خلیلزاد در تحلیل‌ هایش اشتباه می‌کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۷/۶/۳ کد خبر: 154077 منبع: پرینت

مقاله‌های خلیلزاد پیرامون افغانستان سه کمبود کلان دارد:

1. در نگاه خلیلزاد بر افغانستان هژمونی ایتوریته آمریکا بشدت حاکم است. این روحیه با ژیوپولیتک افغانستان سازگار نیست. تاریخ این سرزمین (قبل از ایجاد آمریکا) نشانگر آن‌ است که هیچ نگاه هژمونیک گره دشواری‌ های این جغرافیای پیچیده را حل نتوانسته است.

2. نگاه خلیلزاد بر حل بحران‌ های اجتماعی افغانستان سنتی و پوسیده است و با سازوکارهای معاصر که بر ارزش‌ های همسان شهروندی متکی می‌ باشد هماهنگ نیست این رویکرد اشتباه تاریخی برخورد دولت را با اقوام افغانستان دچار ابهام می‌ سازد.

3. تحلیل خلیلزاد بر توسعه اقتصادی افغانستان وابسته بر انحصار بورژوازی نامتمرکز که کشوری به سان افغانستان را منجر به گرایش مافیایی ساخته‌ است متکی می‌باشد این رویکرد زمینه ی ایجاد دولت و اپوزسیون سازنده را محدود ساخته است.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
اشتباه تحلیلی
نظرات بینندگان:

>>>   با امدن خلیل زاد باندهای بنام تنظیم هاو لندغرها بیشتر دست پاچه معلوم میشوند، خلیل زاد برعکس تحلیل غلط ملک ستیز بسیارخوب میداند که ناامنی کشور از کجا آب میخورد

>>>   Najib Salam
من به اين نتيجه رسيده ام كه تاجيكان ، ازبيك ها و هزاره ها جرات آزادى از برده گى را ندارند و در قفس هاى جبن و ترس تاريخى خود ، خود را زندانى كرده اند ، مردمان كه براى آزادى از بند و بنده گى مبارزه نمى كنند ، بگذار تا كنيز و غلام بمانند .

>>>   افغانستان به یک بحران تبدیل گردیده است یا جنگ بین امریکائی ها وروس ها درخواهد گرفت ویا اینکه افغانستان تجزیه خواهد شد فکر میکنم که آمدن ودخالت خلیل زاد دراین کشور اشتباه خواهد بود بگزارند که مردم افغانستان خود سر نوشت خویش را تعین نمایند نه غربی ها وشرکای شان
جمیل از پوهنتون کابل

>>>   یگانه راه که برای زنده ماندن بدور از تبار اوغانی مانده اینست که خود را با صلاح پدری آراسته کنید و در برابر فاشیزم پشتونیزم آمادگی داشته باشید وگرنه با مرگ تدریجی خود را آماده کنید.
#عبدانذیر_توفان

>>>   Ullah
مزدور همیشه مزدور می ماند
این غلامان حلقه به گوش همیشه تا دمی مرگ وفا دار به امریکا می مانند
کری، اتمر ، خلیلزاد، خاندان نادر داود
همیشه ....های پلان کرده امریکا هستند
هر وقت امریکا بخواهد این ....ها را سوار می شود

>>>   جعفر عطايى
شاید یکی از پیامدهای آمدن خلیل‌زاد، موج جدیدی از قتل‌های زنجیره‌ای شخصیت‌های سیاسی و نظامی غیر‌پشتون باشد. استاد محقق، استاد عطا، جنرال دوستم، اسماعیل خان و غیره بعد از این باید بیش‌تر مراقب جان خود باشند.
تا حالا فقط اتمر و غنی در ارگ خطرساز بودند، بعد از این سفارت آمریکا در کابل نیز شعبه‌ای از ارگ است.

>>>   فرمحمد مظفری
قتل سیاسی در دوره کرزی، زیاد اتفاق افتاد گفته می شود که خلیلزاد عامل اصلی این قتل های سیاسی بوده است.

>>>   چه فرق میکند خلیل زاد کار تجارت تیل و غیرهخودش را رونق بیشتر میهد تا پول بیشتر کمایی کند دیگر کاری از ان پوره نیست.

>>>   افشا گری شیرخان فرنود ! سخنانی که گفته میشود سرش را به باد داد :
yon.ir/CNPsg

>>>   Najib Salam
شؤونيزم قبيله در همه جبهات قاعده ى بازى را تعين مى كند ، ساير اقوام در هيچ جاى اين بازى نقش سازنده ندارند و صرفن ابزار اين بازى اند . شوؤنيزم قبيله براى آنكه در انتخابات پيش رو بتواند از تشكل اپوزيسيون قوى جلوگيرى كند ، مهره ها وجريان هاى خود را براى مهار سياسيون معامله گر ساير اقوام گماشته است . كرزى ، مجاهدين سابق را به بهانه ى ائتلاف بزرگ در كنترول گرفته است و طيف هاى ديگر چون عبدالله و ديگران در اختيار غنى ، اتمر و حكمتيار قرار دارند و خليل زاد در حساس ترين مرحله تاريخى كشور كه مساله هويت مهم ترين بحران را در آينده مى سازد ، دوباره داخل ميدان شده است تا مانند گذشته كه قانون اساسى و ساير شاخص ها را به نفع قبيله قانون مند ساخت ، اينبار هم هويت اوغانى را با شيوه هاى گذشته قانون مند سازد.
استعفاى اتمر هم در راستاى ساختن شاخه ى مهار كننده ساير اقوام در انتخابات آينده است ،در فرجام خليل زاد اين مهره ها را دوباره يكجا در راس اقتدار بالا خواهد كشيد .

>>>   اکنون که قرار است زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور افغانستان باشد لازم میرود تا اندکی اشاره به این ماموریت داشته باشم.
هیچ شکی وجود ندارد که زلمی‌خلیلزاد امریکائی افغان تبار، به نفع هم‌تباران اش وارد سیاست داخلی افغانستان خواهد شد، و اهرام قاعده‌ سیاسی افغانستان را مطلقاً به دست خواهد گرفت، بحران‌ها را بیش از پیش تشدید و تقویت خواهد کرد، نقش مُخرب و مهلک این نماینده‌ را در دو دهه پسین همه دیدند، از یک طرف مانع اشتراک نماینده طالبان در کنفرانس بن شد و از طرف دیگر حامد کرزی را در راستای بسیج کردن دوباره تحریک طالبان در افغانستان ترغیب کرد.
باوجود اینکه این شخص امریکائی تمام عیار است، اما مجال آنرا پیدا کرد تا در سطوح بلند سیاست امریکا و افغانستان نقش مخربِ بازی کند.
برخی اعتقاد دارند چونکه خلیلزاد با پاکستان مخالف است،بازگشت او به معنای فشار امریکا بر پاکستان است، در حالیکه این سخن اشتباه است، امریکا هیچگاه صادقانه بالای پاکستان فشار نیاورده، امریکا میخواهد با این مُهره مخرب مخالفین حکومت فاشیست غنی را سرنگون کند، خلیلزاد می‌کوشد تا از شکل‌گیری ائتلاف‌ها علیه حکومت غنی جلوگیری کند.
با توجه با این وضعیت، بازگشت خلیلزاد به عنوان نماینده امریکا به سیاست افغانستان نوید خوشی نیست.
مخالف به بازگشت خلیلزاد از مجراهای قانونی میتواند نوید خوبی باشد تا وظیفه او را به تعلیق در‌آورند، این کار را حاکمان ما باید انجام دهند در غیر آن وضعیت به بن‌بست سیاسی خواهد کشانید.

فتانه گیلانی

>>>   خلیلزاد نگو.بگو غلامزاد. چون او غلام و مزدور رژیم جلاد امریکاست و نه دلسوز افغانستان.

>>>   به نظرنظردهنده گان هیچ کس درافغانستان خوب نیست به جز جنایت کاران جنگی که توسط گروه طالبان رانده شده بود ودوباره توسط امریکایی ها به قدرت رسیدند ولاف وپتاق میزنند که مقاومت کردند درحالیکه مردم افغانستان خوب ترمیفهمد ومیداند.

>>>   هیچوقت حرف یک سیاست مدار حرف آخرین او کیست.ناامنی افغانستان جهات مختلف دارند مشکل همسایه های افغانستان و مشکلات روابط بعضی مردمان کشورهای اسلامی فرا منطقه ای که نیز در مشکلات سیاسی افغانستان به صورت جدی افزوده است.
انتخاب خلیل زادازطرف ایالات متحده آمریکا شاید خیلی سنجیده و معقول باشد چون ازیکطرف خلیلزاد یک سایت مدار باتجربه است وازطرف دوم خلیلزاد افغان تبار است شاید بعضی جناح مخالفان مسلح با این شخص وارد معاملات سیاسی شود که درنتیجه به صلح و امنیت افغانستان منجر گردد.هموطنان محترم!درجهت صلح واشتی ملی درافغانستان تلاش صادقانه کنید تا روزی دربن وطن جنگزده و تخریب شده صلح دایمی و همیشگی حکم برما گردد.
ومن الله التوفیق الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است