آغاز موج حرکت افغانستانی ها از ایران بسوی اروپا
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۳۹۷/۵/۲۷ کد خبر: 153856 منبع: پرینت

برآوردها حاکی از آن است که دست کم رقمی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از اتباع افغانستانی ساکن ایران در تدارک مهاجرت از ایران بوده و در آینده ای نزدیک راهی اروپا خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری ایرانی مهر، طی ماهها و هفته های اخیر، شاهد مهاجرت اتباع افغانستانی مقیم ایران از کشورمان و تلاش آنها برای پیدا کردن مکانی جدید برای فعالیت و کسب و کار هستیم.

کاهش ارزش پولی ملی ایران که بخشی از آن ریشه در تحریم های آمریکا و سکوت و تعلل کشورهای اروپایی در قبال اقدامات ترامپ دارد، منجر به برهم خوردن توازن زندگی مالی افغانستانی ها، در ایران شده است.

با توجه به اینکه بخش زیادی از افغانستانی ها، دستمزد و درآمد خود را به واحد پول کشورشان تبدیل کرده و آن را صرف خانواده خود در آن سوی مرز ایران می کنند، این روند طی ماه های اخیر تشدید شده است.

از سوی دیگر، با توجه به استمرار بحران های امنیتی در افغانستان و نبود فرصتهای مناسب شغلی در این کشور، بسیاری از افغانستانی ها، به جای بازگشت به سرزمین مادری خود ترجیح می دهند پس از مهاجرت از ایران به اروپا رفته و قاره سبز را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کنند.

گزارش های میدانی و کسب اطلاع از منابع موثق نشان می دهد که عموم اتباع افغانستانی ساکن ایران در صدد پیدا کردن فرصتی برای حرکت به سوی مرزهای اروپا هستند و به جز آن دسته از این افراد که اقوام و آشنایانی در اروپا دارند، مابقی که گروه زیادی را تشکیل می دهند، قصد دارند به صورت غیر قانونی راه مرزهای اروپا را در پیش بگیرند که همین مساله منجر به فعال شدن دوباره بازار قاچاقچیان انسان در کشورهایی مانند ترکیه شده است.

«احمد» جوان ۲۶ ساله افغانستانی که خود را اهل مزار شریف معرفی می کند و اطراف قیام دشت در حومه تهران سکونت دارد، در این خصوص به می گوید: «بسیاری از دوستان و آشنایانم که در ایران فعالیت می کنند به دنبال راهی برای مهاجرت به اروپا هستند. ما به کشور خود بر نمی گردیم چون آنجا امنیت کافی نداریم و متاسفانه حضور مداوم غربیها به ویژه نظامیان آمریکایی و حمایت آنها از تروریستها به این اوضاع نابسامان دامن زده است.»

خیز افغانستانی ها، برای مهاجرت به اروپا در حالی صورت می گیرد که اروپای واحد همچنان در مدیریت تبعات و آثار ناشی از بحران پناهجویان ناکام مانده است، چنانچه طی سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شاهد آغاز و تشدید بحران پناهجویان در اروپا بودیم، بحرانی که اروپای واحد نتوانست از آن سربلند بیرون بیاید.

هم اکنون نیز صدها هزار پناهجو در نقاط مختلف اروپا بلاتکلیف بوده یا به صورت غیر قانونی در حال رفت و آمد هستند. در چنین شرایطی اروپا قطعا کشش وقوع یک بحران مهاجرتی جدید را نخواهد داشت. از سوی دیگر، هر گونه مواجهه سخت اروپا با سیل مهاجرین افغان، هزینه ها و تبعات پیش بینی نشده ای برای اهالی قاره سبز خواهد داشت.

بر اساس این گزارش؛ برآوردها حاکی از آن است که دست کم رقمی بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر از اتباع افغانستانی ساکن ایران در تدارک مهاجرت از ایران بوده و در آینده ای نزدیک راهی اروپا خواهند شد. در این صورت، اتحادیه اروپا در کنار بحران ناشی از حضور پناهجویان فعلی، شاهد حضور خیل عظیم افغانستانی هایی خواهد بود که خواستار اقامت در اروپا هستند.

بدیهی است که افرادی مانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه قادر به اداره بحرانی جدید در مجموعه اروپای واحد نخواهند بود، چنانچه تاکنون نیز نتوانسته اند بحران ناشی از حضور پناهجویان قبلی در قاره سبز را مهار کنند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستانی ها
اروپا
نظرات بینندگان:

>>>   اگر پلیس ایران اجازه دهد!!!!؟؟

>>>   عزیمت افغانستانی ها ربطی به نواسانات ارزی ندارد.
انها در ایران روزهای بدتری را گذرانیده اند.
وهمیشه منتظر فرار از این زندان بوده اند.

>>>   افغانی ها برای ایجاد فرصت شغلی برای جوانان ایران و اینکه سربار دولت ایران نباشند قصد مهاجرت دارند .
ولی متاسفانه دولت ایران مانع خروج انها میشود .
وهم اکنون اردوگاهای سفید سنگ وعسکر اباد ورامین پر شده از افغانی هایی که توسط پلیس ایران در مرز ترکیه بازداشت شده اند.

>>>   ما می رویم تا برای جوان ایرانی کار ایجاد شود چرا جلوی ما را میگیرید؟؟؟؟

>>>   عجب گرفتارى شديم به خدا بريم يه جور گير ميدن نريم يه جور گير ميدن خودم كردم كه لعنت بر خودم باد! چرا از همون اول نرفتيم اروپا؟؟؟ حالا كه بنده خدا هارو با خوى اربابى و خودمان را با خوى و بوى رعيتى عادت داده ايم شكر خوردن ميريم اروپا؟؟؟ ولي خدا وكيلى حضرت عباسى دلم از صد در صد يك در صد خنك شد انشاالله صد در صد دلم خنك خواهد شد زمانيكه حتى يك نفر از افغان ها در ايران باقى نماند. يك بنده خدايي از وطنداران هميشه وقتي به پا بوس امام رضا مي رفت دعا ميكرد: آقا جان تو و خدا ما را رخصت كن ديگه. وقتى هم خدمت حضرت معصومه شرفياب ميشد دعا ميكرد: بى بى جان تو و جدت ما را رخصت كن ديگه. والله من هم از صدق دل رو به ضامن آهو ميگويم: رخصت پهلوان رخصت !!!

>>>   خب شما بگویید ما مهاجرین چی کار کنیم هر جای ایران که می رویم ایرانی ها به ما می گوید شما مملکتی مارا اشغال کرده اید و شغل مارا هم اشغال کرده اید ماهم دیگر از این وضعیت خسته شده ایم البته نا گفته نماند تاجای این مردم هم حق دارد خب در ایران هم کار بیسار کم شده است خودی ایرانی ها هم خیلی بیکار دارد و ماهم که اضافه شدیم دیگر قوز بالا قوز شده است ولی این راهم خدمت برادران و خواهرانی ایرانی ام بگویم دلیلی بیکاری شما ما مهاجرین نیستیم من خود در شهرک صنعتی عباس آباد کار میکنم که 70 درصد از کار خونه ها تعطیل یا نیمه تعطیل هست خب ما که این کار خانه هارا تعطیل نکردیم پس بودن ما زیاد به بیکار بودن ایرانی ها تاثیری ندارد خب بهر حال مملکتی شان هست و دوست ندارد که دیگران در کنار شان باشد و ماهم جز فرار راهی دیگری نداریم .
یک مهاجر از ایران .

>>>   فقط کافیه ایران پند روز مرزهاشو باز بگذارد تا اروپا قدر عافیت را بداند.میلیونها مهاجر میرن سمت اروپا...
و اروپا شدیدا از این موضوع میترسد.

>>>   ایران جلوی شما رو نمی گیره ، اگه بروید افغانستان کی جلوی شما رو می گیره ؟ ایران نمیخواد غیرقانونی بروید ترکیه ، چون اگه مرز رو باز کنه با دولت ترکیه مشکل پیدا میکنه

>>>   کیوان
چون عبور از مرز و ورود به خاک ترکیه از مسیر ایران غیر مجازه
نمیشه که مرز رو باز گذاشت که هر کی دوست داشت از ایران بره ترکیه مگه الکیه
اونوقت همین دولت ترکیه میاد به ایران میگه چرا مرز رو باز کردید تا مهاجران از مسیر غیر قانونی وارد ترکیه بشن
حتی ممکنه ترکیه در جواب ایران مرز رو باز کنه تا کلی تروریست وارد ایران بشه و ....
یه کمی روابط دو کشور رو هن در نظر بگیرید
مگه ترکیه برای ایرانه که هر چی مهاجر داخل ایران است رو به ترکیه بفرسته

>>>   هیچ ملتی بدبخت تر از مانیست. دلیلش را قرآن بیان کرده است ان الله لا یغیر ما بقوم و حتی یغیر ما بانفسهم.ما طالب به وجود اوردیم جنگهای قدرت داخلی طالب را به وجود اورد.ما رای دادیم تا کرزی و غنی این بلا را بر سر ما بیارد.مگر دوستم نگفت که ما رهبر خود را شناختم و آن غنی است و بقیه هم شبیه ان میگفت.

>>>   سلام مجید هستم باشنده شهریار البته افغان هستم
مدت یک سال است که تو ایران زندگی میکنم
ولی تو این یک سال خانومم مریض شد دخترم مریض شد از بس که اوضاع مالی خرابه نمیتونم ببرمشون دکتر واقعآ سخته خودمم ۲۸ ساله هستم فقط یه دونه دختر بچه دوسال دارم هر طرفم میرم میزنن تو سرم میگن تو افغانی هستی چرا بر نمیگردی کشورت آخه ای کاش کشورم امنیت داشت مگه من مرض داشتم هر روزم بدتر از دیروز میشود واقعآ سخته برامون دعا کنید یه راهی برامون بازشه که ما بریم بس از این مهمونی که هر روز با غم درد زندگی کنیم .....

>>>   خواهش مندم از دولت قانون مند ایران لااقل تو این یه مورد قانونی برخورد نکنید .والا ایران از دست این دولت مردان قانون مند به این روزگار افتاده!!!!!! نه خیلی
همه کارهاتون قانونیه فقط تواین زمینه غیر قانونی!!!!!!!؟؟؟؟

>>>   سلام به برادر یا خواهری که گفته چون عبور از مرز و ورود به خاک ترکیه از مسیر ایران غیر مجازه ببنید نظردهند ای محترم ماهم چنین قانون های را میدانیم ولی کدام قانون واقعاً کدام قانون حال که خود ترکیه کامیون کامیون سلاح و مهیمات از خاک ترکیه به داعش از ترکیه مرز خودش در خاک سوریه سرازیر کرده بود این قانون هست ؟؟این مجاز هست ؟؟ که تمام ملت سوریه را به خاک خون کشید و کشیده بود آیا ترکیه چنین کاری نکرد؟؟ نگید که این را نمی دانیم .
چراقانون برای چنین کار های اعمال نمی شود چرا کسی به این ها نمی گوید که این کار غیر مجاز هست شما چرا چنین کاری غیری مجاز را مرتکیب می شوید . حال که چند تا مهاجری بخت بگشته که از مجبوری این طرف و آن طرف می دود همه برای ما قانون دان و غیرمجاز دان می شود اگر قانون هست برای همه باشد برای همه اعمال شود از طرفی هم میگید که اگر چنین شود ترکیه هم مرز را باز می کند و ترورسیت ها وارد ایران می شود خب در جواب اول که ما مهاجریم نه تروریست که در جواب از آنجا بروریست وارد شود در ثانی شما تا حال فکر میکنید که ترکیه جلوی تروریست هارا گرفته که وارد ایران نشود؟؟؟؟
ببخشید اگر قدری تند حرف زدم .
یک مهاجر

>>>   ایران درعمل مرز را باید بازکند اما درحرف مرزرا ببندد

>>>   شما ميخوايد از مرز ايران و تركيه برويد و اين كار قانوني نيست، مثل اين هست كه ايراني بخواهد از تركيه برود اروپا و مأموران مرزي نگذاريد ، يازتيراني بخواهد برود چين و از مرز افغانستان بخواهد برود!تركيه و ايران،افغانستان و هر كشوري موظف از حراست از مرزهاي خودش است، شما افغانستاني هستيد و بايد از كشورخودتان هر جا خواستيد برويد. يا روال قانوني خروج از مرز ايران به سمت هر جايي خواستيد رو طي كنيد
واقعا توقع شما دوستان افغانستاني ازار دهنده هست چون بي اطلاع و بيشترتان از دانش كمي برخوردارند توضيح دادن بديهيات هم براي شما دشوار است،،،

>>>   چرا ایرانیها ازادند از مرز ترکیه ویونان وصربستان و....غیر قانونی عبور کنند .؟متاسفانه ایرانیها با ادعای سواد بالا کارهایی میکنند که بی سواد می شرمد.

>>>   اتفاقا خبرگزاری های ترکیه و مقامات ترکیه ای مرتب پلیس ایران را به دشنام میگیرند که چرا اجازه میدهند مهاجرین افغان به راحتی جلوی چشم مرزبان ها وارد خاک ترکیه شوند.
دولت ترکیه قصد دارد در سرتاسر مرز ایران دیوارهای سیمانی بکشد تا هیچ مهاجری از ایران و افغانستان و پاکستان نتواند عبور کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است