در ادارات جوان سازی نیست، غربی سازی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۵    ۱۳۹۷/۶/۱۳ کد خبر: 154322 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی از اوایل حکومتش همواره (ظاهرا) بر جوان سازی اداره حکومت افغانستان تاکیده داشته است اما هیچگاه شاهد آن نبوده ایم که یک جوان تحصیلکرده در موسسات تحصیلات داخلی در راس ادارات کلیدی دولت افغانستان تعیین شود بلکه این روند بیشتر غربی سازی بوده تا جوان سازی.

نتیجه چنین است که با گذشت چهار سال این مغزهای وارداتی هیچ دستاورد و پیشرفتی را برای بروکراسی و توسعه افغانستان نداشته بلکه با بدتر شدن وضعیت که نتیجه ناکارایی این چند مغز متفکر بود این جوانان پاسپورت هایشان را برداشته و به واشنگتن و لندن برگشتند.

سال ها باید تلاش کرد تا گندی را که اینها بجا گذاشته اند دور کرد.

مرسلین ارسلا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
ادارات
غربی سازی
جوانان تحصیلکرده
نظرات بینندگان:

>>>   اگر زمین لامزروع باشد.یک دهقان هرچقدر کوشش کند،نتیجه خوب ار حاصلات خود نمیگیرد.
صد سال قبل امان الله خان شروع به جوان سازی و پیشرفت افغانستان کرد .
با کمک دولت شوراهای جدید التاسیس در امپراطوری روسیه،استقلال خود را ار انگلستان گرفت.
زمانی که دولت جدیدالتاسبس شورا ها بطرف جنوب لشکر کشی کرد و سمرقند و بخارا را اشغال کرد،پادشاه جوان خود را در خطر دید،بنأ به سفر اروپا رفت تا متحدین جدید به خود بیابد.
خصوصاً سفر او به آلمان و ترکیه و امضأ توافقات سیاسی و نظامی و اقتصادی با این کشور ها،نه به مزاج روس ها برابر بود و نه هم به مزاج انگلیس ها.
بنأ هردو کشور در پی بر انداختن رژیم امان الله خان شدند.
منتهی انگلیس پیشی کرد و ملا های ساختگی و حبیب الله بچه سقاوورا به جان امان الله خان فرستاد.اما روس ها منتظر ماندند که امان الله خان از روس ها تقاضای کمک نظامی کند و در نتیجه آنها داخل افغانستان شوند.
اما امان الله خان ار یک طرف اشغال جدید را در مقابل چشمان خود دید و از طرف دیگر امکان جنگ های داخلی را.
بنأ فرار را بر قرار ترجیح داد و فهمید که نه رمینه برای پیشرفت درین مملکت وجود دارد و نه هم مداخله همسایه های افغانستان ،میگذارد که این کشور پیشرفت کند.
حالا هم بعد از صد سال از گذشت دولت امان الله خان.همان شرایط در افغانستان مهیا است و نسل جوان در مقابل بنیاد گرایی و عنعنات ورسم و رواج ها و کلتور قرون وسطی بی و همچنان مداخلات همسایه های افغانستان که ازین جالت برضد افغانستان استفاده میکنند،هیچ چیزی کرده تمیتوانند.

>>>   واقعیت امر همان چیز است که نویسنده محترم نوشته اند.
مدتی بود که دراداره ای که من کارمی کنم رئیس نداشت. مسئولین می گفتند مارئیسی استخدام می کنم که شایسته این اداره باشدف اما بعد از دوسال شخصی را معرفی کردند که تنها تخصصش فارغ التحصیل ایالات متحده امریکابده وختی صادره و وارده را هم نمی دند بنا نوشته نیسونده محتر راتائید می کنم که هدف اشرف غنی جوان سازی نیست بلکه امریای سازی است ای کاش این تحصیلکردگان امریکایی هم ادب واخلاق واناست=نیت می داشتند درحالیکه هیچ چیززی ازاداره نمی دانند ولی خوردا علامه دهر می دانند

>>>   سلام به همه، من قبول دارم که تحصیلات مهم است اما تجربه مهمتر از آن است. چون کسیکه تجربه نداشته باشد تنها تحصیلات راه گشای مشکلات شان نمیباشد. اکثریت جوانان که در این دوره به کرسی های بلند مقرر شده اند، درست است که تحصیل دارند ولی تجربه ندارد. آداب سخن گفتن با زیردستان شان را ندارند. با افراد با تجربه که در ادارات است در کار مشورت ندارند، باز زمانی که کار خراب میشود به همان تجربه داران صدا میزنند که بیائید یک چاره کنید که رسوا شد. طرف دیگر در ظرف این چهار سال گذشته من هیچ یک از تحصیل کرده ها را که واقعاً تحصیل کرده و درد این ملت را درد خود میداند، ندیده ام که در کدام کرسی عادی مقرر شده باشد چوکی ریاست، معینیت و وزارت را بجایش بگذارید. فقط همان اشخاص مقرر میشوند که از خارج آمده اند نه درد ملت را میدانند نه حب وطن را میدانند فقط پراشوتی آمده و دوباره پراشوتی خواهند رفت و نتیجه این خواهد بود که ملت باز هم دچار همان مشکلات و جنجال های قبلی خواهند بود و بس. همین افراد که مقرر شده اند و حتی به سطح وزارت ها کار میکنند هیچ انکشاف در اداره خود ندارند که به ملت بگویند که در زمان تصدی پست ام این کارها را کرده ام.

>>>   مقایسه کردن اشرف غنی عوام فریب قومگرای معتصب خوده و خواه و متکبر با امان الله خان توسط نوشته دوست نظر دهنده ناقص و غیر منطقی است زیرا زمان حکومت امان الله خان وبا زمان فعلی که که جوانان به تحصیلات بیشتر دست یافته و در داخل و خارج سفر مصروف بیشتر اموزش های تحصیلی شان هستند و ملا ها و روحانیون هم تاکید شان بر تحصیل و علم و فناوری و تکنالوزي است چگونه شما این دوره غنی احمدزی را با دوره زمامداری امان الله خان مقایسه میکنید همه میدانند که اشرف غنی با یک هدف شوم حکومت تگ قومی باعثنفاق و شقاق و ناکامی این دوره اش در راس حکومت است به هیچ وجه و به هیچ عنوانی کسی از خیانت انجام داده غنی احمدزی و همکاری ان با ترورستان طالبان بعنوان قوم و زبان اش مبرا از مسولیت کرده نمیتواند دانستی گلم .

>>>   خوب اشرف غنی خو خوب کار می کند جوان ها در ادارات خوبتر کار می کنند کار فعالیت جنسی کار فزیکی وکار اداری را خوب با انرژی زیاد انجام می دهند و


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است