اگر جنرال دوستم نیاید، فاریاب سقوط می کند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۶    ۱۳۹۷/۶/۲۰ کد خبر: 154515 منبع: پرینت

اعضای شوراى ولايتى و فعالين جامعه مدنى فارياب ميگويند اگر رییس جمهور به جنرال دوستم اجازه سفر در شمال را ندهد و قیصاری رها نگردد، فاریاب سقوط می کند.
به گزارش پژواک، اعضاى جامعه مدنی، شورای ولایتی، دفتر جنبش، فعالین زنان و شورای محاسن سفیدان، طی نشست مطبوعاتی، از بدتر شدن وضعیت امنیتی فاریاب ابراز نگرانی نموده، هُشدار می دهند که اگر رییس جمهور به جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری اجازه سفر در شمال را ندهند و نظام الدین قیصاری رها نگردد، این ولایت به دست مخالفین مسلح سقوط می کند، گلیم حکومت از شمال تا سالنگ ها برچیده می شود.

آنان همچنان از بی توجهی دولت مرکزی و سیاست دوگانه نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان انتقاد کرده، می گویند که جنگ در نقاط مختلف شمال شعله ور است، ٩٠ درصد از اراضی فاریاب از کنترول حکومت بیرون و شهر میمنه در محاصره قرار دارد؛ اما به جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری اجازه سفر داده نمیشود و فرمانده قیصاری را که با برنامه سیاسی دستگیر کردند، رها نمی سازند تا جلو تحرکات مخالفین را گرفته از سقوط نجات دهند.

سید زین الدین عابدی مسوول شبکه نهادهای جامعه مدنی فاریاب می گوید که ٩٠ درصد اراضی فاریاب در اختیار طالبان مسلح است و شهر میمنه مرکز ولایت نیز در آستانه سقوط قرار دارد، رهبری دولت و جامعه جهانی نظاره می کنند تا اینکه مانند غزنی، کندز و فراه فاجعه صورت گیرد.
وى افزود که مردم ٢٠ روز مظاهره کردند تا به سه خواست اساسی که برگشت جنرال دوستم از ترکیه، رهایی نظام الدین قیصاری و تامین امنیت فاریاب بود، دست یابند؛ حکومت به وساطت برخی همکاران بین المللی وعده سپرد که عملی می کند؛ اما رئیس جمهور به تعهداتش عمل نکرد و صرف زمینه برگشت معاون اول را مساعد ساخت.
او علاوه کرد که عملکرد حکومت مشکوک است، فرمانده قیصاری را که همکار نزدیک نیروهای امنیتی بود، بازداشت کرد، شاهراه ها مسدود و ولسوالی در آستانه برگزاری انتخابات یکی پی دیگر سقوط می کند، و اين سوال برانگیز است.

رییس شبکه نهاد های جامعه مدنی فاریاب هشدار داد که اگر حکومت مرکزی به تعهداتش عمل نکند، ده ها هزار تن در جاده ها می ریزند و دست به نافرمانی مدنی می خواهند زد.
عطامحمد فیضی مسئول دفتر ولایتی جنبش در فاریاب گفت که گرفتاری قیصاری انگیزه سیاسی داشت، پس از آن ولسوالی های بلچراغ و غورماچ، شاهراه میمنه – جوزجان، شاهراه میمنه – هرات به طور کامل در اختیار مخالفین مسلح قرار گرفت، تمام قریه جات ٨ ولسوالی به جز ساختمان های دولتی سقوط کرد، یک کندک اردوی ملی بین قیصار تار و مار و بیشتر از یکصد سرباز کشته شدند و اکنون شهر میمنه در محاصره و هر لحظه احتمال سقوط را دارد.
وی نیز هشدار داد که اگر دولت مرکزی به وضعیت فاریاب توجه نکند و دست از فعالیت های مغرضانه بر ندارد، به جاده ها می ریزند تا اینکه به اهداف شان برسند.

محمد سمیع خیرخواه رییس پیشین و عضو کنونی شورای ولایتی گفت که جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری است، با رای مردم انتخاب شده و حضور وی در شمال در تامین امنیت نقش موثر دارد؛ اما رییس جمهور به او اجازه سفر در شمال را نمی دهند.
وى گفت که حلقاتی در بین نظام، بیرون از نظام و کشور وجود دارند که مانع آمدن جنرال دوستم در شمال می شوند و تلاش می کنند ولایات شمالی سقوط نماید.
موصوف از رییس جمهور خواست که باید واضح سازد که چرا مانع سفر دوستم که در امنیت نقش اساسی دارد، می شود؟

داکتر کریمه حامد فاریابی از فعالین زنان گفت که جامعه جهانی که ناظر اوضاع افغانستان است، در قبال این کشور سیاست دوگانه دارد، جلو حرکت مغرضانه رهبران حکومت را نمی گیرد.
وی با نگرانی از وضعیت امنیتی کشور گفت که دولت افغانستان، با امریکا پیمان استراتژیک امضا کرد و مردم خوشبین بودند که پس از آن صلح نسبی برقرار خواهد شد؛ اما بر عکس وضعیت بدتر شد و در چند ماه اخیری که نیروهای خارجی به منظور حمایت از نیروهای افغان و سرکوب مخالفین در شهر میمنه آمدند، به جز یک مرحله از اجراآت شان، در تمام عملیات ها مردم غیر نظامی را هدف قرار دادند؛ در حالیکه قادر به شناسایی مخالفین و کوچکترین زنده جان در زمین هستند.

عبدالقدوس قلیچ رییس شورای محاسن سفیدان فاریاب گفت که دولت مرکزی، قصداً فاریاب را ناامن ساخته است؛ تا انتخابات به گونۀ شفاف برگزار نشود و در صورت دایر شدن انتخابات، افراد منسوب به خود را به پارلمان بکشند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فاریاب
جنرال دوستم
نظرات بینندگان:

>>>   شورای ولایتی فاریاب چقدرمردمان ساده خواب رفته هستند میگویند اگررئیس جمهور قیصاری رارهانکندفاریاب سقوط میکند شماتا هنوز نفهمیدیدکه قیصری رابخاطرچه گرفتارکردند بخاهرکه فایاب سقوط کند

>>>   مردم ازبك راستي كه بسيار كوتاه فكر هستيد، غني و حكومتش خود شان وظيفه دارند كه مناطق شمال را قصداً در اختيار طالب و داعش بگذارند كه نفوذ دوستم ، عطاء محمد ، پنجشيري ها و جمعيت را كم نشان داده و در انتخابات هم خود را اكثريت نشان دهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است