زلمی خلیلزاد نیز کارساز نخواهد بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۸    ۱۳۹۷/۶/۱ کد خبر: 154024 منبع: پرینت

بازگشت خليلزاد به عنوان نماينده خاص ترامپ در افغانستان قطعي شد.
ادامه مذاكرات امريكا با طالبان يكي از ماموريت هاي خليلزاد خواهد بود تا ترامپ بتواند بار سنگين جنگ افغانستان را از شانه هاي امريكا بردارد يا كم از كم كاهش دهد.
اما ماموريت ديگر خليلزاد براي خودش ايفاي نقش و تاثير گذاري بر انتخابات رياست جمهوري افغانستان است.

خليلزاد به عنوان امريكايي افغانتبار در افغانستان نه يك امريكايي بيطرف، بلكه يك افغان جهت دار در طرف هاي مختلف سياسي و قومي است. تعيين او به عنوان نماينده خاص واشنگتن در افغانستان موجب راه حل عادلانه، ريشه اي و پايدار بحران افغانستان نمي شود.

امريكايي ها با گزينش خليلزاد و بر گشت دادن او به افغانستان بار ديگر دچار اشتباهاتي مي شوند كه در گذشته با تصوير و نقشه خليلزاد به اين راه اشتباه رفته اند.

بدون ترديد چهره هاي متنفذ سياسي و احزاب منتقد رييس جمهور غني مانند ايتلاف ملي و گروه هاي ديگر كه خواستار اصلاحات جدي در انتخابات هستند، به ماموريت و تاثيرگزاري و نقش خليلزاد در انتخابات آگاه هستند؛ اما به نظر نمي رسد كه آنها مانع برگشت وي به عنوان نماينده خاص واشنگتن باشند و يا مانع نقش و مهندسي او در انتخابات شوند.

ممكن است آنها ترجيح دهند تا به جاي مخالفت و ايستادگي در برابر خليلزاد در جهت حل عادلانه و پايدار بحران افغانستان، منافع خود را با ماندن در كنار او تامين و تضمين كنند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زلمی خلیلزاد
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   ترامپ قوچ را باغبان کرد

>>>   Mazdak Farid
وقتی برگشت نظامیان شوروی به وطن شان قطعی شد،مسکو سیاستمدار کارکشته ی خویش؛ورانسوف را با حفظ مقامش چون معاون وزیرخارجۀ شوروی به حیث سفیر و نمایندۀ فوق العادۀ رییس جمهور شوروی به کابل فرستاد.ورانسوف یک روس وفقط حافظ منافع شوروی بود و هیچ خوشبینی و بد بینی نسبت به هیچ بخش افغانستان و هیچ قومی نداشت. او می کوشید تا آبروی کشورش در آخرین مرحلۀ یک ماموریت ناکام بیشتر نریزد و پل ها برای برگشت دوباره ویران نگردند.حالا امریکا در کشور ما همان حال و وضع را دارد که شوروی دوران گرباچوف داشت.در بیش از 17 سال اخیر گروه کوچکی از نخبه های افغان ــ امریکاییِ مورد اعتماد امریکا تمام امکانات امریکا و جهان را برای تحکیم حاکمیت یک قوم و در خط منافع یک قوم مصرف کردند و به هدر دادند .در نتیجه قوم مورد نظرمنزوی گردیدومبارزه با تروریسم شکست خورد.
کشور در بحران بقا به سر می برد. برون رفت از چنین بحرانی بدون نقد برنامه ها و سیاست های که از "بن" تا حالا عملی شده اند و بدون تغیر مسیر حرکت و دگرگونی های بنیادی در نگاه و برنامه های کشور های حامی،به ویژه امریکا ناممکن است . کاخ سفید و ترامپ باید آنچه با افغانستان شده است را بازبینی کنند.با برنامه های ناکام ،روش های ناکام و آدم های ناکام نمی توان به کامیابی رسید.

>>>   Najib Salam
ازدواج دو امريكاى و فاشيست هاى خطرناك ؛
امريكاى ها از همان لحظات نخست نشست بن حاضر نبودند ائتلاف ضد طالبان را به رسميت بشناسند ، براى همين از بى خردى و عدم دور انديشى رهبران ائتلاف ضد طالبان سود بردند و براى تحقق بلند مدت اهداف شان مهره هاى جاسوس خود را كه با تفكر قبيله يى ملوث بودند در راس قدرت سياسى قرار دادند و در طول اين مدت ساير اقوام به ويژه تاجيكان را كه در استراتيژى شان دوست نمى پندارند از رده هاى قدرت سياسى بيرون راندند و اقتدار لجام گسيخته ى فاشيزم قبيله را تقويه كردند .
اكنون كه امريكاى ها در مراحل و فاز ديگرى تحقق اهداف شان قرار دارند و تلاش دارند تا نيرو هاى افراطى سنى و سلفى را در ساختار قدرت با فاشيست هاى پشتون شريك سازند، تصميم گرفته اند تا ازدواج سياسى خليل زاد را با غنى ممكن سازند ، خليل زاد را از آدرس امريكا يكبار ديگر براى تهديد و سركوب نيرو هاى ناراضى غير پشتون دوباره فرستادند ، خليل زاد در سال هاى گذشته موفقانه توانست نيرو هاى غير پشتون را باتهديد ، تحقير ، توهين و حتا حذف فزيكى از صحنه سياست دور كند و باقى را مطيع و فرمانبردار سازد .
ازدواج غنى و خليل زاد زنگ خطر براى سرنوشت غير پشتون ها است .

>>>   Habibi
کاملن دقیق فرمودید، درین صورت مردم گوسفندی بیدار شوند، و رهبران بیکفایت و معاملگر از رهبری اقوام غیر پختون، به آشغالدانی روزگار افگنده شوند، و رهبران وطندوست انتخاب، و با تبانی با مردم به جاده ها ریخته و این حکومت مزدور و بیکفایت را از گرده های شان بدور افگنند.

>>>   زلمی خلیل‌زاد (یکی از طراحان مانفیست فاشیسم پشتونی و حافظ و ادامه دهندهٔ قیادت و حکوت بر محور فاشیسم افغانی است).
3

>>>   Nasir Khalid
گزارشات تائیده ناشد میرساند
زلمی خلیلزاد بار دیگر به حیث نماینده خاص امریکا برای افغانستان تعین شده است البته برای پیاده نمودن طرحهای خاص.
گلبیدین حکمتیار نیز به حیث رئیس شورای عالی صلح، تا این دو تن همفکر بتوانند پروسه پیوستن تروریستان طالب به دولت و جذب انها در بدنه دولت دست نشانده را سریعتر بسازند.....
نظر شما چیست؟

>>>   اویانی
برگ (کارت) سفید ترامپ به خلیلزاد برای ساختمان «دموکراسی قبیله یی»-پشتونیزم در سرزمین اشغالی.

گفته میشود که ترامپ در چوکات «راهبرد تازه!» خود برای ساختن دموکراسی در سرزمین اشغالی، زلمی خلیلزاد کار کشته امریکایی را «ژنرال-گوبرناتور» ایالت اقوام و قبایل امریکا (اوغانستان) بر گزیده است.
از زبان این «ژنرال-گوبرناتو» تازه دم، گفته میشود که او برنامه تازه یی دارد برای ساختن امارت طالبانی و گفته است:
«در افغانستان میشود رژیمی ازنوع عربستان سعودی را که دوست و متحد جاودانه امریکا است، برقرار نمود.»

و اما؛ «رژیمی از نوع عربستان سعودی»، یعنی کدام؟
یعنی رژیم ستم طالبانیزم (پشتونیزم) و کشتن دگر اندیشی و خفه سازختن هوا و نوای آزادی و بریدن گردن مدنیت و فرهنگ روشنی برای پیشبرد و دستیابی به تهدابی ترین مرام- ستیز با پارسی و کشتار پارسیان و شهرآیین خرشیدی.

تازه؛ در آستانه «عید قربان»؛ آن رژیم دلخواه زلمی خلیلزاد (رژیم وهابیزم سعودی)، یک زن مبارز مدنی را در خیابان و در چشم آدمان، با شمشیر «خدا!»، گردن زد.
آن زن، اسرا الغمغام نام داشته و در سال 2015 ترسایی، به گناه «سازماندهی و سهم در راه پیمایی ضد دولتی»، دستگیر شده و زندانی بوده است.
آن زن خواهان آزادی های مدنی و برابریی حقوق شهروندی و مذهبی بوده است و بس.
آن زن مبارز، تا سرش از تنش با شمشیر جلاد رژیم، سوا میشود، فریاد میزند «ظلم است؛ بیداد گریست و ...».

او را به این گناه؛ به گناه آزادیخواهی از ستم و بیدادگری های رژیم سعودی (دلخواه خلیلزاد)، سر زدند از نام خدا!
این شمشیر و این گردن زدن ها ادامه دارد و همیش از نام خدا.
آن رژیم را بر ما، گرچه فرمانروا دارند،؛ مگر پایدار تر و چیره تر خواهند اندیشمندان پختونخواه و آری که با شعار اسلامیت و از نام خدا.

>>>   انشالله آمدن خلیلزاد درافغانستان جنگزده و تخریب شده جهت صلح واشتی ملی نهایت مهم و سازنده خواهد بود.لذا با جمله خوش آمدید ورود خلیلزاد را استقبال میکنیم .ومن الله التوفیق.پ
الحاج ع.ناصری ازآسترالیا

>>>   من مطمئنم که اگر کشوهای همسایه افغانستان و احزاب سیاسی افغانستان با زلمی خلیلزاد صادقانه همکاری نماید صلح دایمی و امنیت سرتاسری درافغانستان جنگ زده وویران شده حتما عملی میگردد.

>>>   خلیلزاد! انسان بزرګ است!!!!!!!!!

>>>   Ismail Azimi
پدر ما شاالله گل چید که، حال پسر بیاید ، دسته اش کند.
ملت گوسفندی همه را می پذیرد و مطمیئن هستم که اگر پسر ملا عمر هم اید ،هستند کسانی برایش کامپاین کنند .

>>>   Sabrina Pjr
مثلیکه حکمتیار را در کنار خود جای دادن مانند ستون فقرات بخاطر قوی شده بیز قومی پشتونیزم امکان دارد پسر امین غدار دیکتاتور راهم در قدرت شریک بسازند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است