مردم مقصر نیستند، حکومت مسوول است
برای مقابله موثر با تروریزم نیاز به حکومتی داریم که اراده برخورد با دهشت افکنان و حمایت از شهروندان را داشته باشد. دادن آدرس غلط و گذاشتن بار مسوولیت دولت بر دوش مردم به یک جنگ فاجعه بار قومی و فرقه ای خواهد انجامید 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۶    ۱۳۹۷/۶/۱۷ کد خبر: 154423 منبع: پرینت

برای مقابله موثر با تروریزم نیاز به حکومتی داریم که اراده ی برخورد با دهشت افکنان و حمایت از شهروندان را داشته باشد. دادن آدرس غلط و گذاشتن بار مسوولیت دولت بر دوش مردم به یک جنگ فاجعه بار قومی و فرقه ای خواهد انجامید. مسوول تامین امنیت حکومت است یا امنیت مردم را تامین کند و یا باید کنار رود.

برای مهار تروریزم توجه داشته باشیم که:
نخست- نیاز داریم به حکومتی که اراده ی برخورد قاطعانه، همه جانبه و فراتر از تعصبات قومی و قبیله‌ای با حلقات تروریستی را داشته باشد. در مبارزه با پدیده ترور و خشونت هیچ توانی با امکانات استخباراتی، دفاعی، امنیتی و دیپلوماتیک حکومتی قابل مقایسه نیست.

دوم- توجه داشته باشیم که با یک تهدید کوچک یا با یک جنگ متعارف مواجه نیستیم که بشود با چند میل سلاح و به راه انداختن چند پست ایست و بازرسی و یا حتی احداث کمربند بر دور یک ساحه خاص مردم را محافظت کرد. ممکن است این روش ها موفقیت های نسبی و محدود به همراه داشته باشد اما تروریزم قابلیت تطبیق خود با چنین تدابیری را خواهد داشت و باز کمین خواهیم خورد.

سوم- باید بدانیم در کشورهایی که وضعیت کنونی ما را تجربه کرده اند اول حکومتی ساخته اند مصمم، باانگیزه و قاطع در برابر دهشت افکنان سپس به سراغ جلب همکاری ها و همراهی های مردمی با نیروهای حکومتی رفته اند. در حال حاضر ما فاقد شرط اول و اساسی هستیم که عبارت است از موجودیت یک حکومت مصمم و قاطع در برابر دهشت افکنان.

چهارم- شکستن روحیه و توان تروریزم نیاز به اقدامات تنبیهی و پند آموز علیه گروه های تروریستی، اعضا، هواداران و پایگاه های حمایتی آنان دارد تا نیروهای تمویل کننده و حمایتگر دهشت افکنان را متحمل هزینه بسازد. حال در غیاب اقدامات حکومتی کدام نیرو باید چنین اعمالی را انجام دهد؟ مردم یا گروه های مسلح مردمی؟ هر نیرویی بجز نیروی دولتی بخواهد چنین اقداماتی را به راه اندازد پیامدش تشدید خشونت ها و تقابل های قومی و فرقه ای خواهد بود.

بنابر آنچه یادآوری شد نمی توانیم وضعیت کنونی را تحمل کنیم. نمی توانیم به حکومت فعلی با برنامه ها و رفتار تبعیض گرایانه اش اعتماد داشته باشیم و از سوی دیگر نمی توانیم باری به هر جهت حرکت کرده و غیرمسوولانه نسخه های بی نتیجه و یا با نتایج به مراتب خطرناکتر بپیچیم.

قبل از هر چیز برای نجات از وضعیت دشوار کنونی باید تکلیف حکومت روشن شود. برای حفاظت از مردم و سرکوب دهشت‌ افکنی نیاز به حکومتی قاطع، بااراده و نسبت به تروریزم سختگیر و سرکوب کننده داریم و اگر این حکومت نمی تواند باید برود.

احمد بهزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
تامین امنیت
مسوولیت
نظرات بینندگان:

>>>   جناب بهزاد!
شماها کی میخواهید متوجه شوید که این حکومت هیچکاره است.
چرا از حکومتی که هیچ اختیاری ندارد توقع استعفا و یا اصلاح دارید؟
لطفا ذهن مردم از خارجی ها منحرف نکنید که آدم شک می کند که شما هم از نوکران آنها باشید و پول گرفتید که ذهن مردم را از خارجی ها به سوی حکومتی بی اراده و بی اخیتار سوق دهید.
شیما کابل

>>>   SaiedAnwar Kohistani
محترم احمد بهزاد
فرق بين يك شهروند عادي و يك يك رهبر اين است كه رهبر از خود ابتكار عمل به خرچ مي دهد و كاري را مي كند كه ديگران از انجام ان عاجز بمانند.
امروز مردم هزاره به يك رهبر نياز دارد محقق و خيلي كه در فكر جيب خود هستند لطف نموده ابتكار عمل به خرچ بدهيد يك نيروي امنيتي حد اقل پنج هزار نفري از جوانان دوطلب هزاره تشكيل بدهيد در ساحات هزاره نشين كابل يك مرز امنيتي بسازيد اين مرز امنيتي حتي پرنده را هم بدون بازرسي از مرز رد شدن نماند و همچنان در مساجد ، مكاتب و جاهاي كه تجمع مردم هست امنيت را خود همين أفراد دوطلب بگيرند در غير اين صورت ما شاهد از بين رفتن بيشتر از اين جوانان هزاره خواهيم بود .
بلند شو و ابتكار افرين !

>>>   Shamsullah Hamidi
جناب بهزاد درود.
سخن شما به این معناست که اگر جان همه هزاره ها را نجات داده نتوانستی پس بگذار همه کشته شود.
جناب عالی دست بکار شوید حداقل امنیت خانه تان را بگیرید. برچی خانه توست، خانه ماست. تا بکی دست زیر الاشه نشسته و تماشا می کنید؟؟؟؟؟ حداقل امنیت مکاتب ، دانشگاها و....را بگیرید.
فردا نوبت صالون های عروسی است

>>>   Hanif Zerak
ده خیر خانه و در خیلی از مناطق دیگری کابل مردم سر خانه مسلح هستن، به همین ترتیب جاغوری و دیگر نقات افغانستان، ایا آنها چطور میتواند بدون کدام مشکل و با داشتن اصلحه زندگی شان را به پیش میبرند، آنها به داشتن اصلحه و دفاع از خود عادت کرده اند، ما هم باید این کار را کنیم، آیا در دوران مقاومت مردم در همین شهر اصلحه نداشتن! در این جنگل آباد یکی از راه حل ها همان داشتن اصلحه است، در مقابل هر خون باید خون گرفت اگر نه منتظر روزگار بدتر ازین باید بود.

>>>   Mohammad Saberi
اگردست روی دست گرفته بنشینیم دراینده ای نه چندان دور منتظر قتل عام مان درخانه هایمان باشیم چون درزوزهای پایانی این دولت آشوب وحرج و مرج خطرناکی افغانستان رافراخواهدگرفت.

>>>   شهر ضحاک احمد بهزاد جناب بهزاد این ....بس است دیگر! یک سال تمام به امریکا و کشورهای ناتو برای مذاکیره سفر کردی و مردوم در هر کشور اروپای تظاهرات کردند ٫خوب جواب نداد انبار برو چین ٫روسیه ٫ ایران ترکیه ....! که مردوم را تجهیز کند ! واقعن شرم می کنم از بی غیرتی امسال محقق و شما

>>>   eza Mahboob
دولتی که توان تامین امنیت شهروندانش را نداشته باشد یا از آن شانه خالی کند؛ وجودش غیر ضروری است.
مهم‌ترین کارویژه‌ی حکومت‌ها تامین امنیت هست؛ ما نباید بی‌راهه برویم!

>>>   نعیم احمدی در اینکه حکومت مسوول تأمین امنیت است شکی وجود ندارد اما وقتی حکومت فاسد باشد واراده جدی برای مبارزه با گروههای تکفیری نداشته باشد اونوقت چه کنیم؟ باید هر روز شاهد قتل وعام برادران وهموطنان خود باشیم

>>>   بهزاد جان تو خوب جيبهايت را از سانحه دهمزنگ پر كردى و جوانان مردم را به كشتن دادى حالا هم بزنس ميكنى همه تو را شناختند

>>>   چی کسی شایسته است بانی انقلابی برای رفع مشکل کشور جنگ زده است ؟
گفته های زهرا فرخنده نادری درعملی پیاده نشد و متفکر روانی مغز گنده دو جهان داکتر ساختگی بنام اشرف غنی بی برنامه در ره طریق وشکوفایی و انسان مریض مبتلا تعصب قومی کشتی لرزان افغانستان را در طی چهار سال به ساحل کشیده نتوانست. متاسفانه كه غني نه تنها كشور ره نجات داده نتانست بلکه به تحترین گودال نفاق کشور راغرق ساختند و نزديك اش سقوط ساخته است.
چی کسی شایسته است ، کشور جنگ زده ما را از عقب ماندگی تاریخی، جهل تک قومی ، فقر و وابستگی، و جنگهایِ خانمان سوزِ بیرون آورد و به جاده‌یِ آسایش و رفاهیت ، وحدت ملی و امنیت سرتاسری رهنمون کند. هموطنان در بسیاری از کشورجهان نشانداده است که سپردن کار به اهل کار آن در جامعه برکت ، تحول ، شدابی طروت را ایجاد می کند.
بنا ؛ زهرا نادري براي كمپاين از اغراق گويي و گذافه گویی در مور غنی مغزه گندیده كرد ولی غنى احمد زی و اطرافيان اش مانند يک باند مافياىی يک گروه فاشيستى را در ارگ جمع كرده است و هر روز مصروف توطئه علیه مخالفین سياسى اقوام غیر افغان ، منتقدین و نیروهای امنیتی است كه به تبار اش ربط ندارند مصروف کشتار است و شكى ندارم كه نیم قلب غنی به قبیله ای اش با طالبان است و نیم دیگر آن با آمريكای ها و اسرائیل برای بدنام ساختن مردم شریف شجاع لیر افغانستان است.
هموطنان نظر به گزارش نهاد های اجتماعی به دلیل بی کفایتی و بیکارگی حكومت ضعیف غنی كه از طریق تلویزیون طلوع به نشر رسيد، 20 مليون انسان يعنى بيشتر از نيم شهروندان افغانستان زير خط فقر نا داری بیچارکی قرار گرفته اند، كه این آمار برای آگاه هان سیاسی خیلی تكاند هنده است.
قابل يادآوريست كه مافياىی ارگ بجاى اينكه فكرى بخاطر إيجاد فرصت هاى كارى و فراهم آورى لقمه نانى به اين فقرا و مردم گرسنه نمايند، تلاش دارند تا در پهلوى نان شان هويت پنچ هزار سال شان نيز گرفته شود و مردم شریف کشور بى هويت شوند
ضمناَ با ید بپذیریم که این حکومت مستبد ثابت ساخت که اهل حکومت وسیلست نیست, بجای وفاق، نفاق را در جامعه ترویج مي كند و بجای عدالت استبداد را پايگذاري مي نمايد، بجاي صداقت خيانت را رشد مي دهد، بجاي وطندوستي وطن فروشي را تعليم مي دهد، بجاي ازاد منشي، غلامي را آموزش مي دهد و بجاي اخلاق، بد اخلاقي را مروج مي نمايد فرض است که مردم قیام نمایند.
ظلم کن اشرف غنی امروز فردا می شود
شمر ثانی گر شوی مختار پیدا می شود
مثل فرعون گر همه مردم در کشتن دهی
کودک این سر زمین یکروز موسی می شود
گیرم این قصر ریاست از تو قوم تو شد
قوم طغیان گر آخر غرق دریا می شود
قوم پرستی کن رها پرهیز استبداد را
ورنه از هر کوچه یک خالق هویدا می شود
ملت آزاده را گویید از ما این خبر
شاد باشید روز ظالم زود بیگاه می شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است