستماتیک قوم هزاره برخاست و چون مدیر مدبر در دشوار ترین سال ها ، اقتصاد کشور را مدیریت کرد و با سربلندی نشان داد که هزاره ی تا دیروز برده شده می تواند به بهترین گونه رهبر باشد . اما این آقای که دیکتاتور نیست ؛ در تمام کار ها و گپ هایش بیشتر از همه آشفته ، پریشان ، خشن و خود رای است . کسی بخواهد یا نخواهد دوران کار این که دیکتاتور نیست ؛ دوران تلاش برنامه مند برای استقرار دیکتاتوری یک قبیله ی از قومی است که ادعای بزرگی ، بیشتری و مالکیت بر سرزمین ما را دارد . در چهار سال اخیر دولت بیشتر برای براندازی و سوختن شهر ها توسط طالبان مفید واقع شد . در چهار سال اخیر تمام دغدغۀ دولت تحقیر همگان ، ترویج سیاست های قومی و زمینه دادن به ترور قومی بوده است . همین یک هفته پیش دولت نظاره گر سوختن شهر غزنی وترور قومی بود . همین دیروز مردم شاهد سلاخی دانش آموزان فارسی زبان در یک مرکز آموزشی هزاره های کابل بودند. چرا هرروز با دروغ ، با خدعه و با سرکوب و کشتار همگان تلاش می شود تا برای استقرار دیکتاتوری یک قبیله زمینه سازی گردد . در سرزمین ما فرد و قومی با حق بیشتر وجود ندارد .

>>>   های اوغان قاتل فرهنگ سوز !
هزاره یک مدنیت است، یک راه زندگی مترقی و انسانی است، نه صرف یک گروه قومی که با قتل عام و نسل کشی نابودش کنید!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است