(اليو م اكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا) امروز دين شما كامل مي شود و نعمت عظميي كه من اوردم (نبوت) به اتمام مي رسد و اسلام به عنوان دين جاويدان و ضايت بخش به شما اعلان مي گردد | ||||
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۷ | کد خبر: 154201 | منبع: | پرینت |
امروز مصادف است با روز غدير ، موضوع غدير ريشه قرآني دارد.
آنهايي كه از شناخت قران دور و بيگانه هستند و متوسل به ذهنيات و تاريخ انديشي و بينش سلطنتي و قييصر مابي هستند روز غدير را ، اعلان سلطنت و پادشاهي و رياست دنيوي پيامبر و ان هم به نحو إرثي ان مي دانند و فقط مي خواهند بعد از رحلت پيامبر ، تاريخ ديني را سبك و سياق و دعواي پادشاهي و سلطنتي و حركت كودتايي و سلطنتي به تصوير بكشند. در حاليكه پيامبر پادشاه و سلطان و حاكم دنيايي و كشش و مرجع و مجتهد و مولوي نيست بلكه او امين وحي و رسول الهي هست او صاحب وحي و مورد مكالمه خالق هستي مي باشد ( و ما ينطق عن الهواي ان هو الا وحي يوحي ) او همانند هيچ يك از طيف رجال فوق نمي باشد. ( وما محمد الا رسول ) و ما كان محمد ابا احد من رجالكم ) او هيچ شيوه و شباهتي به رجال و الگو هاي دنيايي اقوام و قبائل و نوع مردم ندارد.
قران در مورد روز غدير مي گويد ( اليو م اكملت لكم دينكم و أتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا ) امروز دين شما كامل مي شود و نعمت عظميي كه من اوردم ( نبوت ) به اتمام مي رسد و اسلام به عنوان دين جاويدان و ضايت بخش به شما اعلان مي گردد.
اسلام و دين و معنويت و اخلاق و فهم درست دين و الگوي ديني و اسوه حسنه ( ولكم في أسوة حسنة ) كه علي باشد را به شما معرفي ميكنم كه هرگاه راه هاي شناخت دين و معرفت الهي براي شما دشوار شد به او مراجعه نماييد و از او جدا نگرديد چرا كه ( علي مع الحق و الحق مع علي ) انچه كه حق است دين خدا هست نه حكومت ها و سلطنت ها و پادشاهي هاي بعد از من ، زيرا حكومت ها و سلطنت هاي بعد از من و علي ممكن است ديني نباشند و مردم نوع هواها و خواسته هاي زندگي خويش را خود انتخاب مي كنند . لذا علي روي هيچ يك از شؤن حكومت ها و سلطنت و خلافت و پادشاهي با كسي شمشير نكشيد و دعوا نكرد ، ببلكه او فرمود: دعني و التمسوا غيري ، مرا رها كنيد بلكه من وزير باشم ، ( خير من ان أكون اميرا ) بهتر از اين هست كه امير باشم . اما همين علي در كچ روي هاي ديني و فهم غلط و اشتباه وحي الهي ورسالت محمدي و عدالت هاي فردي و اجتماعي ذره إغماض و چشم پوشي نمي كند و او در تحكيم عدالت و كرامت و انصاف قطعا عقب نشيني نمي كند ( قتل في محراب عبادته لشدة عدالته ) او قرباني عدالت خويش مي شود.
اما اي علي! و تو اي علي! بر خيز سر از خاك بر دار و ببين! و ببين!
كه؛ از رسالت ديني و جانشيني پيامبر و امامت و فهم و بينش و عدالت و حكومت و اخلاص و عبادت و شجاعت و انسانيت و مروت و قرابت تو به رسول خدا اكنون چه ساخته اند!
گاهي تو را وسيله دعوا هاي حكومتي و هواهاي نفساني و خرافات گرايي ها و قهرمان پرستي هاي خود ساخته و به جاي تبعيت از راهنمايي هاي ديني از راه و رسم تو ، اسم تو را تعويض و فقط مهر تو را نجات بخش و گشايش گره هاي روز مره زندگي فردي و اجتماعي خويش مي پندارند و نيز گاهي ناجوان مردانه تو را كه بنده شايسته و مخلص خدايي ، به جاي خدا ميگذارند و از تو موجودي مي سازند كه اگر تو بودي چنين ديدگاه وانديشه اي را به اتش مي كشيدي!
مصباح هراتی
>>> بسیار عالی برادر محترم آقای مصباح هراتی .درک علی علیه السلام و عدالت و قضاوت او وابسته به شناخت قرآن کریم و راه محمد رسول الله علیه و آله و سلم میباشد وبس. عدالت علی و راه و روش او صراط المستقیم است که ان شاءالله نصیب همه ما گردد
مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است