فرنود و برمک، اولین قربانیان بازگشت خلیلزاد
فرنود اگر به دلیل قدرت اقتصادی خود قربانی فساد کرزی و خلیلزاد شد، برمک در خفت وابستگی به نظام قبیله ای حذف می شود تا معمار دوران جدید در بازگشت دوباره روند ادغام طالب و افغاستان پشتونیزم را تسریع بخشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۳۹۷/۶/۳ کد خبر: 154078 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، زلمی خلیلزاد که معمار اصلی شکل دهی دوران جدید در افغانستان و به قدرت رساندن حامد کرزی گمنام به بالاترین سطح قدرت بود تنها در شایعه بازگشت به صحنه سیاسی کشور اولین قربانی خود را گرفت: شیرخان فرنود در زندان بگرام جان داد.

هرچند بازگشت وی به عنوان نماینده امریکا برای افغانستان هنوز رسمی اعلام نشده است اما مرد شرایط سخت سیاست امریکا و یکی از معتمدترین افراد کاخ سفید در سیاست خاورمیانه بخصوص افغانستان می تواند حلال مشکلات حکومت از هم گسسته اشرف غنی احمدزی باشد.

این در حالی است که حضور ویس برمک در وزارت داخله با وجود وابستگی به نظام قبیله ای اشرف غنی همچنان برهم زننده نظم تک بعدی حکومت می باشد که به احتمال زیاد با جایگزینی دیگر از صحنه حذف می شود و می ماند، کارنامه ای ضعیف از وزیری که به مانند بیشمار مقام غیرپشتون در فریب ارگ به قومیت خود و مردم افغانستان خیانت کرده است.

در این میان، با وجود تاثیر مستقیم خلیل زاد در نشست بن و پیامدهای آن از به قدرت رسیدن حامد کرزی تا شکل گیری قانون اساسی ناقض و حکومت استبداد قومی، امید بستن به دشمنی وی با سیاست پاکستان، خوش باوری برخی سیاستمداران و رسانه های می باشد که یا جنبه تبلیغاتی حکومت را به عهده دارند و یا تهی از فهم سیاسی و درک اوضاع دو دهه گذشته هستند.

سیاستمداری که بیش از افغانستانی بودن یک امریکایی حافظ منافع کاخ سفید از راه تقویت طالبان و تمرکز قدرت پشتون در حکومت است در بازگشت به صحنه سیاسی کشور ابتدا، جزیره های قدرت باقی مانده دیگر اقوام را از میان برده و سپس جبهه شمال را در آتش تروریسم نابود می کند.

در همین راستا، اشرف غنی که در انتهای ریاست جمهوری به نمادی از ضعف و طالب دوستی در کشور بدل شده برای رهبران پشتون و شخصی چون خلیل زاد دستاوردهای بزرگ به همراه داشت: از میان بردن و تضعیف رهبران قومی و سیاسی غیرپشتون، جابه جایی طالب و داعش از مناطق جنوب به شرق و شمال و ناامنی مناطق تحت حاکمیت دیگر اقوام، گسترش بی اعتمادی قومی تا جایی که از کمیسیون انتخابات تا پارلمان چیزی جز فساد و خیانت نمانده است.

و در حالی که بهترین زمان برای ادغام طالبان به قدرت افغانستان در حال جریان است و از جانب دیگر تنفر از رییس جمهور غنی در اوج، خلیل زاد وارد صحنه سیاست می شود تا با محو کامل هر نشان از تهدید قدرت پشتون، کشور پشتونیزم را از دل حکومت تک بعدی به وجود آورد.

در این میان، اگر شیرخان فرنود ده سال قبل، قربانی سیستم قدرتمندان پشتون در افغانستان شد و و سپس در زندان آنهم به گونه نامعلوم جان داد با بازگشت دوباره معمار دوران جدید به کشور، چه مقام های برکنار و کدام رهبران قربانی خواهند شد؟

ویس برمک با وجود تاجیک بودن از ابتدای ریاست در وزارت داخله، پشتون تر از هر مقام این قومیت همراه با ارگ برای تحقق اهداف پشتونیزمی تلاش کرد زیرا وی همچون دیگر سیاستمداران و رهبران دیگر اقوام چنان وابسته به مقام و الطاف حکومت تک بعدی می باشد که خیانت را راه بقا می داند در حالی که بدل به چوبه دار آنان می شود.

از جانب دیگر، شیرخان فرنود یک دهه قبل در فساد حکومت و حامیان کرزی راهی زندان شد تا پول های هنگفت دزدی شده هزینه انتخابات 2009 و بانک وابسته به خلیزاد ماندگار شود زیرا فرنودِ غیرپشتون، هم استعداد بی همتا در تجارت داشت و هم در یک قدمی بدل شدن به غول اقتصادی بود.

و زمانی که اشرف غنی در سیاست آشکار به حمایت و تمویل طالب به جدال با دیگر اقوام رفته و منفور جامعه شده است، امریکا و رهبران پشتون نیازمند مرد روزهای دشوار شده اند تا روند وارد کردن طالبان به نظام افغانستان را از راه سرکوب قدرتمندان قومی و سیاسی مخالف تسریع بخشد.

سیاستی که مانع شکل گیری ایتلاف ها در برابر حکومت غنی می شود و با نیروی طالب و داعش، بقایای جبهه شمال از میان می رود، سیاستمداری که حافظ منافع امریکاست و قبیله گراتر از هر رهبر و رییس جمهور پشتونی که افغانستان به خود دیده دوباره ظهور می کند.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فرنود
خلیلزاد
برمک
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به همه مشکل دو تابعیتی خارجی هاچی میشودکه
گفتن درقانون اساسی ذکرشده کسی که دارای تابعت دوم
باشدنمیتواند درمسایل سیاسی وداخلی مملکت نقش داشته باشدچراهربارمسعولین بلندپایه دولتی باید ازامریکا
ودیگرکشورهابیایند مگردر داخل افغانستان هیچ ادم فهمیده ای وجودندارداینهایکه خارج ازافغانستان میایند از
دردمردم ورنج مردم هیچ خبری ندارند وهیچ حقی ندارندکه به حیس نماینده مردم افغانستان ازطرف یک کشورخارجی تعین شوند اینجا دخلت آشکارامریکایهارا میبینیم درامورداخلی افغانستان که مردم وسیاست مداران
مردم دوست افغانستان نباید این اجازاه رانوکرها وغلامان علقه بگوش بدهند که هربلای که بخواهند سرمردم بیگناه افغانستان بیاورند.جمشید

>>>   Najib Salam
من به اين نتيجه رسيده ام كه تاجيكان ، ازبيك ها و هزاره ها جرات آزادى از برده گى را ندارند و در قفس هاى جبن و ترس تاريخى خود ، خود را زندانى كرده اند ، مردمان كه براى آزادى از بند و بنده گى مبارزه نمى كنند ، بگذار تا كنيز و غلام بمانند .

>>>   Omar Ahmad Parwani
میدانید کاظمی را چرا شهید کردند؟
آن یار، کز او گشت سر دار بلند
جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد

شهید مصطفی کاظمی را دقیق بخاطر دانایی و بیداری ای که میخواست پخش کند حذف کردند. در صحبت و بیان هیچ یک از همسنگران آمر صاحب، پختگی و عمیق نگری شهید کاظمی را نمی توانید بیابید. این سخنرانی چند دقیقه ای شهید کاظمی مبین خوب همین مدعاست.
توانایی تبدیل نمودن ظرفیت های بالقوه اما فریب خورده ی بستر مقاومت به ظرفیت های بالفعل و پویا در وجود او موج می‌زد و این تهدیدی بزرگ برای اجیرشده گان صف مقاومت و تکنوکرات های آمده از غرب بود. بنا برای حذف هم چون یک تهدید، حتی بالای دانش اموزان مکتب و سایر وکلا رحم نکردند.

چکیده ای از سخنرانی شهید کاظمی:
به مسعود چه ضرورت داریم و میراث مسعود چیست؟
* ما برای «ادامه حیات خود» به فکر مسعود، برنامه عمل مسعود، ستراتژی مسعود؛ دشمن شناسی مسعود، انگیزه دهی مسعود، تربیه دهی مسعود، جوانگرایی مسعود و... نیاز داریم!
* میراث مسعود نه در «پکول و دستمال» او، بلکه در «افکار و اعمال» او نهفته است...

>>>   یگانه راه که برای زنده ماندن بدور از تبار اوغانی مانده اینست که خود را با صلاح پدری آراسته کنید و در برابر فاشیزم پشتونیزم آمادگی داشته باشید وگرنه با مرگ تدریجی خود را آماده کنید.
#عبدانذیر_توفان

>>>   Haider
أين صهيونست هـر گاهـى افغانستان ميرود براى خرابى و منافقت است. خداوند خير مردم را پيش كند...

>>>   Ullah
مزدور همیشه مزدور می ماند
این غلامان حلقه به گوش همیشه تا دمی مرگ وفا دار به امریکا می مانند
کری، اتمر ، خلیلزاد، خاندان نادر داود
همیشه خر های پلان کرده امریکا هستند
هر وقت امریکا بخواهد این خر ها را سوار می شود

>>>   جعفر عطايى
شاید یکی از پیامدهای آمدن خلیل‌زاد، موج جدیدی از قتل‌های زنجیره‌ای شخصیت‌های سیاسی و نظامی غیر‌پشتون باشد. استاد محقق، استاد عطا، جنرال دوستم، اسماعیل خان و غیره بعد از این باید بیش‌تر مراقب جان خود باشند.
تا حالا فقط اتمر و غنی در ارگ خطرساز بودند، بعد از این سفارت آمریکا در کابل نیز شعبه‌ای از ارگ است.

>>>   فرمحمد مظفری
قتل سیاسی در دوره کرزی، زیاد اتفاق افتاد گفته می شود که خلیلزاد عامل اصلی این قتل های سیاسی بوده است.

>>>   * برای غنی چه فرق می کند که اتمر برود و محب بیاید؟ برمک برود و ضیا بیاید؟ شهیم برود و یفتلی بیاید؟ ستانکزی برود و صالح بیاید؟ بهرامی برود و محمدی یا بریالی بیاید؟
* برای ما چه فرقی داشت که قسیم فهیم، ضیا مسعود، یونس قانونی یا دوستم، خلیلی و دانش معاون بودند (یا هستند)؟

>>>   Panah
حنیف اتمر رییس و یونس قانونی به حیث معاون در انتخابات آینده شرکت خواهند کرد.
¤¤¤¤¤¤¤¤
این طرح قومگرایانه و احمقانه باید تغیر کند که رییس همیشه باید پشتون باشد و معاون او تاجیک!
ریاست و معاونیت بر اساس شایستگی باید باشد، نه براساس قومیت.
این طرح فتنه انگیز و کهنه سبب دوام تنش های قومی و تداوم حکومت های قوم محور میشود.
بگزارند یک هندوی اهل افغانستان رییس جمهور و یک پشه یی معاون او باشد.
اکثریت و اقلیت سازی قومی که بر مبنای جعل و جهل صورت میگیرد، کارساز و آینده ساز نیست.
هیچ قومی اکثریت نیست و هیچ قومی اقلیت....
اقلیت و اکثریت بر اساس شایستگی فردی باید تبلیغ شود نه بر اساس کمیت افراد...

>>>   Bahadur Paryani
چگونه زریکانه افکار مان را مدیریت میکنند!
در یک لحظه سوژه شیرخان فرنود به فراموشی سپرده میشود و جای اش را سوژه استعفای یک لنگ مزدور به نام اتمر میگیرد!
این را میگویند مردم دیر یاد زود فراموش!

>>>   Salam
لعنت بر ملت و مردم كه خود را مسلمان بخواند ولى امر به معروف و نهى از منكرش را حاكميت ترامپ تعين كند . شرم آور تر از اين نيست . مردم افغانستان لكه يى ننگى در اين سياره خاكى اند .

>>>   اکنون که قرار است زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور افغانستان باشد لازم میرود تا اندکی اشاره به این ماموریت داشته باشم.
هیچ شکی وجود ندارد که زلمی‌خلیلزاد امریکائی افغان تبار، به نفع هم‌تباران اش وارد سیاست داخلی افغانستان خواهد شد، و اهرام قاعده‌ سیاسی افغانستان را مطلقاً به دست خواهد گرفت، بحران‌ها را بیش از پیش تشدید و تقویت خواهد کرد، نقش مُخرب و مهلک این نماینده‌ را در دو دهه پسین همه دیدند، از یک طرف مانع اشتراک نماینده طالبان در کنفرانس بن شد و از طرف دیگر حامد کرزی را در راستای بسیج کردن دوباره تحریک طالبان در افغانستان ترغیب کرد.
باوجود اینکه این شخص امریکائی تمام عیار است، اما مجال آنرا پیدا کرد تا در سطوح بلند سیاست امریکا و افغانستان نقش مخربِ بازی کند.
برخی اعتقاد دارند چونکه خلیلزاد با پاکستان مخالف است،بازگشت او به معنای فشار امریکا بر پاکستان است، در حالیکه این سخن اشتباه است، امریکا هیچگاه صادقانه بالای پاکستان فشار نیاورده، امریکا میخواهد با این مُهره مخرب مخالفین حکومت فاشیست غنی را سرنگون کند، خلیلزاد می‌کوشد تا از شکل‌گیری ائتلاف‌ها علیه حکومت غنی جلوگیری کند.
با توجه با این وضعیت، بازگشت خلیلزاد به عنوان نماینده امریکا به سیاست افغانستان نوید خوشی نیست.
مخالف به بازگشت خلیلزاد از مجراهای قانونی میتواند نوید خوبی باشد تا وظیفه او را به تعلیق در‌آورند، این کار را حاکمان ما باید انجام دهند در غیر آن وضعیت به بن‌بست سیاسی خواهد کشانید.
فتانه گیلانی

>>>   فتانه!
روزی حامد ګیلانی با پدرش در لندن در باغ خود چکر میزد وروبه حامد کرد وګفت: ایا تمام افغانستان به یک درخت این باغ می ارزد؟
شما صادوها وطن را به اسلام وحشی ملبس کردید!...

>>>   خوب شد این دلقک نمک به حرام خاین برمک کنار زده شد چار روز وزیر شد به آسمان بالا رفته بود هیچ کس را نمی دید

>>>   پتانه گیلانی وتمام گیلانی های پاکستانی الاصل همه پکر شان طرف پاکستان یا اسرائیلستان است حالا پتانه می خواهد از آندن خلیل زاد جلو گیری کند تا بتواند مقداری کلدار از آی اس آی بدل خدمت بگیرد پتانه میگوید: ((چونکه خلیلزاد با پاکستان مخالف است))


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است