بلخی: ترکیه روند اخراج اجباری پناهجویان را متوقف کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۷    ۱۳۹۷/۶/۲۰ کد خبر: 154554 منبع: پرینت

ترکیه روند اخراج اجباری پناهجویان را متوقف کند.
این سخن را سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین افغانستان که به دعوت وزیر داخله ترکیه در راس یک هیات بلندپایه متشکل از معاون وزارت عدلیه و نمایندگان وزارت‌های خارجه، داخله و کار و اجتماعی به ترکیه سفر کرده است خواستار توقف اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی شد.

براساس بیانیه وزارت مهاجرین، طرفین در این نشست تاکید کردند که مسوولین مربوطه دو کشور بر اساس قوانین بین‌المللی با مدیریت مشترک، باید زمینه مهاجرت قانونمند را فراهم کنند.
در این نشست همچنین تاکید شد که زمینه بازگشت دواطلبانه پناهجویان افغانستانی باید از طریق مشوق‌های موثر و حمایت‌های عملی از آنها توسط سازمان‌های بین‌المللی فراهم شود.

این در حالی است که اشرف غنی رییس جمهور اخیرا در گفتگو با یک نشریه آلمانی با ابراز اینکه «خیابان‌های آلمان از طلا نیست»، انگیزه پناهجویان کشور از سفر به اروپا را اقتصادی دانسته بود که انتقادات زیادی را میان کاربران فضای مجازی در افغانستان و خبرنگاران این کشور داشت.

با این حال، عالمی بلخی در حالی خواستار توقف اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی از ترکیه شد که چندی پیش «آنا شی» پژوهشگر عفو بین‌الملل در امور حقوق پناهجویان و مهاجران اعلام کرده بود که بازگشت پناهجویان افغانستانی از ترکیه داوطلبانه نیست و تنها انتخابی که به پناهجویان افغانستانی داده می‌شود انتخاب بین «اخراج اجباری و بازداشت برای مدت نامعلوم» است.

بسیاری از پناهجویان بازداشت شده در مرز ترکیه نیز می‌گویند که پس از بازداشت نیروهای امنیتی از آنها اثر انگشت گرفته شده است و بدون اینکه مترجمی در اختیار آنها گذاشته شود مجبور به امضای چندین صفحه مدارکی شدند که به زبان ترکی نوشته شده بود.
برخی دیگر از پناهجویان که از اسناد هویتی مناسب برخوردار بودند نیز از عدم دسترسی به خدمات درمانی گله داشتند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بلخی
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   ترکیه کشور اسلامی است همینکه تاحال پناهجویان را در بحر غرق نکرده از شرم وترس کشورهای غیر اسلامی است ورنه مسلمانان به کشتن ودارزدن خیلی علاقه دارند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است