عوامل بالا رفتن دالر در مقابل افغانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۱    ۱۳۹۷/۶/۲۲ کد خبر: 154607 منبع: پرینت

عوامل بالا رفتن دالر در مقابل افغانی قرار ذیل است:
1- بحران فراگیر امنیتی
2- نبود اعتماد و همکاری در رهبری کشور
3- فیصله امروز مجلس نمایندگان بخاطر تجدید نظر در قرارداد امنیتی بین افغانستان و آمریکا که باعث تشویش سرمایه داران گردیده است
4- عدم عرضه به موقع پول از سوی د افغانستان بانک به بازارهای افغانستان بدون تردید. بالا رفتن نرخ دالر بر افزایش بهای مواد خوراکی و دیگر اجناس نیز تاثیر گذاشته بر پریشانی مردم می افزاید.
5- نبود اعتماد ملی بین احزاب و شخصیت های سیاسی و در مجموع عدم رضایت مردم از کارکردهای حکومت
6- وضع تعزیرات اقتصادی امریکا بالای ایران و انتقال دالر از افغانستان به ایران

از صبح روز گذشته که دالر به بالا رفتن آغاز کرده بالای اقتصاد و مارکیت افغانستان تاثیرات منفی انداخته است همین حالا تمام اجناس و اموالی را که از خارج به دالر آورده می شود و به افغانی فروخته می شود نمی تواند همان دالر را پوره کند.

شما می دانید افغانستان از کشورهایی است که صادرات و وارداتش را به دالر انجام می شود و به همین دلیل افزایش بهای دالر همواره بالای اجناس وارداتی تاثیر منفی بجا می گذارد. پیش از این د افغانستان هفته یکبار یک مقدار دالر را بخاطر حفظ توازن پول افغانی در برابر دالر به بازار عرضه می کرد اما گفته می شود که در این اواخر این روند با کندی روبرو شده است.

راه حل:
گرچه این کار موقتی است با آن هم اگر د افغانستان بانک دالر ذخیره دارد هر چه عاجلتر وارد بازار سازد در غیر آن زمانیکه قیمت اجناس به اوج خود برسد باز دوباره پایین آوردن امکان ندارد.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افزایش
نرخ دالر
نظرات بینندگان:

>>>   نه بابا جان، این دلار که هر روز از افغانستان به ایران می‌رود، و صرافان خدا نا ترس در مقابل یه میلیون ده میلیون در می‌آورند و جیب همه والی و جالی پر پول شده و همه میدونن که تحریم های آمریکای با ایران پول ایران ضرب صفر شده و یگانه کشوره تا الان ایران رو از نگاهی مضیقه دلار کمک کرده افغانستان است، از روزیکه ایران تحریم شده هیچ کشوری جز افغانستان کمک دلاری نکرده، به همین منوال پول افغان به سرحد هفتاد و خوردی رسیده.

>>>   فقط قاچاق دالر به ایران!

>>>   مهمترین انهمان بند ششم است دیگرماده ها جری و گمرنگ است
فطرت از امریکا

>>>   این وظیفه والی خاین ولایت هرات است که جلو قاچاق را یگیرد اما بد بختانه وارا هم چیز خور کردند همشهریان شریف هرات
جمشید از بدخشان

>>>   فقط مورد ششم درست است.

>>>   غریبان همگی دست و پای تانرا دراز بکشید و انتظار تغیرات منفی درزندگی تان باشید از یک طرف زمستان با تمام قدرت سردی خود خود نمایی میکنند و ازطرف دگر ریس جمهور از وعده خود کوتاه آمد و از طرف دگر دالر از گلون همگی گرفته و در حال خفه کردن است ای کاش این وطن یک ریس جمهور میداشت که یگان شب مردم عام خود رادر خواب میدید و فردای آن روز نه به خاطر مردم بل به اساس مسوَلیت خود دست به کار میشد مردم بیاید در فیس بوک هایی خود از غنی تقاضای عملی شدن وعده اش را بکنیم که میگفت به دستر خوان های تان نان می آورم اما حالا در دردسترخوان های ما و شما خون میریزاند و قلبش باز برای کسانی که خون ما وشما درا میریزاند تکه تکه میشود نه برای ما وشما که خون فرزندان خود را برای قدرت این میریزانیم

>>>   افغانستان همه اموال مورد ضرورت خود را به دالر می خرد و آنرا به افغانی می فروشد. بناٌ خود دالر ندارد و فروش دالر به بازار از طریق بانک مرکزی مانند آنست که به مریض صعب العلاج تنفسی آکسجن بدهید و برای لحظه یی آنرا زنده نگهدارید این راه اساسی نیست دالر به زودترین فرصت خود را در برابر افغانی به مرز صد افغانی فی دالر می رساند .
در پهلوی این نابسامانی های تجارتی فساد وحشناک در دستگاه حکومت است که یکی از مثال های آن ضایع شده ۲۸۰ ملیون دالر پروژه پروموت است که بانوی اول در راس آن است. و خود می گوید که اغلب این پول ها به معاشات کارمندان خارجی این پروژه به مصرف رسیده عذر بد تر از گناه . پول کمک به زنان افغان اما اخر به جیب دزدان خارجی بنام مشاور و متخصیص ! این افراد ( متخصیصین ) در کشور های خود شان یا متقاعد اند یا بی بیکار و یا افراد که هیچ موسیسه یی برای شان به علت بیکاره گی شان کار نمیدهد اما در افغانستان این افراد آمده با معاشات ۳۰۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ دالری در ماه استخدام می شوند که بسیار عجیب است . قضاوت شود که قسمت بیشتر ۲۸۰ ملیون به این شکل بر باد رفته است اما نتجه مثبت این پروژه صرف استخدام چند زن در پست های بلند دولتی یاد شده که البته این استخدام ها هم سیاسی و پراز فساد است نه شفاف و صادقانه.

>>>   از آسمان افغانستان سنگ ببارد می گویند تقصیر ایران است انگشتتان کج شود می گویید تقصیر ایران است موی سرتان کم شود می گویید تقصیر ایران است شیر بزتان کم شود می گویید تقصیر ایران است اخر ای مردم پس چه چیزی تقصیر شماست که در طول تاریخ همیشه بدبخت بوده اید پس شما در ان مملکت چه می کنید که همیشه یک خارجی مقصر است تقصیر از خود شماست که اختیار اب وخاک خود را ندارید به ایران هر چه می خواهید توهین کنید ما جواب توهین های شما را خواهیم داد روزهای سخت ایران هم می گذرد ما از این روزها زیاد پشت سر گذاشته ایم روزی جواب تمتم اهانت ها وتوهین ها وتهمت های شما را می دهیم
لطفا نشر کن اگر وجدان داری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است