"غازی" لقب دروغینی که برای امان الله خان دادند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۰    ۱۳۹۷/۵/۲۸ کد خبر: 153922 منبع: پرینت

امان الله «غازى دروغين» فردى است كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد.

در زمان او اصطلاح زبان «اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سرآغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترک بود بدون آنكه براى آن بسترهاى اجتماعى را مدنظر گرفته باشد او در آخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.

انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سرحد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود وگرنه شاه بچه اى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است او شاهزاده ى عياشى بيش نبود.

پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ریفروم هاى او را. افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ریفورم هاى امان الله مى بينند.

اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زنشان را آدم مى دانستند. اينش بد است اما وقتى سرزمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب است. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بلکه براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام بخصوص تاجيكان بود.

نجیب سلام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امان الله
استقلال
نظرات بینندگان:

>>>   امان الله خان نظر به تواتر روایات در توطیه قتل امیر حبیب الله خان پدرش
شریک بود.
کریمی

>>>   امان الله «غازى دورغين » فردى كه ناسيوناليزم كور اوغانى در زمانش تيوريزه شد و پروژه ى فاشيستى ناقلين در شمال را روى دست گرفته و عملى كرد، در زمان او اصطلاح زبان « اوغانى» در تقابل سنجيده شده با زبان پارسى به وسيله ى طرزى مطرح شد و سر آغاز دشمنى با زبان پارسى از همان روزگار شكل گرفت. همه ى طرح هاى مدنى او تقليد از اتا ترك بود بدون آن كه براى آن بستر هاى اجتماعى را مد نظر گرفته باشد . او در إخر عمرش هم در روسپى خانه هاى ايتاليا جان داد.
انگليس ها و روس ها در آن زمان توافق كردند تا سر حد امپراتورى شان را مشخص كنند و پذيرش اعلان استقلال از سوى انگليس ها هم در همين راستا بود و رنه شاه بچه ى چون امان الله نه با انگليس جنگيده است و نه هم درخور لقب دروغين غازى است ، او شاه زاده ى عياشى بيش نبود.
پشتون ها مردمان با استعداد در دادن القاب دروغين چون بابا ، انا و غازى اند و تاريخ را پر از اين القاب بى مايه كرده اند. جالب آن است كه پشتون هاى افراطى ، امروز از امان الله تنها ميراث افراطييت پشتونى اش را افتخار مى دانند نه آن ريفروم هاى او را، افراطى هاى قبيله گرا با اخلاق دوگانه به ريفورم هاى امان الله مى بينند. اى كاش اينها از امان الله تقليد مى كردند و زن شان را آدم مى دانستند ، اينش بد ، اما وقتى سر زمين هاى ديگران را به پشتون ها داد اينش خوب. اين برخورد نشان مى دهد كه قهرمان سازى امان الله نه براى ارزش هاى مدنى زمان او بود بل براى ريفورم هاى برترى طلبانه او در مقابل ساير اقوام به خصوص تاجيكان بود.

>>>   Ghafar Hanifi
امان الله خان اصلا مسلمان نبود و یکی از بنیان گذاران فحشا و بی حیایی و بی حجابی در افغانستان بود.
ننگ باد بر کسانیکه به یک مرتد و بیناموس افتخار می کنند و این شخص بی غیرت و مرتد را بابا و قهرمان خطاب میکنند.

>>>   Bahrom Khorosoni
کشوریکه مسولش بابا و پدرکشته اش غازی حساب شود ، چه فکر میکنید که این چه نوع کشوری پر ازگند وکثافت خواهد بود.؟؟؟!!!
درهیچ قاموسی انسانی چنین چیزی موجود نیست ، تنها درقاموس" افغانیت واسلامیت ".

>>>   Baten Omid
شرم باد بر کسانیکه روز استقلال را تجلیل میکنند، اما در ولایات شان با پول کلدار داد و ستد دارند.
نه استقلال داریم نه آزادی. تجلیل استقلال را بگذارید در وقت مناسبش.

>>>   Sultani
در یک ولایت بیرق را به پول کلدار میخرند تا استقلال را تجلیل کنند.

>>>   پشتونها درطول چند صدسال حاکمیت شان درافغانستان به جز ویرانی، خونریزی، ستم براقلیت های قومی هیچ تمدنی برجای نگذاشته اند، مدل حکومت شان اینگونه بود که از بز وگوسفند هزاره ها مالیات بگیرند وآن را به اقوام خاص پشتون مفت بدهد تبخورند وعسکری نیز نکنند. این است تاریخ وافتخارات آنان.
باکول


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است