خلیلزاد از اعتبار سیاسی استفاده قومی کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۲    ۱۳۹۷/۶/۷ کد خبر: 154198 منبع: پرینت

خبرهایی بر اینکه زلمی خلیلزاد، دیپلمات سابق آمریکا، ممکن است به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده در افغانستان به افغانستان برگردد، احساسات متفاوتی را در میان محافل سیاسی ایجاد کرده است.

اشرف غنی و دوستان شان برای سیاستمداری قومی خود در افغانستان و آمریکا مشتاق هستند تا به آنها در عرصۀ کنجکاوی سیاسی دست یابند و نهایتا حکومت قومی و مذهبی خود «افغانی» را نجات دهند. این در حالی است که دیگر اقوام در ناامیدی بسر مبرند.

خلیلزاد 67 ساله از اشرف غنی همتای خود حمایت کرد تا ریاست جمهوری را در سال 2014 بدست آورد. از آن زمان، غنی، با اعطای قدرت ریاست جمهوری به چندین شخص ثالث، به نام "مشاوران بخش" شناخته شده است. "آنها سه یا چهار" افراد قابل اعتماد "هستند که با همان قومیت ها و باورهای قومیت گرایی به تقویت قدرت و حاوی قدرت های دیگر، از جمله" معاون نخست وزیر"، جنرال دلم، افغانستان بوده است. بنابراین، منابع اطلاعاتی و امنیتی "افغانی" نیروهای مشروع سیاسی و اجتماعی تحت نظارت قرار می گیرند، در حالی که جنگ سالاران غیرقانونی (طالبان) را بدون حمله به شهرهای و سربازان قتل عام و غیرنظامیان بی دفاع را تحریک می کنند.

آقای خلیلزاد از انتخابات تقلبی به نفع اشرف غنی حمایت کرده و همچنین در آوردن کرزی به جای ستار سیرت در کنفرانس بن نقش حیاتی داشته است.
خلیلزاد در حمایت از کرزی برای تمرکز قدرت به دست یک حلقه خاص قومی تلاش دوامدار داشته و در شکل دهی قانونی اساسی که اختیارات یک شخص به ظاهر رییس جمهور از اختیارات یک پادشاه بیشتر است، از اعتبار سیاسی خود به عنوان فرستاده و سفیر ایالات متحده استفاده کرده است.

علی مراد بیگ آذر به ناقل از روزنامه گلوبل پست امریکا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
بیگ آذر
نظرات بینندگان:

>>>   در وقت کرزی و حال هم در بشترین بخش قدرت باندهای شورای نظار و وحدت و جنبش و بعضآ حزب اسلامی تکیه زده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است