اگر حکومت جامعه هزاره را به نگاه شهروندی می دید...
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۲    ۱۳۹۷/۶/۸ کد خبر: 154211 منبع: پرینت

اگر حکومت جامعه هزاره را به نگاه شهروندی می دید اکنون وضعیت افغانستان بهتر از این می بود.

متاسفانه در طول تاریخ حکومت ها همیشه در افغانستان به مثابه اپوزیسیون بد در مقابل هزاره ها عمل کرده است و همواره تلاش کرده اند که در زمینه های گوناگون جلوی رشد طبیعی این مردم را بگیرند از آن جمله اجازه نمی دهند که فرزندان هزاره در صفوف قوای مسلح و بخصوص ارگان های امنیت دولتی طوریکه شایسته این مردم است و مطابق به شعاع وجودی شان جابجا و رشد نمایند.

از آنجایی که رشد افکار طالبانی و داعشی در میان هزاره ها قریب صفر است چون هزاره ها بخاطر رفتن به بهشت نه خود را انفجار می دهند و نه هم انتحار می کنند و نه هم کسی را وادار می کنند که به زور به بهشت و یا دوزخ بروند چون رفتن به بهشت و یا دوزخ را مربوط به اراده خداوند و اعمال انسان ها می دانند بنابراین موجودیت قابل ملاحظه هزاره ها در ارگان های امنیتی و بخصوص اداره های کشفی و استخباراتی سبب می گردید که ستون پنجم که در سازماندهی، انتقالات و نگهداری انتحاری ها و انفجاری ها سهم دارند فلج گردند و به اینگونه که امروز آزادانه فعالیت می کنند جلوگیری گردند.

با کمال تاسف امروز گروه های تروریستی نسبت به هزاره ها بیشتر از امکانات دولتی برخوردار هستند و بسیاری از مقامات دولتی و امنیتی از تفکر طالبانی و داعشی علیه هزاره ها جانبداری می کنند و اکنون گفته می شود که انتحاری ها و انفجاری ها در خانه های وابستگان مقامات بالای دولتی زیست و زندگانی می کنند و به اجازه ستون پنجم هر وقت و هر کجا که خواسته باشند خود را انفجار می دهند پس چگونه می توان از این حکومت انتظار بهتر شدن امنیت را داشت؟

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت افغانستان
مقامات
مردم هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   اقای عدالت! شاید تصورش برای شما مشکل باشد ولی این دولت ۱۰۰ فیصد مو فق است. دولت دقیق مطابق پلان انهایی کارمیکنند که این پست هارا دراختیار شان گذاشته اند نه مطابق میل وخواهش من وتو.

>>>   بلی، در زمان حملۀ امریکا بالای افغانستان خدمات " کشفی و استخباراتی" هزاره ها به عساکر امریکائی باعث شد که خانه های مردم بیگناه را بمباردمان کنند، انسان های بیگناه را دستگیر و به زندان های خصوصی انتقال دهند و اقوام غیر هزاره را کوچ اجباری دهند. حالا می خواهید یکبار دیگر عقده های تانرا علیۀ اقوام غیر هزاره از راه امکانات دولتی عملی کنید.
نه عزیزانم، شما امتحان خیانت تانرا به دیگر اقوام ثابت کردید. جزء خودتان دیگر هیچ کس را نمی پزیرید.

>>>   هزاره كدام عدالت را خواهان هستند، آيا زنده گي عوام هزاره از ديگر ملت كرده خرابتر است، آيا رهبران دزد هزاره از رهبران دزد پشتون و ازبك و غيره اقوام كرده كم دارند، همه افغانستان و حتي كشورهاي مهاجر پذير را هزاره ها پر ساخته اند و بگفته بعض غربي آيا تنها هزاره ها افغان هستند و يا ديگر اقوام هم داريد؟ توبه نمائيد كه از ناشكري شما آفت داعش در وطن نيايد كه همه ما را در غضب باندازد.

>>>   خداوند نگهدار تان باد آقای عدالت عزیز
جناب آقای عدالت حقیق محض را بیان داشته است حال دیگران (مانند نظردهنده اول و دوم ) خواه بپذیرند و یا خیر .
حقیقت حقیقت است.
محمدی
کابل

>>>   خیرخواه کابلی»»»آقای عدالت ، شما کاملا درست میفرمایید ، تمام ارگان های دولتی به هر نام و عنوانی که باشند ، باید سرباز گیری در سطوح مختلف قوای مسلح از همه ملیت ها صورت بگیرد و در راه خدمت به وطن هیچ ملیتی نسبت به ملیت دگر برتری ندارد.برای اولین بار در تاریخ اردوی افغانستان اولین جنرال هزاره ، در زمان ببرک کارمل عرض اندام کرد ، که او هم در زمان نجیب ا لله به پشاور فرار کرد و در اسلام آباد به هجو دولتی که او را نام و شهرت و عزت بخشیده بود میپرداخت ،در زمان جمهوری دموکراتیک افغانستان قوت اقتصادی و موقف اجتماعی هزاره ها به اوج خود رسیده بود ، و هم از نگاه اجرای مناسک مذهبی تا سرحدی که در دهم محرم یک ماه تمام هزاره ها با لباس های سیاه و نوشته های یا حسین در روی تکه سبز ، در پیشانی از صبح تا شام با موتر های بزرگ در جاده های تا یمنی و چهار قلعه و دشت برجی و کارته سخی در کابل با بلند گو های گوش خراش آرامش شهر را به هم میزدند ، اما یک بار هم من نخوانده ام که شما از آن دوره ای شگوفان تان یاد کنید، اما حالا عرصه را سنی های افراطی بر شما تنگ ساخته که در داخل تکیه خانه های تان نیز در امان نیستید. در مورد مقایسه اطفال و جوانان هزاره با پشتون مدعی شده اید که طفل و جوان پشتون برای انتحاری تربیت می‌شود و در آرزوی بهشت اند ، البته این همه سرباز گیری طالب از محلات فقر نشین پشتون هست هیچ سرمایدار پشتون و یا زمیندار پشتون حاضر نیست که فرزندش را انتحاری تربیت کند ، این لکه ننگ بر پیشانی حلقات پشتون های روشنفکر که خواهان برتری یک قوم بر دگر اقوام آن. می‌باشد است ، که در زیر ریش شان اطفال محلات فقر نشین پشتون منبع سرباز گیری برای افراطیون است و این ننگ برای تمام حکم ر ا نان در کشور است ، جوانان هزاره هم مشابه فامیل های فقیر پشتون منبع خوب سرباز گیری برای لشکر فاطمیون در ایران اند و جوانان فامیل های فقیر هزاره برای آنکه فامیل های شان تابعیت ابران را بگیر د در جنگ های عراق ، سوریه در خط مقدم جبهه جنگ قرار داشتند و قرار وعده ای ایران در صورت شهید شدن جوان داوطلب هزاره ، مقدار پول ، یک باب آپارتمان و تابعیت ایران برای فامیل های شان داده می‌شود و به این ترتیب جوانان هزاره با یک تیر دو فاخته را میزنند، هم در جنت رفته و در آغوش شان حور و پری قرار خواهد گرفت و هم در این دنیا فامیل های شان آرام می‌شوند.

آقای حسن علی عدالت، هر دو حالت که ذکر شد زاده ای فقر و بیعدالتی اجتماعی است ،هم طفل و جوان پشتو ن و هم هزاره برادر و فرزند این وطن اند ، به جای. پشتون ستیزی و عمومی ساختن موضوع و مسوولیت های فردی را جمعی ساختن که کار خطا است ، بهتر است در راه ایجاد فضای تفاهم کار کنید ما نمیتوانیم بگوییم که همه ای هزاره ها نوکر ایران اند و فرزندان شان در سوریه و عراق انتحاری می‌کنند، همانطور ما چنین قضاوت نا درست را در حق ملیت پشتون نباید بکنیم و ظیفه وطنپرستان و روشنفکران آگاه و با درد نزدیک ساختن مردم باهم است نه دور ساختن آنها از هم دگر .

>>>   مردم شریف،مومن،زحمت کش و صادق هزاره های مناطق مرکزی افغانستان یکی از قدیمی ترین مردم ساکنین در محدوده جغرافیای موجود افغانستان است که در طول تاریخ افِغانستان از صداقت وایمانداری و خلوص نیات به ترقی و رشد افغانستان داشته وتاحال هم دررشد و پیشرفت و اتحاد تمامی اقوام ساکن افغانستان تلاش همه جانبه نموده اند.اما برعکس بعضی حکومت های متعصب و ظالم ازهرگونه ظلم وتعدی دریغ نفرموده است به خصوص ظلم وکشتار امیر عبدالرحمان در حق این مردم در تاریخ افغانستان برای همیشه ثبت است.مردم هزاره های هزاره جات اکثرا در مناطق کوهستانی ومرتفع زندگی میکنند ازنعمات مادی قابل قبول بهره مند نیستند.دولت های گذشته برای رسد و ترقی جامعه هزاره جات کومک های قابل قبول نرده است لذا اکثریت قشر جوان این مردم در شهرهای بزرگ داخل افغانستان برای کار مراجعه نموده اند ویک زندگی بخور و نمیر را انتخاب نموده است. شخصیت های مذهبی وسیاسی این ملیت محروم در ادوار حکومات گذشته با اتهام مختلف زندانی شده ویا اعدام شده اند‌.حالا که دوران آزادی بیان و ودیموکراسی آمده است این مردم علم دوست و معارف پرور به مراکز تعلیم و تربیه ودانشگاه ها روی آورده و موفقیت های شایانی به به دست آورده اند.
ومن الله التوفیق.الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری آسترالیا

>>>   دوستان وزحمتکشان فرهنگی شبکه پر خوانش شبکه اطلاع رسانی افغانستان : اسلام عیکم
خیلی ها از شما سپاس گذارم که مطالب ونطریات جالب وبااهمیت که درد ملت را دوا میکن وذهنیت ها را روشن میکند به دست نشر ونظر خواهی تقدیم مطالعه کننده گان ونظریه پردازان میگذارید اما؟ من سخت گیله مندم که بعضی اوقات مصلحت ها را در نظر گرفته بعضی مطالب ارسالی را از نشر باز میمانید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است