چگونه غنی علیه حفیظ الله امین و حکومتش کودتا کرد؟
اشرف غنی عاشق توصیف و ستایش توسط مامورانش است اتمر با استفاده از چال لغمانی گری در دل غنی خود را جا داده بود و غنی هر روز مردم را تشویق می کرد که سیاست را از لغمانی ها یاد بگیرند و ضرورت ندارد که به اروپا بروند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۱    ۱۳۹۷/۶/۴ کد خبر: 154090 منبع: پرینت

استعفای حنیف اتمر از مقام مشاور امنیت ملی افغانستان غیرقابل باور است بسیاری ها برکناری اتمر بحیث حفیظ الله امین ثانی را مثل حادثه جنگ قدرت میان تره کی و امین می بینند که در نتیجه امین بحیث شاگرد وفادار سر تره کی استاد خود را خورد ولی در این زور آزمایی غنی سر شاگرد وفادار خود اتمر را خورد.

واقعیت این است که اتمر بااعتمادترین و وفادارترین سیاستمدار در حلقه تنگ فاشیزم برای غنی به حساب می آمد هرچند وظیفه حنیف اتمر ظاهرا بحیث مشاور امنیت ملی در دولت غنی بود ولی او تقریبا همه کاره رژیم و اکثریت ارگان های دولتی بشمول ریاست جمهوری را کنترل می کرد.

کشورهای حامی دولت افغانستان اتمر را قدرتمندتر از غنی می شناختند و با او اکثرا تعامل می کردند این در حالی بود که اشرف غنی بعنوان رییس جمهور توافقی فاقد توانایی اداره کشور نزد خارجی ها شناخته می شود جامعه جهانی او را بیشتر بحیث شخص بدخلق، بدگزاره و تندخوی می شناسند انصافا باید گفت اتمر برخلاف غنی یک مدیر و سازمانده خیلی مدبر و یک شخص خونسرد بود.

اتمر از ضعف غنی و تیم بیکاره او استفاده اعظمی نموده و برای خود توسط یک دسته پرچمی و خلقی های پشتون تبار و عمدتا لغمانی و ننگرهاری یک شبکه قدرت موازی به دولت غنی ساخته بود. اتمر همچنان مثل حفیظ الله امین یک شبکه ترور و شکنجه را ایجاد کرد که در سرکوب مخالفان و حریفان استفاده می شد چنانچه بسیاری ها باور دارند که تلاش ترور جنرال دوستم در جریان عملیات نظامی او دو سال قبل در فاریاب توسط اتمر طراحی شده بود ولی ناکام ماند.

اتمر نقش کلیدی در آوردن گلبدین از کمپ شمشتو به کاخ های شکوهمند دارالامان دارد پایین شدن گلبدین از هلیکوپتر آی اس آی در ولایت لغمان توسط اتمر سازماندهی شده بود.
بسیاری ها باور دارند که شبکه تروریستی اتمر با هماهنگی با شبکه های انتحاری و انفجاری گلبدین در یک سال گذشته مشترکا در کابل و ارگان های امنیتی جان ده ها نفر ملکی و نظامی را گرفته است.

اتمر روابط نزیک با طالبان و داعش نیز برقرار کرده بود او روابط نزدیک با استخبارات روسیه و آی اس آی نیز برقرار کرده بود این در حالی بود که تکیه گاه اصلی اتمر انگلیس ها بودند. اشرف غنی عاشق توصیف و ستایش توسط مامورانش است اتمر با استفاده از چال لغمانی گری در دل غنی خود را جا داده بود زمانیکه غنی اولین مدال را به سینه اتمر نصب می کرد اتمر با چاپلوسی چنین گفت: "افتخار بالاتر از این نیست که به دستان مبارک مرد دانشمندی چون شما این مدال برایم اعطا می شود" این در حالی بود که غنی هر روز مردم را تشویق می کرد که سیاست را از لغمانی ها یاد بگیرند و ضرورت ندارد که به اروپا بروند.

جالبتر از همه غنی چند روز پیش گفت که لغمانی ها اولین کسانی هستند که 1500 سال پیش عدد صفر را کشف کردند و عرب ها این را از لغمانی ها دزدیده و به اروپایی ها به نام خود معرفی کردند حتی غنی مدعی شد که 2000 سال قبل اولین "دانشگاه دنیا" در لغمان ساخته شده بود سپس با جیغ زدن گفت "زنده باد لغمانی ها" آیا بعد از برکناری اتمر باز هم غنی خواهد گفت که "زنده باد لغمانی ها"؟

در چند هفته قبل حشمت غنی احمدزی برادر اشرف غنی در بحثی داغ در تلویزیون مدعی شد که باند اتمر "خادیست" رییس جمهور را محاصره نموده و او درصدد توطیه و کودتا علیه رییس جمهور است به گفته وی اتمر نقش کلیدی در راندن دوستان رییس جمهور از اطرافش از جمله تبعید جنرال دوستم دارد. به باور این قلم استعفای اتمر یک سیاستمدار قدرتمند و هر کاره رژیم ضربتی شدید به مدیریت و توانایی های اشرف غنی خواهد بود و از جانب دیگر یک خبر خوش به مخالفان اتمر است که از دست او زیان های بزرگی را متقبل شدند.

پرسش اساسی این است آیا با برکناری اتمر شبکه تروریستی او نیز فرو خواهد پاشید؟
پرسش های دیگر این است: آیا رفتن اتمر به آمدن خلیلزاد رابطه دارد؟
آیا حمدالله محب می تواند خلای اتمر را پر کند؟

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
اتمر
برکناری
نظرات بینندگان:

>>>   Ismail Feroughi
حنیف اتمرمشاورامنیت ملی از مقامش استعفا داد .
هرچند او دلیل استعفایش را اختلافات جدی با رییس جمهورغنی عنوان کرده است ؛ اما ناظران اوضاع افغانستان به آن باور ننموده ، ایشان را یکی از کاندیدان مهم آینده ی کرسی ریاست جمهوری افغانستان می پندارند که با وارد شدن خلیل زاد در کابل ، نقش او روشن تر خواهد شد .
استعفای اتمردراوضاع بغرنج کنونی ( که بی تردید با مشوره و دستورامریکاییان و انگلیسها صورت گرفته است ) ، این اغراض و اهداف را هم دنبال مینماید :
ــ منحرف نمودن اذهان عامه از اوضاع بحرانی کنونی ، کشتارها و ویرانی های دوامدار .
ــ گم کردن رد پا و مسیر پیاده شدن جنگجویان و تروریستان افراطی اسلامی در شمال و کل کشور . ( حنیف اتمر چندین بار مستقیماً متهم به مدیریت گسترش جنگ در شمال و کل کشور بوده است )
ــ و آماده کردن و تقویت تیم انتخاباتی حنیف اتمر در برابر تیم های رقیب .
نباید از یاد برد که پیش از اتمر ، اکلیل حکیمی وزیرمالیه و سید منصورنادری وزیر شهر سازی و مسکن هم به دلایلی از کار کنار رفته بودند که این ها همه بزودی در نقش های جدید شان ظاهر خواهند شد .
این را هم نباید از یاد برد که رهبران و قوماندانان مجاهدین سابق ( مولتی میلیونران امروزی ) که از قدیم الایام ، همه ازآب دست خلیل زاد نوشیده و با آشتی و قهر او آشنا استند ، کناررفتن اتمر را با مقرری دوباره ی زلمی خلیل زاد مرتبط دانسته ، آنرا برای منافع دراز مدت شان به فال نیک نگرفته اند .

>>>   Zahir Ariaie
من چند روز قبل كه اقاى محب را در جلسات امنيتى ديدم اين سوال برايم خلق شد كه سفير در امريكا در چنين جلسه چرا حضور دارد؟
واقعيت آن است كه احتمالاً چند هفته قبل از (الف تا ى) اين تغيرات برنامه ريزى شده باشد !

>>>   Saboor Raheel
12 uur ·
تبصره یی و فکاهی‌یی:
غنی و اتمر هیچ تفاوتی با هم ندارند. کنار رفتن اتمر برای این است که شماری را خر بسازد و به شماری طماع و خودفروش نیز بهانه یی ایجاد کند که گویا اتمر با غنی مخالف است و ازینرو باید پشتیبانی شود. آنچه اتمر در استعفانامه اش به نام «اجماع ملی» یاد کرده درست و راست زمینه سازی ییست برای کمپاینهای بعدی اش که گویا با سیاستهای فاشیستی رژیم غنی موافق نبوده است. چنین ابراز انزجاری از نبود اجماع ملی در حکومت غنی توسط اتمر و آنهم در سال پنجم حاکمیت فاشیستی شان، مرا به یاد فکاهی یی می اندازد که هرچند گفتنش چندان متعارف نیست اما باید بگویم:‌

می گویند مردارخوری شرط بسته بود که سه غوری چتلی را بخورد. غوری اول را خورد. غوری دوم را هم خورد. غوری سوم را شروع کرد اما در آخر غوری سوم دل بد شد و ضعف کرد و از خوردن ماند. وقتی به حال شد و پرسیدندش که چرا در غوری آخر چنین شدی و نتوانستی بخوری و قهرمان مردارخوری شوی و شرط را ببری؛ پاسخ داد:‌

در غوری آخر در لقمه ام موی برآمد... از اینرو سرم بدخورد....

شکایت اتمر از نبود اجماع ملی در اخر حکومت غنی درست به همین فکاهی می ماند. در چهارونیم سال حکومت تکروانه قومی هرگز شکایتی نداشتی و مخالفتی با نظام نکردی اما حالا دل بد شدی؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است