آمریکا در پی ایجاد اداره موقت و شریک ساختن طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۸    ۱۳۹۷/۶/۱۸ کد خبر: 154465 منبع: پرینت

بعد از هفده سال جنگ، ناامنی، بی ثباتی سیاسی و افغان کُشی، افغانستان در آینده های نزدیک شاهد اتفاقات جدید سیاسی خواهد بود.

افزایش تلاش های سیاسی آمریکایی برای تغییر اوضاع، تقویت و تداوم مذاکرات و گفتگوهای مستقیم میان طالبان و آمریکاییان، ایجاد اداره موقت و شریک ساختن طالبان در حکومت و نظام از مهمترین اتفاقات سیاسی و احتمالات جدی در آینده های نزدیک خواهد بود. سفر وزیر خارجه آمریکا و تیم همراهش به پاکستان و هند و سفر وزیر دفاع آمریکا به کابل تحرکات متفاوت تر از گذشته است که برای تغییر اوضاع صورت گرفته و تکرارا صورت خواهد گرفت.

در این بحث تنها روی چگونگی و احتمال ایجاد اداره موقت و باج دهی سیاسی به طالبان می پردازیم. برداشت من این است که آمریکاییان بخصوص ترامپ بیشتر از این تحمل پرداخت مصارف جنگ افغانستان را ندارد و برای بیرون رفت از شرایط موجوده، دستگاه های سیاسی و نظامی اش را به شکل جدی به کار انداخته و تلاش می کند تا در زودترین فرصت راه آسان و ارزان را برای تغییر اوضاع دریابد. ترامپ بعنوان یک شخص تجارت پیشه بیشتر روی کاهش مصارف بودجه آمریکا در خارج از مرزهای این کشور تلاش می کند نه برای پیروزی احمد و محمود.

تغییرات بزرگ و همیشگی در سیاست ها و پالیسی های شانزده ساله آمریکا در جنگ افغانستان بیانگر این است که آمریکا برای حصول اهداف از قبل تعیین شده اش راه ها و روش های متعددی را در پیش می گیرد نه طرح و پالیسی واحد و مشخص را. متکی بر همین اصل شریک ساختن طالبان در نظام و سیاست افغانستان نیز یک امر عادی و یگانه نتیجه مذاکرات مستقیم میان طالبان و آمریکاییان خواهد بود. نادیده گرفتن قواعد و بازی های سیاسی و تمرکز بیشتر ترامپ روی حفظ بودجه ها و دارایی های آمریکا این احتمال را قوت و قدرت می بخشد.

شریک ساختن طالبان در نظام و کسب رضایت و قناعت آنها تنها از طریق ایجاد اداره موقت صورت خواهد گرفت. ایجاد اداره موقت از یکطرف فرصت را برای رهبران طالبان فراهم خواهد کرد تا بعنوان اعضای کلیدی حکومت عرض اندام نمایند، در روند تغییرات سیاسی و حکومتی نقش فعال و برجسته داشته باشند و از طرف دیگر رسیدن به توافق با آنها فرصت استفاده جویی سیاسی را برای ترامپ فراهم خواهد کرد تا با ختم پرداخت پول های هنگفت در جنگ افغانستان در رقابت های انتخاباتی دور دوم نیز پیروز میدان گردد.

آنچه که این گزینه را با خطر مواجه می سازد فقدان رهبری واحد و مشخص در صفوف طالبان می باشد در عین حال تسلط پاکستان بالای طالبان نیز یکی از موانع بزرگ برای آمریکا خواهد بود. آمریکا در پهلوی کمبودهایی که داشته است بجای یک اجماع منطقه ای، اختلاف منطقه ای را به میان آورده است که نه تنها خود بلکه دولت و ملت افغانستان را نیز متضرر کرده است اما سفرهای اخیر وزیر خارجه و رییس ستاد ارتش آمریکا به پاکستان و سفر وزیر دفاع آمریکا به افغانستان خطرات احتمالی گزینه متذکره را کاهش خواهد داد.

نتیجه این است که منبعد برای ترامپ مهم نیست که در سیاست و حکومت افغانستان کدام افراد و گروه ها سهیم می باشند بلکه مهم این است که چگونه راهی دریافت شود که از پرداخت پول های هنگفت آمریکایی جلوگیری صورت گیرد و... در صورتیکه مذاکرات مستقیم میان نمایندگان طالبان و آمریکاییان ادامه یابد از یکطرف ماهیت و مشروعیت نظام فعلی نابود خواهد شد و از طرف دیگر زمان ایجاد حکومت موقت نیز به شکل آسان و ارزان فرا خواهد رسید و از طریق آن تغییر اوضاع طرح و توجیه خواهد شد.

محمدجواد رحیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اداره موقت
آمریکا
ترامپ
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   موضوع افغانستان به این ساده گی که شما فکر میکنید،قابل حل نیست.
درینجا پالیسی های ابرقدرت های بزرگ سیاسی،بشمول امریکا و روسیه و چین و هند موجود است.
درینجا پالیسی های همسایه های افغانستان یعنی ایران و پاکستان وجود دارد.
درینجا پالیسی کشور های عربی که از افغانستان منحیث سپاه محافظ در مقابل نفوذ کمونیزم به کشور های عربی استفاده کردند و حالا نیز کشور های عربی از افغانستان منحیث نقطه خروج قوای امریکایی از کشور های عربی و شرق میانه استفاده میکنند.
عرب ها همانطوری که صد ها ملیارد دلار قرار داد خرید سلاح سالانه با امریکا دارند،به همین ترتیب سالانه صد ها ملیارو دالر دیگر را در جهت افزاط گرایی و ساخت و ساز مدارس و مساجد در پاکستان و در اروپا و سایر نقاط جهان به مصرف میرسانند.
پاکستان نیز به کمک عرب ها ازین بنیاد گرایی هم در مقابل افغانستان و هم در مقابل هند استفاده میکند.
ایران برای توسعه اهل تشیع در منطقه نیز در رقابت تنگاتنگ با عربستان سعودی قرار دارد که جبهات جنگ هردویشان عبارت از سوریه و یمن و عراق و افغانستان و قطر و عمان و سایر مناطق شرق میانه است.
در داخل افغانستان نیز اختلافات مختلف بین اقوام و مذاهب و تنظیم ها وجود دارد که تحت نام حملات طالبان و داعش،هر روز جان انسانها را میگیرد.
پس موضوع افغانستان یک بحران خیلی پیچیده است که حل آن به این زودی ها امکان پذیر نیست و اگر امریکا از افغانستان خارج شود،بحران افغانستان از یک بحران منطقوی به بحران جهانی تبدیل خواهد شد که خطرات آن دامنگیر چین و روسیه و هند و اروپا و خود امریکا خواهد شد.

>>>   اینکار خوب است که با ایجاد حکومت موقت و سهم گرفتن طالبان در نظام جنگ کشور ما خاتمه پیدا کند و دست مغرضین کشور های پاکستانی و ایرانی و روسی از مداخله در نا امن سازی کشور ما قطع گردد و دیگر پاکستانی دشمن سابقه و ایرانی مدعی دروغین دوست دیرینه بخاطر اهداف شوم شان دست درازی های شان درین کشور قطع گردد .

>>>   چه مشکلی دارد هر..... در حکومتهای ساخت امریکا شریک بوده است. شریک ساختن طالبان در اداره موقت بشرط آنکه صلح بیاید برای مردم افغانستان کمال مطلوب است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است