آیا شیرخان را به پیشواز خلیلزاد، قربانی کردند؟
شیرخان بنیانگذار کابل بانک به جرم پولشویی زندانی شد ولی مافیاهای قدرتمند سیاسی که کابل بانک در چنگال شان بود نه تنها مجازات نشدند بلکه به مقامات بلند دولتی در حکومت کرزی و اشرف غنی رسیدند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۷    ۱۳۹۷/۶/۳ کد خبر: 154047 منبع: پرینت

خبر درگذشت نابهنگام شیرخان فرنود در زندان بگرام سخت تاثرآور است. معلوم نیست که شیرخان به مرگ طبیعی مرده است و یا توسط مافیای بزرگ حاکم در ارگ کابل به قتل رسیده است.

شیرخان بنیانگذار کابل بانک به جرم پول شویی زندانی شد ولی مافیاهای قدرتمند سیاسی که کابل بانک در چنگالشان بود نه تنها مجازات نشدند بلکه به مقامات بلند دولتی در حکومت کرزی و اشرف غنی رسیدند. سلطان بزرگ فساد حامد کرزی و برادرش محمود کرزی بخش اعظم سپرده های مردم فقیر را صرف انتخابات 2009 کردند ولی بهای آن را شیرخان پرداخت.

زلمی خلیلزاد معمار نظام مافیایی افغانستان عزیزی هوتک بانک و عزیزی هوتک تیل و ده ها شرکت انحصاری را در دور اول حکمروایی اش ایجاد کرد. کابل بانک قصدا سقوط داده شد ولی عزیزی بانک شریک خلیلزاد به اوج قدرت رسید حالا قرار است خلیلزاد دوباره بر مسند قدرت آمریکایی در افغانستان برگردد و حوادث نظیر قتل های زنجیره ای و سقوط نهادهای غیر قبیلوی در محور سیاست حذف و توطیه قرار خواهد گرفت.

با شیرخان از نزدیک شناخت نداشتم ولی شاهد مردانگی و پاک نفسی او در بیش از سی سال گذشته هنگامیکه دانشجو در شوروی سابق بود بودم. از امانتداری و جوانمردی او خاطرات خوش دارم. شیرخان یک استعداد بزرگ در عرصه اقتصاد و بانکداری بود او راه طولانی صعود را از یک دانشجوی فقیر تا بنیانگذار کابل بانک پیمود او کار تجارت را از سیستم حواله در زمان دانشجویی آغاز کرد و خدمات بزرگی در این زمینه در زمان شوروی سابق برای تجاران و دانشجویان انجام داد.

من شاهد غارت و بربادی یکی از بانک های او در زمان پس از فروپاشی شوروی بودم. این زمانی بود که تقریبا تمام بانک ها و نهادهای اقتصادی روسیه در زمان باریس یلتسین توسط مافیای تازه به دوران رسیده کنترل می شد چنانچه در پیش چشمانم یکی از شعبات بانکی شیرخان در مسکو که شدیدا توسط نیروهای امنیتی محافظت می شد در همدستی قبیله سالاران افغان توسط مافیای روسیه غارت شد و محافظان بانک کشته شدند.

این در حالی بود که سپرده های مالی بنده و تجاران افغانستانی که در بانک شیرخان در مسکو بحیث پس انداز و یا حواله سرمایه گذاری شده بود نیز غارت شد در نتیجه غارت بانک مذکور همه تجاران پول و سرمایه های خود را از دست داده تصور کردند. بنده با شیرخان که در دبی اقامت داشت تلفنی تماس گرفتم و پول های خود را تقاضا کردم شیرخان نه تنها پول های من بلکه پول های بزرگ تجاران را در ظرف چند هفته به صاحبان آن برگشتاند سرانجام با تاسف شیرخان فرنود این مرد زحمتکش و مردانه صفت در چنگال مافیای سیاسی در کابل افتاد تا اینکه بگونه ای خیلی تراژیک در فقر و مظلومیت در زندان فاشیزم جان باخت.

روحش شاد باشد!

داکتر هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شیرخان فرنود
کابل بانک
نظرات بینندگان:

>>>   اگر پول هایت را نمی داد،حالا خدا داند که چقدر دوزخ برین را برایش آرزو میکردی که پول هایت را خورد.
رییس یک بانک باید کفایت کاری را داشته باشد و نگذارد که توسط مقامات سیاسی و یا غیر سیاسی مورد سؤ استفاده قرار گیرد.
باید با پول های امانت مردم بصورت درست رفتار شود و بصورت درست سرمایه گزاری شود و بخاطر عاید ریاد،ریسک های زیاد سرمایه گزاری را نپذیرد.
خصوصاً برای تمام بانک داران و سرمایه گزاران و شرکت های تجارتی توصیه من است که در اواخر ریاست جمهوری هر رییس جمهور امریکا،بخاطر آخرین تلاش اش برای استفاده از قدرت در جهت جمع آوری پول،بازار های جهانی را به تلاتم روبرو میکنند.
است موضوع در زمان جورج بوش نیز صورت گرفت و در زمان اوباما نیز صورت گرفت و درزمان ترامپ نیز صورت خواهد گرفت.
ارزش سهام بالا و پایین خواهد آمد،نرخ اشعار نیز و همینطور باقیمانده شاخص های اقتصادی.
در عرصه تجارت و قرار داد های بین المللی نیز،با گرفتن رشوه،امتیازاتی به کشور های خارجی میدهند.

>>>   درطول تاریخ همیشه نامردان ونا اهلان شخصیت های بزرگ رابه قتل رسانده است شیرخان فرنود نیزبکی ازشخصیت های بزرگ ونامداربود که درزندان ظالم همانند سقراط به شهادت رسید روحش شاد وبادش گرامی باد.
اما شیرخان فرنود بامرگش نابود نمی شود بلکه بامرگش زنده ترمشهورترومعروف تر می شود مردانگی هاوشخصیت علمی اوبعنوان یک اقتصاد دان بزرگ ومشهوردردلها جاویدان ودوستانش فراوان است اینده ای تاریخ خواهد قضاوت کرد که شیرخان باطرح های سنبلیک وپشتوگرای قوم پشتون به شهادت رسیده است.

>>>   Soraya Baha
مردم از این سراب های دست نیافتنی خسته شدند !
همین گزافه گویانی که ادعای رهبری و پهلو زدن با مسعود دارند. لطفن ازخط قرمز شعارعبور کرده یک روزبا پیروان خود جلو سفارت امریکا رفته با صدایی به بلندای ادعای شان اعتراض کنند و مانع آمدن خلیلزاد شوند تا مردم بدانند اینها بی هیچ بهانه یی فرزندان واقعی این سرزمین و مرد عمل و ایثار و سزاوار رهبری اند ویا بروند به سوی جنگ های چریکی درصف مقدم جبهه بدون گرفتن عکس های سلفی و بزرگ نمایی و بزرگ پنداری های نمایشی.

>>>   مافياى قومى هر حادثه را براى اهداف خود توجيه ميدهند.

>>>   Salam
در هژده سال دستگاه حاكم هر كى و هر جنبش را كه براى اقتدار شان خطر پنداشته مى شد كشتند و سر كوب كردند از قتل جنرال داود و سيد خيلى و استاد ربانى و صد ها فرمانده ى ديگر تا به خاك و خون كشانيدن جنبش روشنايى و رستاخير و ساير خيزش ها . كشتن جوانان جنبش رستاخير در انظار عام صورت گرفت . من از مجرا ها و كانال هاى خبر دارم كه سر كوب جنبش روشنايى طرحش در رياست امنيت ريخته شد و به اين كاملن باورمند ام . اما سران جنبش روشنايى و رستاخيز نتوانستند از خون همسنگران خود تا اكنون دفاع كنند و عدالتخواهى نمايند، قانلان حاكمان ديروز و امروز اند و با دست باز به تحقق اهداف شوؤنيستى شان ادامه مى دهند . كشتن شيرخان جاى تعجب ندارد .

>>>   Feroughi
می گویند ، زلمی خلیل زاد معمار افغانستانِ نا متحد ، بی ثبات و پر از فاسد ، غاصب ، زورگو و دزد ، بارِدیگر نماینده ی خاص و قدرتمند رییس جمهور امریکا در امور افغانستان خواهد شد .
این که باز چه نقشه ای درپیش است شما خود حدس بزنید !
ادامه ی بحران و ادامه ی بی ثباتی و جنگ درافغانستان و منطقه ، حدس من است .

>>>   فرنود راهم کشتند!؟؟

" دراین ماتمدکده وسلطه ی ساطان غارت گر
همه را میکشند ؛ جز برده ها ونوکر وچاکر"

امروزازدرگذشت آقای شیرخان فرنود؛ در زندان "پلچرخی - بگرام "خبر شدم ؛ ازهمین دریچه برای باز ماند ها و دوستهای نزدیکش تسلیت میگویم و برایش بهشت برین آرو زمیکنم .

فرنود فرزند با ایمان و با صداقت سرزمین خراسان را از دیر باز می شناختم ؛ شیر خان ؛ خدامات بزرگی به جامعه سرگردان و آوره پس از ریخت و پاش شوروی در مسکو و ممالک دور بر کرد، فرنود آرزو داشت حکومت طالبان سقوط کند وطن آرام شود و فعالیت های اقتصادی سیاسی در وطن خود داشته باشد که چنین شد ؛ اما با هزار افسوس سرزمین ما دوباره برگشت به زمان عبدالرحمن خانی و هاشم خانی ، قدرت ، ثروت و فرصت را نواد گان فاشیسم تباری و ستم ملی قبضه کردند و دیگران را که از قوم شان نبودند یکی پی دیگر ازمیدان های سیاسی و اقتصادی برداشتند؛ فرنود نیز از این سیل بناد کن بیرون نماند ؛ بانکش را بستند ، پولهایش را چور کردند ، برایش دوسیه ساختند، به زندانش فرستادند و در پایان برای اینکه هیچ سندی و مدرکی باقی نگذارند .... !؟؟

روحت شاد ؛ فرنود شیرخان
من یکی فراموشت نخواهم کرد .
رحمکیان

>>>   حکومت فاشیست غنی کمر به نابودی اقوام غیر پشتون بسته و این پروژه توسط چند نفر که نیاز به تحریر نیست و همه میدانند در حال اجرا است و حالا فاشیست جدید هم که خلیلزاد است در جمع شان اضافه میگردد شیر خان بدون شک یک انسان جوانمرد بود و از بار ها از زبان محصلین افغانستانی که در شوروی تحصیل میکردند شنیدم که انسان سخاوتمند بود و میگفتند چندین بار برای محصلین که قصد برگشت به وطن داشته و پولی برای مصرف راه نداشته کمک کرده و برای بسیاری از هموطنان ما برای رشد کارش در بازار های مسکو حتی سرمایه های کوچک به دسترس شان قرار میداد او بلاخره به جرم غیر پشتون بودنش بسیار مظلومانه توسط مافیای ارگ از بین برده شد و خدا میداند که باز هم کدام اشخاص غیر پشتون به چی جرم و جنایت های ساختگی روانه زندان خواهند شد و بعد به سرنوشت شیر خان مظلوم گرفتار خواهند شد فکر کنم وقت ان رسیده تا تمام اقوام غیر پشتون از خواب غفلت برخیزند و از خود و تبار خود دفاع کنند اگر نه توسط تیم فاشیست و برتری طلب و جلاد غنی نابود خواهند شد.
با کهن دیارم

>>>   Najib Salam
من به اين نتيجه رسيده ام كه تاجيكان ، ازبيك ها و هزاره ها جرات آزادى از برده گى را ندارند و در قفس هاى جبن و ترس تاريخى خود ، خود را زندانى كرده اند ، مردمان كه براى آزادى از بند و بنده گى مبارزه نمى كنند ، بگذار تا كنيز و غلام بمانند .

>>>   Omar Ahmad Parwani
میدانید کاظمی را چرا شهید کردند؟

آن یار، کز او گشت سر دار بلند
جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد

شهید مصطفی کاظمی را دقیق بخاطر دانایی و بیداری ای که میخواست پخش کند حذف کردند. در صحبت و بیان هیچ یک از همسنگران آمر صاحب، پختگی و عمیق نگری شهید کاظمی را نمی توانید بیابید. این سخنرانی چند دقیقه ای شهید کاظمی مبین خوب همین مدعاست.
توانایی تبدیل نمودن ظرفیت های بالقوه اما فریب خورده ی بستر مقاومت به ظرفیت های بالفعل و پویا در وجود او موج می‌زد و این تهدیدی بزرگ برای اجیرشده گان صف مقاومت و تکنوکرات های آمده از غرب بود. بنا برای حذف هم چون یک تهدید، حتی بالای دانش اموزان مکتب و سایر وکلا رحم نکردند.

چکیده ای از سخنرانی شهید کاظمی:
به مسعود چه ضرورت داریم و میراث مسعود چیست؟
* ما برای «ادامه حیات خود» به فکر مسعود، برنامه عمل مسعود، ستراتژی مسعود؛ دشمن شناسی مسعود، انگیزه دهی مسعود، تربیه دهی مسعود، جوانگرایی مسعود و... نیاز داریم!
* میراث مسعود نه در «پکول و دستمال» او، بلکه در «افکار و اعمال» او نهفته است...

>>>   یگانه راه که برای زنده ماندن بدور از تبار اوغانی مانده اینست که خود را با صلاح پدری آراسته کنید و در برابر فاشیزم پشتونیزم آمادگی داشته باشید وگرنه با مرگ تدریجی خود را آماده کنید.
#عبدانذیر_توفان

>>>   Haider
أين صهيونست هـر گاهـى افغانستان ميرود براى خرابى و منافقت است. خداوند خير مردم را پيش كند...

>>>   Ullah
مزدور همیشه مزدور می ماند
این غلامان حلقه به گوش همیشه تا دمی مرگ وفا دار به امریکا می مانند
کری، اتمر ، خلیلزاد، خاندان نادر داود
همیشه ....های پلان کرده امریکا هستند
هر وقت امریکا بخواهد این .....ها را سوار می شود

>>>   جعفر عطايى
شاید یکی از پیامدهای آمدن خلیل‌زاد، موج جدیدی از قتل‌های زنجیره‌ای شخصیت‌های سیاسی و نظامی غیر‌پشتون باشد. استاد محقق، استاد عطا، جنرال دوستم، اسماعیل خان و غیره بعد از این باید بیش‌تر مراقب جان خود باشند.
تا حالا فقط اتمر و غنی در ارگ خطرساز بودند، بعد از این سفارت آمریکا در کابل نیز شعبه‌ای از ارگ است.

>>>   فرمحمد مظفری
قتل سیاسی در دوره کرزی، زیاد اتفاق افتاد گفته می شود که خلیلزاد عامل اصلی این قتل های سیاسی بوده است.

>>>   روحش شاد
احمدازکابل

>>>   اشخاص خدا ناترس وبی ایمان زیاد است.البته خودشان هم به همین سرنوشت و بدتر از این دچار ميشوند.این موضوع را در قرآن کریم گفته هرکسی را کشتی خودت هم کشته میشوی. بعضی سریع کشته میشوند و بعضی ها با تخير وبلاخره کشته میشود. این خداوند است که برایت نفس میدهد.وخوداش هم هر وقت خواست دوباره می گيرهد.و بعضی از اشخاص خودخواه وخبیث یکی را بقتل می رساند فقط بخاطر هدف شوم و پلید خودش است.ما در درگاه خداوند دست به دعا میشویم.هر شخصی پلید و خبیث که دست به قتل اشخاص دیگری میزنند هرچه زودتر به خشمش گرفتار کند و نابوداش کند
( مولوی گل علم از هلمند

>>>   فرنود پس به همانجا داخل شد که ازش برامده بود!۹۰۰ ملیړن دالر مردم را بخورد و بازهم از ش دفاع؟ قابل اینست که از قبر بکشدش و سنبه اش کند! انهایکه ازش دفاع میکند شرم دارد؟

>>>   خلیل زاد آمده تا پروژه فاشستی قومی را تکمیل کند .
همه میداند و میدانیم فقط خوده به نفهمیدن زدیم.
چوب که در آستین تاجیک و هزاره و اوزبیک زده بود نوکش بیرن بود .
خلیل زاد آمده تا همه ره فرو کند تا برای چند قرن دیگر مد هوش باشد

>>>   بسیارلاف نزن کسیکه بالایش مینازی گریخت بگیل شد یعنی به کولاب گریخت

>>>   آن شخص اگر به کولاب گریخته چون کولابی ها اشخاصی با فرهنگ هستن همیشه دستی خیر دارند سعی می کنند برای برقراری صلح و آرامش به ماها کمک کنند تو بیناموس هرروز می گریزی به زادگاه اصلیت یعنی پشتونستان.قبایل آنطرف خط ديورند.دوباره با واسکرت انتحاری بر میگردی همه چیز را منفجر می کنی با کمال بی رحمی100 ها نفر را به خاک و خون ميکشيد.چون اجدادت هیچ وقت نمیخواهدکه در همسایگی شان یک افغانستان باثبات و پیشرفته آرام وجود داشته باشد.پاکستان دشمن دیرینه افغانستان است آنها در این چهار دهه ناآرامی های افغانستان سواستفاده را برد.پلی ارتباطی بین مجاهدین و کشورهای غربی.وبرای کمک به آواره گان افغانستان چه پول های را از آمریکا و کشور های عربی وغربي گرفتن خاينانه به جیب شان زدن.آن خائنین از برکت ناآرامی های افغانستان هم کشوری لعنتی شان را آباد کردن وهم مردم اش به مال ومنال رسیدن.قبل از این هیچ چیزی در بساط نداشتن .حالا تو بی ناموس هم از همان جای هستید
(( .گل امیر.پغمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است