پنج زن فعال در عربستان در خطر مجازات اعدام
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۰    ۱۳۹۷/۶/۶ کد خبر: 154152 منبع: پرینت

پنج زن فعال حقوق بشر در عربستان در خطر مجازات اعدام قرار دارند.
دیدبان حقوق بشر که مقرآن در نیویورک قرار دارد، با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد که دادستانی عربستان برای پنج زن فعال حقوق بشردر این کشور احکام اعدام درخواست کرده است.
بنا برگزارش‌ها این بانوان که در استان شیعه نشین شرق عربستان فعال هستند، در ادعا نامه دادستانی به "فعالیت های تروریستی" متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بانویی به نام "أسرا الغُمغام"، فعال شیعه حقوق زنان نیز یکی از این متهمان است که هم اکنون در زندان بسر می برد.
خانم "اسرا الغُمغام" در واقع اولین مورد از بانوان فعال حقوق بشر است که به همین دلیل در خطر محکوم شدن به مجازات اعدام قرار دارد.
این بانوی فعال حقوق بشر شیعه به تحریک مردم علیه حکومت و دعوت به تظاهرات ضد حکومتی متهم شده است.

"سارا لئا ویتسون"، مسوول بخش خاورمیانه دردیدبان حقوق بشر بین‌المللی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که هرگونه اعدامی هولناک است اما خواستِ حکم اعدام برای فعالی نظیر "أسرا الغُمغام" که حتی به رفتار خشونت بار نیز متهم نشده یک اقدام اهریمنی محسوب میشود.

خانم الغُمغام" یک عضو تحصیل کرده از اقلیت شیعه عربستان سعودی است. وی درسال ۲۰۱۱ میلادی در چارچوب فعالیت حقوق بشری تصاویری از تظاهرات شیعیان در استان شرقی این کشور را تهیه و منتشر کرد خانم "الغُمغام" از همان هنگام به همراه همسرش دستگیر و همچنان در زندان بسر می برند.

در عربستان، که دارای نظام سیاسی "سلطنت مطلقه" با گرایش مذهبی وهابی است، فراخوان به تظاهرات علیه حکومت ممنوع می باشد.
یک سازمان حقوق بشری عربستان تحت عنوان "القسط" که مقر آن در لندن قرار دارد، در روزهای آغازین هفته با انتشار بیانیه‌ای از وضعیت خانم "الغُمغام" پرده برداشت. این سازمان خبر اعدام خانم "الغُمغام" را که پیش از این انتشار یافته بود تکذیب کرده است.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منجمزاده
زنان عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است