استعفای اتمر، نشانه خوبی برای آینده غنی نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۲    ۱۳۹۷/۶/۴ کد خبر: 154119 منبع: پرینت

برداشت‌ها و یادداشت‌ها پیرامون استعفای غافل‌گیر‌کننده حنیف اتمر ادامه دارد.
اتمر مغز متفکر تیم امنیتی غنی و پشتوانه مستحکم او در مهار و مدیریت تنش‌های قومی ناشی از سیاست‌های او بود. مثلث غنی- اتمر - استانکزی در کنار مهره‌های دیگری مانند زاخیلوال و قیومی و اکلیل حکیمی و سلام رحیمی، یک تیم قومی قوی را پیرامون آقای غنی تشکیل داده بودند که سد محکمی در برابر منتقدان و مخالفان بود.

اتمر نیز مغلوب منش و مزاج تند اشرف‌غنی «بدگذاره» شد؛ اما فراتر از آن، او بیش از این نخواست با ماندن در تیم امنیتی غنی، از آینده سیاسی خود برای بقای حکومتی بحران‌زده و در معرض تلاشی و فروپاشی هزینه کند.

مأموریت اتمر، فراهم‌کردن پایگاه قومی و تحکیم حفاظ‌های امنیتی حکومت شکننده و دوقطبی اشرف‌غنی بود که از انتخابات ۹۳ به او واگذار شده‌ بود؛ اما اکنون که اردوی به‌رهبری کرزی در حال آراستن صف مخالفان غنی برای بازگشت به قدرت است، اتمر باید با جدا شدن از غنی، به این مهم کمک می‌کرد.

نکته مهم اینکه با رد استعفای سه مقام امنیتی دیگر از سوی اشرف‌غنی مشخص شد که احتمالا اتمر در متن و محور این تصمیم بوده و با استفاده از لابی نیرومند خود بر دستگاه‌های امنیتی، قصد داشته کابینه امنیتی اشرف‌غنی را متلاشی کند و با ایجاد یک زلزله‌ سیاسی - امنیتی قدرتمند، مقدمات فروپاشی دولت غنی را کلید بزند.

این طرح، با رد استعفای سه مقام دیگر، موقتا شکست خورد؛ اما استعفای اتمر، هرگز نشانه خوبی برای آینده سیاسی اشرف‌غنی فاقد پایگاه سیاسی و پشتوانه قومی نیست.

علی موسوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اتمر
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   عقل سلیم در بدن سا لم است اتمر یک شخص معیوب است او نمی تواند از این کار بر اید

>>>   Khorasani
از برگه جناب نورمحمد خرمی

دربارهٔ کارکردهای آقای حمدالله محب مشاورجدید امنیت ملی ، رسانه ها پس ازآغاز به کار نامبرده زیاد نوشتند ، ولی درمورد شامل ساختن معلومات مهمی دربیوگرافی نامبرده غفلت کرده اند .
مهمترین بخش بیوگرافی وی این است که نامبرده ازدانش کمپیوتری خویش دربالابردن آرای داکتر اشرف غنی درانتخابات سال ۲۰۱۴ رباست جمهوری حداعلایی استفاده را کرده بود. ضمناً باید به یاد آورده شود که آقای محب همزمان با اوجگیری "جنبش ضدتقلب" از افغانستان فرار و با سرهم بندی حکومت وحدت ملی دوباره به وطن برگشت.

عده ای زیادی بدین باور بوده اند که مقامی همچون سفارت افغانستان درواشنگتن نیز به شخصی همچون آقای محب فقط به حیث یک پاداش ازجانب آقای غنی دربدل همان دستاورد اتتخاباتی بوی هدیه شده است ....

خداکندکنون نیز تعین آقای محب درموقف مشاوریت امنیت ملی، همان هدف استفاده ازدانش کمپیوتری نامبرده برای دست یابی به نتایج دلخواه از انتخابات های پیش رورا دنبال ننماید ؟
درغیرآن مشاوریت امنبت ملی هیچ ربطی به رشتهٔ تحصیلی وسابقهٔ کاری حمدالله محب ندارد !

>>>   alam
مقصد پشتون باشى مهم نيست متخصص بازى كمپوتر باشى يا كارگر فابريكه سى دى سازى ، حتمن درخور ديپلوماسيى و امنيت كشور خواهى بود . غنى در بى حيايى و بى شرمى اصلن همتا ندارد .

>>>   با منظوری استعفای اتمر کمر ضعیف و نهیف اشرف غنی احمدزی بکلی شکسته شده و غنی با این تیم بیکاره اش که این شکستگی را با جابجایی یک شخص کمیوتر کار بنام محب درمان کند بلکه بر خلاف روز تا روز مهره های کمر غنی احمدزی از بین میرود و سرانجام سر نگون میگردد .

>>>   سیاست‌مدار توانا!؟

سیاست‌مدارِ «توانا» کسی است که «قدرت» را نه برای منافع شخصی، بل‌که در جهت منافع جمعی مردم به‌کار بگیرد و باعث تغییر و بهبود در زندگی مردم شود. پس از کناررفتن پرسش‌برانگیز حنیف اتمر، بعضی‌ها از او با القاب دهن‌پرکن مانند سیاستمدار زیرک، سیاست‌مدار توانا...یاد می‌کنند. من اما می‌خواهم بدانم شاخص‌هایی «توانا»بودن برای یک سیاست‌مدار چیست؟ او برای مردم چه کرده است؟ کارکرد چهار ساله‌ی او چه تاثیری بر زندگی مردم گذاشته است؟ بسیار روشن است که کار آقای اتمر در این مدت به‌عنوان مشاور شورای امنیت، باعث هیچ‌گونه تغییر و بهبود در زندگی مردم افغانستان نشده است؛ همان‌طور که کار اشرف‌غنی و دیگران نشده است. تنها کمال اتمر و امثالهم، «حفظ قدرت» با ‌هر روش و با استفاده از هر ابزار ممکن بوده است. به‌همین دلیل این‌ها برای حفظ قدرت مرتکب خطاها و خرابی‌های زیادی شده‌اند. اداره و نهادها را ویران کردند، مردم را به‌خاک سیاه نشاندند، نان را از دسترخوان مردم گرفتند، اتحاد و همدلی مردم را خراب کردند، پای ده‌ها شبکه‌ی استخباراتی را به‌انیجا کشاندند.... اگر معیار [توانا]بودن، خراب‌کاری و کندن و دریدن باشد، بلی می‌توان گفت او (اتمر) واقعا در این کار «توانا» بوده است. حنیف اتمر با زیرکی وبا استفاده از یک موقف حکومتی و سوی استفاده از منابع بی‌حساب اوپراتیفی، شبکه‌ی وسیعی را برای شخص خودش ایجاد کرده است، اما برای افغانستان و مردم افغانستان کدام کار مهمی انجام نداده است.

حسيب معترف

>>>   اتمر یک شخص معوب وهمچنان معتاد به دخانیات وسگرت میباشد او در هرروز دوقطی سگرت را دود میکند.

>>>   هر که می گوید اتمر بخاطر ریاست جمهوری اینده استعفاداده اشتباه می کند. اتمر بنا بر معلولیت فزیکی توانایی ریاست جمهوری را ندارد. گوسفند معیوب سزاوار قربانی نیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است