بازی های پیچیده استخباراتی؛ تشدید جنگ افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۱    ۱۳۹۷/۶/۶ کد خبر: 154161 منبع: پرینت

افغانستان میدان مساعد برای بازی های استخباراتی منطقه و فرامنطقه است. تمامی کشورهای منطقه جنگ نیابتی خود را در افغانستان دارند.

پس از اعلام استراتژی ترامپ کشورهای منطقه بیشتر در امور افغانستان فعال شده اند. مدیریت این جنگ به نوعی از توانایی حکومت افغانستان بیرون شده است و همچنان آمریکایی ها را زمینگیر کرده است. بار اصلی این جنگ را آمریکایی ها می کشند اما انگلیس ها بیشترین نفع را می برند سقوط قندوز، فراه و غزنی ریشه در همین بازی های استخباراتی منطقه دارد اما آمریکایی ها ذیل سایر موارد، ناتوانایی در رهبر نیروهای امنیتی را ضعف بزرگ حساب می کنند.

انگلیس ها در آوردن غنی به‌ ریاست جمهوری نقش مهم داشتند از سوی دیگر اتمر ارتباط بسیار نزدیک با انگلیس ها دارد وی یکی از سه ستون اصلی تیم غنی بود او پس از تقرر در سمت مشاوریت شورای امنیت افراد نزدیک خود را در رده های مهم امنیتی تعیین کرد وزیر دفاع و وزیر داخله از نزدیکان و همپیمانان اتمر هستند. پس از مهلت شش ماهه که ترامپ به فرماندهان آمریکایی در افغانستان داده بود این فرماندهان نه تنها نتوانستند کاری در قسمت مهار ناامنی ها کنند بلکه وضعیت بدتر هم شد و حتی غزنی هم سقوط کرد.

بررسی هایی که فرماندهان آمریکایی در این زمینه انجام داده اند مقصر وضعیت بدِ امنیتی و گسترش ناامنی، مداخله گسترده و بی رویه اتمر در امور نهادهای امنیتی بوده است. آمریکایی ها با وجود فشار انگلیسی ها اتمر را برکنار کردند و‌ ستون فقرات تیم غنی را شکستند. پیش از این نیز اکلیل به اثر فشار آمریکایی ها تن به استعفا داده بود به احتمال زیاد که چند روز بعد زاخیلوال نیز استعفا بدهد. سه پای سقف غنی را اتمر، اکلیل و استانکزی تشکیل می دادند با رفتن استانکزی این سقف فرو می ریزد و شکست غنی در انتخابات پیشرو قطعی می شود.

ناگفته نماند که وزارت داخله و ریاست امنیت ملی سهم ریاست اجرایی است اما نقش ریاست اجرایی در تحولات کشور و مسایل اخیر همانند یک نظاره گر بوده است همانطوریکه تیم تحول و تداوم از هم پاشیده است تیم اصلاحات و همگرایی به دلیل ضعف و ناتوانایی داکتر عبدالله نیز از هم پاشیده است. رییسان این دو تیم ناکام و ناکاره در اتنخابات پیش رو هیچ محوریتی ندارد.

حامد رهگذر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بازی استخباراتی
تشدید جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   وزارت داخله سهم ریاست اجرائیه وزارت دفاع سهمیه غ وریاست امنیت ملی سهمیه سکتور خصوصی به ممین منظور برای 99 سال به پنشیر ووردک داده شد فعلا شرکت انحصاری پنشیر وردک است ،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است