طی 9 سال بیش از ۶۴ هزار غیر نظامی کشته شدند
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۶    ۱۳۹۷/۵/۲۵ کد خبر: 153839 منبع: پرینت

طی 9 سال گذشته، بیش از ۶۴ هزار غیر نظامی در ناامنی های کشور کشته و زخمی شده اند.
سیما سمر، رییس کمیسیون حقوق بشر که در نشستی به مناسبت روز جهانی یادبود و ارج گذاری از قربانیان رویدادهای تروریستی برگزار شده بود اظهار داشت: ۷۰ درصد مسوولیت کشتار غیر نظامیان افغانستان به دوش مخالفین مسلح می باشد.
وی گفت: مبارزه علیه تروریسم نیاز به استراتژی طولانی دارد. تروریسم را صرفا به تقویت کردن نیروهای امنیتی نمی توانیم محو کنیم؛ لازم است تا در این عرصه کار بیشتری صورت گیرد زیرا تروریسم تنها به افغانستان محدود نیست و یک مشکل منطقه ای و جهانی است.

رییس کمیسیون حقوق بشر افزود: مردم افغانستان به صلح نیاز دارند، قربانیان تروریسم باید در همه جریان های صلح اشتراک داشته باشند و نظریات آنها گرفته شود.
سیما سمر بیان داشت: کمیسیون حقوق بشر سال گذشته در ۳۳ ولایت افغانستان با ۳۱۲۹ تن به طور شخصی و یا جمعی مصاحبه هایی را انجام داد؛ ۶۲ درصد این افراد خود و یا اقارب شان قربانی رویداد تروریستی شده و ۲۸ درصد نیز کسانی بودند که خود و یا اقاربشان مجروح شده بودند.

به گفته وی، طی 9 سال گذشته بیش از ۶۴ هزار تن به نحوی از انحا به سبب رویدادهای تروریستی متضرر شده اند که ۳۶ درصد آن کشته و ۶۴ درصدشان مجروح شده اند.
رییس کمیسیون حقوق بشر گفت که عاملین ۷۰ درصد رویدادهای متذکره مخالفین مسلح دولت و ۱۰ درصد آن نیروهای دولتی و خارجی می باشند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیما سمر
حقوق بشر
نظرات بینندگان:

>>>   Abdul Lalzad
شهادت چیست و شهید کیست؟
==================
این موضوع کاملا روشن است که واژه «شهادت» برآمده از آموزه هاي قرآن و اسلام و یکی از عالی ترین مدارج نزد مسلمانان است. مطابق این آموزه ها، واژه «شهید» صرف برای کسانی اطلاق می شود که در «راه خدا» (فی سبیل الله) كشته شوند…

اما، آیا کسانیکه به بهانه ای «دفاع از وطن» در «راه غنی» (صفوف نیرو های غنی و در دفاع از رژیم غنی) کشته می شوند، واژه «شهادت» بر آنها قابل تطبیق است (البته تعدادی به علت فقر و بیکاری به این نیرو ها پیوسته اند و یا کاربرد واژه «شهادت» در بسا موارد دیگر نیز معمول شده است)؟

چون یگانه واژه تسکین دهنده برای تسلیت خانواده ها، اقارب و دوستان سربازان کشته شده در «راه غنی»، تبریک گفتن با واژه «شهادت» است…

آیا واقعا کشته شدن در دفاع از یک رژیم کاملا غیر قانونی، غیر مردمی، غیر مشروع و غرق در فساد، «شهادت» است؟
+ + +
اگر ماهیت اصلی «دفاع از وطن»، جنگیدن در مقابل لشکر سیاه طالب باشد، غنی گسترش دهنده طالب است (پس اول باید در مقابل غنی جنگید)!

اگر ماهیت اصلی «دفاع از وطن»، مقاومت در مقابل سپاه جهل و ظلمت باشد، این مقاومت در درجه اول باید در قریه ها، شهرستان ها و ولایت های خود شان باشد که با اراضی، مردم، زبان و فرهنگ آن شناخت کامل دارند (نه اینکه به مناطقی فرستاده شوند که با اراضی، مردم، زبان و فرهنگ آنها کم ترین آشنایی ندارند)…

>>>   اویانی
برده های فکری، باز پچ پچ دارند!
باز گپ گپک است از «استقلال؟» دروغین و برساخت شده تهدابگذار فاشیزم افغانسازی؛ از نام کسی که پدر کشت و اندیشه و فرایند تحمیل کوچی بر بومی و ناقل سازی را پایه گذاری کرد.
هیچ کشور و هیچ تاریخی نشناسد این ۲۸ مرداد/ اسد را.
آری و اما؛ براستی این روز، آغاز فرمانروایی بنیانگذار فاشیزم تحمیل افغان و کوچی سازیی کشور است که تا هنوز کوچی یورش بر بومی دارد و کوچی کشتار بومی!

این روز، روز بینیانگذاریی اندیشه و مکتب فاشیزم است؛ نه هیچگاه روز آزادی، که نداشته ایم و نداریم تا هنوز و تا ایندم تاریک و خونبار و‌ در اشغال همان انگریز، بابای آن امان افغان، تهدابگذار این دبستان تبهکاری.
به ساز برساخت های «پته خزانه» های افغانی
نرقصیم بیش ازین در خود فریفتگی و از بیهوشی

>>>   هفته خونین در ملک ما و چه باید کرد
1.باید بعد از انتخابات یک حکوت با دسپلین مانند بنگلدیش و یا مصر به وجود بیاید در بنگلدیش حکومتی وجود دارد که هر کس خلاف منافع ملی حرفی بزند و عملی اجرا کند اعدام میشود ویا ملا های که بنام اسلام هرج و مرج را به راه اندازند اعدام میشوند بنا هن حکومت ارامی را اورده و رو به ترقی است و یا در مصر حکومت نظامی به و جود امد و اخوان المسلمین را که به در 36 سال به هزار ها مسلمان را در دنیا کشت نابود ساخت و مردم ارام رو به پیشرفت است
2.جنگ ما با ای اس ای است طالبان نامسلمان با پول ای اس ای و پلان شان جنگ میکنند و مردمان بیگناه و حاجیان را در مساجد قتل عام میکنند
3.ریس ای اس ای و عبدلرحمان و سمیع الله که در پاکستان طالبان را به جنگ افغانستان تشویق مکنند توسط حکومت و ادارات استخباری در پاکستان از بین بروند کشتن این ها نجات دادن مردم بی کناه ماست
4.دو اخبار و دو تلوزیون برای ماکفایت میکند حکومت استراری اعلام شود و از ساعت 6 شام تا 8 صبح کسی حق ورو و مرور را ندارد زور مندان و خاینین ملی و قاتلین به جزای خود برسند جایدات و پول های دزدیده و با چور و چپاول به دست امده ضبط شود سرحدات تحت کنترول قرار گیرد وغیر و غیر و غیره
5. وظیفه همه مردم وطن پرست افغان است که برای ارامی ملت نظر به امکانت که دارند مجادله کنند
بصیر نظری

>>>   چرا طی نه سال را محاسبه میکنید؟
از حادثه یازدهم سپتامبر هفده سال میگذرد.
باید در مجموع تلفات سربازان و غیر نظامی ها و طالبان و سربازان خارجی و زخمی ها،همه یکجا محاسبه شوند.
شاید به دوصد و یا سیصد هزار کشته و زخمی برسد.
مثلی که پنتاگون مصارف جنگ افغانستان را از سال دوهزار و نه بدینطرف محاسبه میکند.اما هشت سال دوران جورج بوش را محاسبه نمی کند که در آن زمان چقدر مصارف جنگی افغانستان بوده است.
اقلاً سال صد ملیارد دالری،به هشتصد ملیارد دالر میرسید.
اگر از چهل سال گذشته را محاسبه کنیم،شاید حدود پنج میلیون کشته و زخمی شود.

>>>   65 تا 70 هزار کابلی بیگناه را مجاهدین بی وجدان (حکمتیار، مسعود "بز" و سایر .... } در سالهای 70 و 71 شهید ساخت و اینک رهروان راه آنها غنی بی وجدان و کرزی دهوث نزدیک است 70 هزار را بدست برادران طالب خود پوره کند!!!! و این در حالیست که امپریالیستهای امریکایی جنگ افغانها را از سر تپه های بلند نگاه می کنند!!!!
امروز غنی بیوحدان اعتراف کرد که روزانه ملیردها بار دشنام میخورد. مطمین باشد که پس از مرگش او را از قبر برون میکنند و زیر تف دوباره گورش میکنند و یا لاشه اش را پیش ....میاندازند!!!!!!!!

>>>   کمونست ها مجموعاٌ ۱۲۰۰۰ را کشتند ـ بخاطریکه یاغی وباغی بودند ولی امریکا ۶۴ هزار بی ګناه را میکشد ، آب از آب تکان نمی خورد - بخاطریکه امریکا دوست اخوانی هاست - ګوسفند که هر روز دمش بالا میپرد هیچ ولی بز بیچاره که یک روز دمش بالا شد میګویند - فلانی ات معلوم شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است