آرزوی انسانیت، از شعار تا عمل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۸    ۱۳۹۷/۶/۱۱ کد خبر: 154261 منبع: پرینت

اگر روزی دیدیم که زن و کودک یهودی در اقصی نقاط عالم مورد ظلم و ستم واقع شدند اما از کنار آن به آسانی عبور کردیم و از این ستم راضی بودیم نباید شعار «عدالت» و «آرزوی انسانیت» سر دهیم اگر روزگاری در گوشه‌ای از این جهان زن و کودک مسیحی یا صاحب هر دین دیگری مورد اجحاف قرار گرفتند اما از رنج آنان شاد شدیم به قول سعدی دیگر نشاید که نامت نهند آدمی.

کودکان یمنی که به دست ناپاکان روزگار روانه خاک می‌شوند هم برادران و خواهران من‌ هستند کودکی که به دست تروریست‌های جنایتکار در سوریه و یا توسط رژیم اسد و حامیانش جان می‌بازد نیز عزیزان من هستند و از درد و آلام آنان به خود می‌پیچم. رنج کودکان غزه و فلسطین نیز رنج من است. انسان افغانستانی که خونش در خیابان‌ها، خانه‌ها و سایر جاها جاری می‌شود هم پاره تن من است.

ستم‌هایی که در حق مردم مظلوم میانمار صورت می‌گیرد نیز داغی بر قلب مجروح انسانیت است و اینبار نوبت به ساکنان بی‌دفاع اویغور در چین رسیده است. اخیرا اعضای کمیته مقابله با تبعیض نژادی سازمان ملل متحد از بازداشت صدها هزار تن از اویغورها در چین خبر دادند. طبق اعلام سازمان ملل گزارش‌های معتبر حاکی از آن است که چین منطقه خودمختار اویغور در ایالت سین‌کیانگ را به یک اردوگاه بازداشت جمعی بزرگ تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه منتشر شد بالغ بر یک‌ میلیون اویغور مسلمان در اردوگاه‌های اجباری بازآموزی چین نگهداری می‌شوند. این تعداد انسان صرفا به اتهام تلاش برای خودمختاری دستگیر شده‌اند. به‌رغم آنکه در بین اویغورهای چینی، تروریست‌های بین‌المللی نیز حضور دارند اما هر اویغور تروریست نیست. اویغورها آرام‌ترین شهروندان چینی هستند که اکنون با تبعیض بزرگ نژادی روبرو شده‌اند.

امروز زمان آن رسیده تا شعار انسانیت را به عمل تبدیل کنیم و با هر وسیله‌ای حتی با نوشتن یک سطر برای رفع تبعیض سامانمند چین علیه اویغورهای مسلمان بکوشیم. سخن آخر اینکه عدالت و انسانیت را برای انسان بخواهیم نه برای دین، مذهب، زبان، نژاد و منطقه.

محمد مرادی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انسانیت
مسلمانان اویغور
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است