استعفای اتمر و سیاست پشتونیسم
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۴    ۱۳۹۷/۶/۴ کد خبر: 154088 منبع: پرینت

فرمانده داعش رفت اما هيچ چيزی جز يک انتخابات آزاد اوضاع را تغیير نخواهد داد. اينكه اتمر كنار برود محب بياید، غنی كنار برود كرزی بياید شرايط متشنج كشور تغيیر نخواهد كرد زیرا سياست قبيله گرايان پشتونيسم حاكميت و استمرار شرايط موجود است.

اگر اتمر منافع وحدت مردم را در نظر می گرفت زمانی مردم به وی مشكوک بودند و حزب جمعيت از وی رسما خواسته بود كنار برود آنگاه كنار می رفت ولی او نه تنها نپذيرفت بلكه مدال افتخار را هم از غنی دريافت كرد.

دو دليل در مورد بركناری اتمر:
1- احتمال كمی است كه سياست آمريكا در قبال كشورمان تغیير كرده باشد و حاميان طالب را بردارد از جمله اتمر و بيشتر مقامات نظامی و امنيتی البته ترامپ اقتصادی فكر می كند و شايد به فكر اين باشد که هزينه جنگ را كاهش دهد و مجبور است از حاميان تروريست ها دست بكشد.
2- آنچه اتمر گفته که اختلاف با اشرف غنی ممكن است باعث بركناری او شده باشد بعيد است زیرا اتمر حامی سرسخت غنی بود حتي در تقلب انتخابات نبيل از وی ياد كرد.

بيشتر اين موضوع واقع بينانه تر است. انتخابات نزديک است و اشرف غنی نه تنها در ميان اكثريت مردم محبويت ندارد بلكه به يک چهره منفور تبديل شده است از اينرو است که اتمر كنار رفته است تا اعتماد سران غيرپشتون را پشتونيست ها جلب كنند و تيم واحدی را تشكيل دهند و برای كانديد مشترک كار كنند.

حتی ممكن است همين اتمر را كانديد رياست جمهوری كنند زیرا اتمر در اين اواخر سفرهای زيادی به كشورهای خارجی از جمله پاكستان، امارات، عربستان، آلمان، روسيه، انگليس، آمريكا و ايران داشت و با بسياري از سفارتخانه ها در كابل رايزنی كرد.

جامعه پشتون در عين حال كه يک اقليت قومی است اما بيش از نود درصد خانم ها رای نمی دهند، بيشتر روستانشين های پشتون به فكر انتخابات و رای دادن نيستند و در واقع اكثر جامعه سنتی پشتون از اين فاشيست ها بيزار هستند و رای نمي دهند به همین دلیل اينها تلاش می كنند سران غيرپشتون را راضی كنند تا از يک پشتون حمايت كنند.

سياهی لشكر از غيرپشتون و حاكميت از پشتون است و این است هدف و دسيسه استعفای اتمر و سياست پشتونيسم!

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
سیاست پشتونیست
رهبران غیرپشتون
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است