خلیلی را مرده فرض کنید!
همراه شدن با نظامی بر مبنای نابودی قومیت هزاره، خیانت به مردم و عمق خفت یک رهبر نمی باشد که خلیلی برای ماندن در ریاست شورای صلح در برابر تروریستان و قاتلان بی رحم مردم خود، موضع سکوت اختیار کرده است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۷/۶/۲ کد خبر: 154029 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد کریم خلیلی که سوار بر موج احساسات و اعتماد مردمی بدل به رهبری قومی و سیاسی شد و توانست در چهاردهه سیاست و قدرت حضور داشته باشد مدت هاست پنهان در کرسی شورای عالی صلح، خفت همدستی با قبیله گرایان را به همراهی با قومیت خود و مقابله با نسل کشی ترجیح داده است.

آیا سایه چند صباح امن ریاست بر شورایی که لانه تروریستان دولتی و مقر هماهنگی و باج دهی به طالبان می باشد تا ابد باقی خواهد ماند که خلیلی با پشت کردن به قومیت خود دست خواهش و التماس به سوی دشمنان این سرزمین دراز کرده است، تروریستانی که هدفمند به فجیع ترین شکل ممکن مردم هزاره را در لیست اول کشتار و نسل کشی قرار داده اند؟

شورای عالی صلح از ابتدای تشکیل سرپوشی بر اقدامات طالب دوستی حکومت بود که بتواند با نام صلح دست به جابه جایی اقوام رانده شده پاکستان به مناطق امن کشور بزند و از سوی دیگر، طالب و داعش را مجهز به قتل عام مردم از خیابان های کابل گرفته تا دورترین نقطه از پایتخت کند تا آتش جنگ نیابتی حامیان حکومت و بی ثباتی داخلی همواره روشن بماند.

اگر فاجعه دهمزنگ و میرزاولنگ نتوانست تلنگری برای اقوام غیرپشتون بخصوص رهبران هزاره باشد، انتحاری و حملهِ سیستم وار کشتار مردم این قومیت در کابل، غزنی و شمال با نام طالب و داعش و به خواست حاکمان این نظام قبیله گرا به هیچ رهبر حتی در مقام ریاست شورای صلح و یا معاونت ریاست جمهوری رحم نخواهد کرد.

اشرف غنی که به لطف کرزی و تلاش های شبانه روزی تقلب کمیسیون انتخابات به قدرت رسید تنها طی سه سال توانست کشور را در ناامنی گسترده با انزوای کم سابقه رهبران قومی و سیاسی فرو برد که برای تحقق رویای پشتونیزم کردن افغانستان از نیروی طالب و داعش یا هر گروه تروریستی دیگر استفاده می کند.

در این میان، اگرچه ارگ با کنارزدن مقام های ارشد حکومتی غیرپشتون به یک دستی قومی رسید اما همچنان نیازمند رهبران ضعیف و مقام پرستی همچون خلیلی، دانش و عبدالله بود که اقدامات قبیله ای قدرت را توجیه کند.

همراه شدن با این نظام که بر مبنای نابودی اقوام غیرپشتون بخصوص قومیت هزاره و شیعه مذهب ها می باشد خیانت به مردم و عمق خفت یک رهبر نمی باشد که خلیلی با وجود گذشته جهادی، در برابر تروریستان و قاتلان بی رحم زنان، کودکان و مردم خود موضع سکوت اختیار کرده است؟

وی که طی چهاردهه با سو استفاده از احساسات و حمایت مردمی به قدرت و ثروت دست یافت و در مقام های بلندپایه حکومتی به منافع شخصی هنگفت رسید اکنون از الطاف ارگ برای ماندن در حاشیه امن سود می برد.

و در مقابل، مردم بی دفاع که سال ها در جبهه ها با کمترین امکانات برای رهبران خود همچون خلیلی و محقق در برابر تجاوز خارجی و افراط گرایان جنگیدند و در دوران جدید، راه صلح و ثبات را تحصیل فرزندان خود می دانند همچنان قربانی هستند، قربانی طالب، نفرت حکومت و خیانت رهبران.

این در حالی است که اگر خلیلی به هر دلیل از هراس حذف و یا تهدید حکومت، توان رهبری قومیت خود را ندارد و خواهان خفت ماندن در قدرت برای پرکردن کرسی ریاست شورای عالی صلح است حداقل از رهبری قومی کناره گیری کند تا مردم خود چاره ای برای حفظ امنیت بیابند.

مردمی که قرن هاست در برابر نظام سلطه گر قومی، نسل کشی و قتل و غارت را تجربه کرده است اکنون در خیانت رهبران خود رها شده در میدان نبرد از هر سو می باشند همچون دهه هفتاد و بمباران های کور و فاجعه از افشار تا میرزاولنگ و غزنی.

خلیلی و نماینده وی، دانش در این سرزمین نماد ضعف در برابر خودکامگی نظام هستند که برای قدرت، مردم را فدای ماندن در کنار تروریست طالب و ارگ می کند اما آیا افراط گری که حتی پایبند به قبیله و متعهد به دین نیست و تکنوکراتی که در تنفر از غیرپشتون ها به سر می برد به رهبرانی که سال ها در برابر آنان جنگیده، رحم و شفقت دارد؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلی
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   خلیلی و محقق برای چندین سال است که برای هزاره ها مرده است. هزاره ها رهبران جوان تحصیلکرده و وفادار به مردم را انتخاب خواهد کرد.

>>>   بلی دوستان خلیلی بدترازمرده است
مرده درشب اول قبر دو ملائیگه سوال میکند مرده اکر
اعمالش خوب بود جواب میدهد اکر نبود
جای شان در جهنم است
وانشالله طالبان آدم کش جای شان در عمق جهنم است
وبا دالر وهابی شیاطین
وبعد جای دولت مردان خائین هم در جهنم است
درآن جا قدرت در کار نیست
یازی زی یا پختون بودند
وسلام هم وطن مهاجر

>>>   راست گفتید.همینطوراست.

>>>   در اول سخن باید گفت که کریم خلیلی و سرور دانش را مردم شیعه و هزاره دیگر خودشان نمیدانند بمثابه یک خاین عوام فریب پول پرست دانسته از رهبری خود انها را عزل کرده شده نمیتواند که هم رهبر ما شیعه ها و هزاره ها باشد و هم همدست با قاتلان مردم ما از دوران حامد کرزی تا امروز خلیلی با قوم پشتون داخل ارگ که معتصب و قومگرا و دشمن اقوام دیگر خارج از قوم خود شان هستند و حکومت تگ قومی خود شانرا میخواهند خلیلی با انها همراه و هم نظر است و اکنون چنان زیر بار ارگ وترس از اشرف غنی احمدزی شانه خم کرده که رسمن با گرفتن تذکرهبرقی از قومیت خود گذشته قومیت غنی احمدزی را به بسیار خوشحالی هم خودش و هم شاگرد اش قبول کردند و بگفته خود شان افتخار هم به اینکار شان میکنند به همین لحاظ است که به کشتن مردم شیعه و هزاره نه تنها که غمگین نمیگردد بلکه خوشحال هم میشوند خلیلی و دانش را مردم ما از خود رانده بحیث رهبر خود نمیشناسند هیچگاه دشمن خود را کسی رهبر خود نمیدانند حالا خلیلی و دانش از جمله دشمنان ما هستند نه رهبران ما.

>>>   هنوز زود است گذشت زمان نشان خواهد دارد که خلیلی و باند مخوف سازمان نصر چقدر بر این ملت ستم روا داشته اند. همه را خاین ساختند تا خود خادم ملت بمانند اما؟؟؟

>>>   خلیلی محقق ترسو تا کی این طالبان اوغان مردم هزاره را بکشد مردم غیور هزاره به پا خیزید تاکی اوغانهای طالب شیعه ها را بکشد تاکی ظلم رهبران هزاره خود شان را د اوغان ها فروخته اندازه گلبدین غیرت ندارد که اوغان طالب ادمکش را از بندی خانه اشرفغنی خلاصش میکند ولی شما در باره مردم هزاره هیچکاری نمیکند میترسین که مارا بکشد

>>>   سلام برادران مشکل بسیارزیاداست باکناره گیری یا جنگ علیه آنان خلیلی هیچ کاری نمیتواندبکند

>>>   Homayoun Paiez
سال هایی که کابل بانک در اوج شهرتش بود؛ یکی از دوستان من که مرد تحصیل کرده و در عین حال شغل بازرگانی داشت؛ از خارج کشور برای مدتی به وطن بر گشته بود؛ بنده به او دیداری داشتم و در این دیدار در حالیکه دوستان دیگری آن جا حضور داشتند؛ میان دوستان ار هر دری سخن می رفت؛ از جمله در مورد کابل بانک و موفقیت هایش هم تبصره هایی شد. آن دوست تحصیل کرده و جهان دیده و بازرگان من، همه را مخاطب قرار داده گفت: " دوستان، اینجا مسایل طوری جریان دارد که متاسفانه شما نمی بینید...؛ سوال، سوال قدرت است ، در نظریهء قدرت یکی هم این است: هر گروه و قومی که سر چشمه هایی اقصادی قدرت را بدست داشته باشد؛ قدرت سیاسی هم از آن او خواهد بود... بنا بر این، قوم حاکم، هر گز اجازه نخواهد داد که کابل بانک ویا نهاد اقتصادی دیگری به دست تاجیکان و یا کدام قوم دیگر، باقی بماند و یا باشد...!!
در آن زمان، حرف های دوست تحصیلکرده و جهان دیده و بازرگانم برایم، قابل فهم و باور نبود؛ ولی بعدن، جریانات کابل بانک و انحصار دیگر نهاد های اقتصادی و... حقانیت گفته های دوستم را برایم به اثبات رساند.
ایکاش، انحصار گران، وقتی دستان آقای فرنود را از اقتصاد کوتاه کرده بودند؛ ولی، نا مردانه به این ذلت نمی کشتندش؟!!!
اگر فاشیسم، یک کم دیگر در این جا ریشه بگیرد؛ وای به حال حق طلبان و آزادی خواهان و نه و چرا گویان!

>>>   Najib Salam
شير خان خودش مقصر سر نوشت بد خودش است ، او اگر به قوم و مردمش وفادار بود و به عنوان يك بازرگان و مرد بازار و داد ستد مى توانست سرمايه هايش را در راه رفاه مردم شفاف سرمايه گذارى كند ولى او در خدمت كرزى و باند او قرار گرفت و با آنها معامله كرد و تمام سرمايه و انرژى اش را در خدمت پيروزى كرزى قرار داد، سر انجام قيمت خوش باورى هايش را با مرگش پرداخت .
قبيله كسى غير از خودش را اجازه نمى دهد تا در سياست و تجارت سر بلند كند .

>>>   Saboor Raheel heeft een bericht gedeeld.
ما را ذره ذره نابود می کنند، و این حق ماست. سزاوار نابودی استیم و این سرنوشت محتوم ماست. چرا که به هیچ صورت به خود نمی آییم. هرگز هم به سرنوشت جمعی فکر نمی کنیم. هرگاه به شخص خود مان کمکی و مساعدتی و امتیازی برسد، دیگر چیزی به نام آرمان و مردم و منافع مردم نمی شناسیم. همه معامله گر و مزدور شده ایم. همه!
چشم به راه بنشینید تا یک یک نوبت برسد. اما تا آن وقت هم خود در خدمت رژیم قرار بگیرید و هم از چاکران و مزدوران خودی رژيم که چون سگ به دربار قبیله پاسبان اند تعریف کنید، تمجید کنید و با آنها عکس یادگاری بکیرید!

>>>   در اوج بحران اقتصادی جبهه مقاومت شیرخان فرنود با کمک مالی شخصی سه لگ دالر، کشور را از سقوط در برابر طالب و پاکستان نجات داد!
وقتی خبر وفات حاجی صاحب شیر خان فرنود راشنیدم سخت اندوهگین شدم و بیاد خاطراتی که در آن شرایط یعنی زمان مقاومت فداکاری نموده بود افتادم ، اوضاع اقتصادی تمام جبهات درحالت بحرانی قرار داشت.

آمر صاحب شهید بسیار به تشویش بود ، به جمشید گفت : به احمد ولی زنگ بزن وقتی همرای شان صحبت کرد همه صحبت در مورد مشکلات مالی بود که جبهات از یک ماه بدل اعاشه نگرفته بودن درشمال کابل اعاشه خشک توزیع می شد آنرا قرضه برای یک ماه تهیه نموده بودیم وقتی ازصحبت با احمد ولی فارغ شد آهی کشید بدون آنکه حرفی بگوید ؛ من گفتم آمرصاحب چیزی شده ؟
گفت : نی بعد از دو دقیقه درحالیکه بر بالشت تکیه کرده بود به آسمان آبی رنگ به ستاره های درخشان نگاه میکرد ؛روی بطرف من کرد وگفت رحیم خان مشکلات چطور شود ؟
من گفتم : این مقدار پول که مشکلات ماراحل کند نمیدانم ! بعد از لحظ یادم آمد که حاجی ذبیح شیخانی یکی ازتجاران مشهور ما در دبی است به آمرصاحب گفتم یک نفر بیادم آمد گفت : کی هست !
گفتم : حاجی ذبیح به جمشید گفت عاجل حاجی ذبیح را پیدا کن ؛ چون خداوند کار ساز شد حاجی صاحب پیدا شد .
آمر صاحب گفت : هرطور میشود بما پول قرض پیدا کن ، مشکلات را برش تشریع کرد .
درست بیاد ندارم شاید یک ساعت بعد حاجی ذبیح به جمشید زنگ زد که چارلگ دالر پیدا کردم وقتی جناب آمرصاحب خبر شد خیلی خرسند شد .
حاجی ذبیح که درچنین شرایط سخت که امید پنجاه هزار دالر را نداشتیم چارلگ پیدا کرده بود امر صاحب از حاجی ذبیح بسیار تشکری کرد برایش آفرین گفت و گفت : بگو این اندازه پول را از کجا کردی حاجی ذبیح گفت:
یکی از تجاران مشهور از برادران قندز بنام حاجی شیر خان فرنود لطف کرده است همین که مشکلات را برایشان ازصحبت شما که با من حکایت کردین باز گو کردم وی گفت هرآنچه در توان داریم فدای آمرصاحب ، آمرصاحب به حاجی ذبیح گفت نمبر حاجی شیر خان فرنود را به جمشید بدهید تا از همکاری شان تشکری کنم ، همین بود که طالبان در تالقان شکست خوردند.
یکماه بدل اعاشه جبهات ماورائ کوکچه را که جنرال محیب الله خان مسئولیت آنرا داشت برایش اجرا کردم ؛ بعدا به بدخشان پول روان کردم تا اینکه پول دولت آمد مشکلات تاحدی مرفوع شد خبر مرگ فرنود صاحب برمن ناگوار بود خیلی اندوهگین شدم کسی ازحق دفاع او نکرد بیچاره قربانی خوبی های خود شد اگر نه همه میدانند که سبب بحران کابل بانگ حاکمان قدرت بودن من این مطلب رابخاطری نوشتم تاجوانان بدانند که درگذشته و روز های دشوار چه حادثات صورت گرفته بود و شیر خان چه جوانمردی کرده بود خداوند آقا فرنود را غریق رحمت اش کند ، جنت جایش باشد وقتی من را غیرقانونی به پلچرخی آوردن میخواستم در بلاکی که ایشان زندانی بودند بروم متاسفانه جای نبود چند باری که دیدمش فقط برش گفتم ماشما جز صبرخدا چاره ای نداریم.
"حاجی عبدالرحیم "
پانوشت: یاران مسعود سخت نامردن، برای آزادی فرنود سکوت کردن و او را در چنگال توطئه رها کردند.
سعیدی

>>>   پدرام:
در زمان رضاشاه پهلوی جهان پهلوان غلام رضاتختی به شکل مشکوکی درگذشت. ساواک شایعه کرد که تختی خودکشی کرده است. آغاز انقلاب ایران بود. هنوز شاه در قدرت بود. نشریات ایرانی از ترس شاه نتوانستند بنویسند ساواک تختی را کشته است اما نشریه ی "توفیق"نوشت: تختی را خودکشی کردند.
زنده یاد شیرخان فرنود را ذره ذره"خودکشی کردند" من در پارلمان نسبت به آن ظلم هشدار داده بودم. اما آن صدا شنیده نشد و تنها ماند. نوبت خلیل فیروزی کی می رسد، که او را نیز ذره ذره خودکشی کنند؟
چرا عزیزی بانک و مسوولان اش به چنین سرنوشتی مواجه نشدند؟ پاسخ روشن است: هزاره و تاجیک و شیعه نبودند. چند سال قبل که فساد عزیزی بانک در مجلس نمایندگان مطرح شد و اعضای ایتلاف حمایت از قانون ظاهرا آن را جدی گرفته بودند یکی از نزدیک ترین عزیزان من که در عزیزی بانک کار می کرد، مرا به رستورانت استانبول دعوت کرد و از من خواست به عنوان یکی از سخنگویان آن ایتلاف پارلمانی، آن غایله را در برابر پول خاموش کنم. و اعضای ایتلاف را قانع بسازم از بررسی عزیزی بانک بگذرند من به آن دوست عزیزم که خوشبختانه زنده است و هم اکنون در کابل تشریف دارد،گفتم: فرض کنید از عزیزی بانک پولی بگیرم و این رشوه ستانی کاملا محرم بماند، وجدانی هم در کار نباشد، همین که پشت تربیون مجلس قرار بگیرم و از صداقت و راستی سخن بگویم و به قانون شکنان و رشوه خواران بتازم، حتما تو دوست عزیزم پیش چشم های من مجسم می شوی. آن گاه زبان من لکنت پیدا می کند و عرق شرم بر پیشانی ام می نشیند. چرا که مردم و رسانه ها اگر ندانند اصول اخلاقی و محکمه ی درونی ام که میداند! از آن دوست عذر خواستم و گفتم در آن مجلس آدم های دیگری هستند که در برابر پول و امتیاز تاب مقاومت ندارند. سراغ آن ها را بگیرید از من کاری ساخته نیست. به نظرم چنین شد و موضوع بررسی عزیزی بانک خوابید، ساکت ماند و تا همین اکنون در فراموشی ماند.

>>>   انا لله وانا الیه را چعون !
آدم خوبی بود خداوند بهشت را جایش سازد

>>>   تحلیل شما تکرار همان تاریخی است که عبدالرحمن با مفتیان درباری هزاره مثل خلیلی دانش و محقق قوم هزارره راه قتل عام کردند.
علی از ایران.

>>>   آدم زنده را مرده پنداشتن جرم است مگر شما اقا زاده ها از این دولت کمک نمیگیرید ،درصفوف دولت قرار ندارید ،خلیلی آدم نیک است بخاطرصلع و صفا خوشی وخوشبختی زندگی افغانستان تب و تلاش میکند ،او رسالت دارد تا بخاطر مردم افغانستان که همیشه رنج وظلم وستم را کشیده کوشش کند تا صلع را در وطن قایم سازد ، در مقابل صلع سنگ اندازی ظلم است ،بگزارید این پروسه به پیروزی برسد و مردم ما از این بدبختی و از ظلم ظالمان نجات یابد
عبدالله ریحان

>>>   یعنی مقصد ات این است که تمام تپ وتلاس خلیلی برای چوکی بود،نه برای هزاره ها؟
فکر میکنی که اگر خلیلی رییس شورای صلح نمیبود،حالا غالمغال را بخاطر سقوط غزنی و کشتن شاگردان مکتب امام مهدی می انداخت؟
فکر میکنی که اگر محقق معاون رییس اجراییه نمی بود،حالا در عوض آن که به ناتوانی خود در مقابل دولت اعتراف میکرد،غالمغال رابخاطر قتل هزاره ها سر میداد؟
فکر میکنی که منبعد وکلای جدیدی که به پارلمان می آیند،هر روز توصیف رییس جمهور و دولت را میکنند،تا خدای ناخواسته نشود که در دور دیگر انتخابات پارلمانی،توسط کمیسیون انتخابات نام شان در لست سلاح داران و قاتلین و مجرمان و زور گویان و غاصبان زمین و غیره،ثبت نشودوداز کاندیتاتوری حذف شوند.
هرچند یک تعداد شان نیز هستند،اما نه بخاطر آن از لست افتادند،بلکه بخاطر جر و بحث قومی و انتقاد از رییس جمهور و حکومت از لست کاندیدان حذف شدند.

>>>   * برای غنی چه فرق می کند که اتمر برود و محب بیاید؟ برمک برود و ضیا بیاید؟ شهیم برود و یفتلی بیاید؟ ستانکزی برود و صالح بیاید؟ بهرامی برود و محمدی یا بریالی بیاید؟
* برای ما چه فرقی داشت که قسیم فهیم، ضیا مسعود، یونس قانونی یا دوستم، خلیلی و دانش معاون بودند (یا هستند)؟

>>>   راست گفتی برادر وکلای ما هم در این روز ها بعوض داد خواهی و شکوه از عملکرد ارگ در انجام جنایات در حق مردم تشیع و هزاره در کابل و غزنی به مدح سرایی ارگ مشغول اند در حالیکه همه انها جوانان با تحصیل اند مانند مهدوی جعفری و غیره .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است