جان باختگان آموزشگاه موعود زیر بیست سال بودند
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۰    ۱۳۹۷/۵/۲۵ کد خبر: 153838 منبع: پرینت

تمامی قربانیان حملۀ انتحاری چهارشنبه، ۲۴ اسد بر آموزشگاۀ موعود، کمتر از بیست سال عمر داشتند.
بیشتر این دانش‌آموزان از خانواده‌های نادار و کشاورز برخاسته بودند و از ولایت‌ها به کابل آمده بودند.
به گزارش طلوع، در این حمله که در داخل یک صنف صورت گرفت، ۴۸ دانش آموز کشته شدند و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند. گواهان این رویداد، می‌گویند جسدهای برخی از این دانش‌آموزان پارچه پارچه شده بودند.

جوانانی‌که از این حملۀ مرگبار جان سالم به در برده اند، می‌گویند که هیچ امیدی از رهبران حکومت وحدت ملی و مسؤولان امنیتی ندارند.
سیدعلی و فریدون که از نجات یافتگان حملۀ بر این آموزشگاه هستند از غزنی به کابل آمده اند و با دو جوان دیگر در یک اتاق نامناسب برای زنده‌گی، که هم اتاق خواب است و هم آشپز خانه زندگی می‌کنند.
سیدعلی می‌گوید: «پدرم دهقان است. در جاغوری زندگی می‌کنیم من اینجا آمده ام درس بخوانم.»
فریدون نیز می‌گوید: «سه و نیم هزار پول کورس می‌دهیم دو هزار اینجا را کرایه کرده ایم ... سخت است اما باید درس بخوانیم.»
رحمان و عزت الله، همسایۀ اتاق سیدعلی و فریدون بودند. آنان ده روز پیش برای فراگیری آموزش به کابل آمده بودند، اما روز گذشته کشته شدند.

کوثر، یکی از قربانیان دیگر این رویداد است. او تا کنون چهارده ساله نشده بود. بستگان او می‌گوید که کوثر در صنف نهم درس می‌خواند و آرزو داشت در دانشگاۀ طبی کابل درس بخواند. یاسر، برادر کوثر نیز در همان صنفی بود که انفجار صورت گرفت، بخت بلندش اورا از دم مرگ پس کشید، اما می‌گوید هنگامی که جسد خواهرش را روی دستانش به شفاخانه برد، تمام توانش را از دست داد و به یک باره‌گی دنیا پیش چشمانش سیاه شد: «کوثر را بلند کردم بغل کردم فکر کردم ضعف کرده یک صنفی ما کمک کرد بیرون بردیمش و در تاکسی سوار شدیم . در راه راننده گفت یک بار ببین که نفس می کشد. دیدم که نفس نمی‌کشید.»

یکصدو شصت دانشجوی دختر و پسر از این صنف که اکنون از آن تنها یک ویرانه مانده است، به دانشگاه های طبی کشور راه یافتند. اول نمره کنکور پارسال، سوم و چهارم نمرۀ کنکور امسال در همینجا آموزش های آمادگی کانکور را فراگرفته بودند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آموزشگاه
جان باختگان
نظرات بینندگان:

>>>   اویانی
برده های فکری، باز پچ پچ دارند!
باز گپ گپک است از «استقلال؟» دروغین و برساخت شده تهدابگذار فاشیزم افغانسازی؛ از نام کسی که پدر کشت و اندیشه و فرایند تحمیل کوچی بر بومی و ناقل سازی را پایه گذاری کرد.
هیچ کشور و هیچ تاریخی نشناسد این ۲۸ مرداد/ اسد را.
آری و اما؛ براستی این روز، آغاز فرمانروایی بنیانگذار فاشیزم تحمیل افغان و کوچی سازیی کشور است که تا هنوز کوچی یورش بر بومی دارد و کوچی کشتار بومی!

این روز، روز بینیانگذاریی اندیشه و مکتب فاشیزم است؛ نه هیچگاه روز آزادی، که نداشته ایم و نداریم تا هنوز و تا ایندم تاریک و خونبار و‌ در اشغال همان انگریز، بابای آن امان افغان، تهدابگذار این دبستان تبهکاری.
به ساز برساخت های «پته خزانه» های افغانی
نرقصیم بیش ازین در خود فریفتگی و از بیهوشی

>>>   Ab Fa
این شخص مریض را شناختید؟!

ایشان، همان مجید قرار (که اگر پشتو تلفظ کنیم، کرار می‌شود) است که روزگاری از اداره‌ی امور به ما اهانت می‌کرد و اکنون از آمریکا و پست اتشه‌ی فرهنگی افغانستان. چندلحظه‌قبل، فرصتی شد صحبت‌های او را در مورد حوادث اخیر به‌گونه‌ای لایف ببینم و بشنوم. بخش اساسی صحبت‌های او در مورد هزاره‌ها این بود که "هزاره‌ها جاسوس ایران است و ایران نمی‌خواهد یک نظام قوی در افغانستان روی‌کار بیاید چون در زمان میرویس نیکه از ما بسیار ضرر دیده و حالا می‌خواهد یک نظام ۱۲ امامی را در افغانستان مستقر کند و هزاره‌ها را حمایت می‌کند و...." 😊☺

ببینید اینگونه و از سوی این جانوران متعصب مردم ما به جهانیان معرفی می‌شود، به آمریکا و اروپا معرفی می‌شود و به سایر قدرت‌های جهان معرفی می‌شود؛ چون هزاره‌ها تا حال کسی نداشته و ندارد تا بتواند یک تصویر مثبتی از خود و این قوم به جهانیان ارائه کند و بگوید که هزاره‌ها هیچ‌وقتی جاسوس ایران نبوده، نیست و نخواهد بود و تعریفی که سیاسیون پشتون و دیپلمات‌های پره‌چوره‌ی آنها از هزاره‌ها ارائه کرده‌اند، از بنیاد بی‌اساس است. شما ببینید یک فرد باسواد و تحصیلکرده‌ی پشتون که با این نگاه به هزاره‌ها می‌بیند، انتحاریون‌شان، طالب و داعش آن‌ها چگونه به ما می‌بینند؟!

>>>   هفته خونین در ملک ما و چه باید کرد
1.باید بعد از انتخابات یک حکوت با دسپلین مانند بنگلدیش و یا مصر به وجود بیاید در بنگلدیش حکومتی وجود دارد که هر کس خلاف منافع ملی حرفی بزند و عملی اجرا کند اعدام میشود ویا ملا های که بنام اسلام هرج و مرج را به راه اندازند اعدام میشوند بنا هن حکومت ارامی را اورده و رو به ترقی است و یا در مصر حکومت نظامی به و جود امد و اخوان المسلمین را که به در 36 سال به هزار ها مسلمان را در دنیا کشت نابود ساخت و مردم ارام رو به پیشرفت است
2.جنگ ما با ای اس ای است طالبان نامسلمان با پول ای اس ای و پلان شان جنگ میکنند و مردمان بیگناه و حاجیان را در مساجد قتل عام میکنند
3.ریس ای اس ای و عبدلرحمان و سمیع الله که در پاکستان طالبان را به جنگ افغانستان تشویق مکنند توسط حکومت و ادارات استخباری در پاکستان از بین بروند کشتن این ها نجات دادن مردم بی کناه ماست
4.دو اخبار و دو تلوزیون برای ماکفایت میکند حکومت استراری اعلام شود و از ساعت 6 شام تا 8 صبح کسی حق ورو و مرور را ندارد زور مندان و خاینین ملی و قاتلین به جزای خود برسند جایدات و پول های دزدیده و با چور و چپاول به دست امده ضبط شود سرحدات تحت کنترول قرار گیرد وغیر و غیر و غیره
5. وظیفه همه مردم وطن پرست افغان است که برای ارامی ملت نظر به امکانت که دارند مجادله کنند
بصیر نظری

>>>   دشمنان شیعه نمیخوان شیعیان علم بیانوزند ، الان باید هزاره ها بیشتر دنبال تحصیل و علم و رشد خودشون باشند

>>>   بهتر است به مجید قرار یا کرار بگوییم که جاسوس بودن البته به زعم شما بسیار بدتر از این شیاطین انتحاری و موجودات خونریز و شیطان صفت است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است