در دانشگاه ها بجای استعداد، قومیت حکمروایی می کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۸    ۱۳۹۷/۶/۲۷ کد خبر: 154725 منبع: پرینت

در جهان معاصر تقریبا در تمام کشورها، دولت ها و بخصوص دانشگاه ها سردرد پشت افراد با استعداد می گردند و حتی دانشگاه ها برای محصلین بااستعداد امتیازهای گوناگون قایل می شوند از جمله تحصیلات رایگان و اگر محصلی بااستعداد اتباع دیگر کشورها باشد با دادن تابعیت تلاش می کنند که آن محصل را نگهدارند.

در سطح دولت ها هم شاید اصطلاح فرار مغزها را شنیده باشید که چگونه دولت ها کوشش می کنند که افراد بااستعداد کشورهای جهان سوم را به بهانه های مختلف جذب نمایند اما در افغانستان متاسفانه بجای اینکه استعدادها را جذب نمایند در سدد استعدادکشی برآمده اند و معیار تحصیل و استعداد را قومی ساخته اند. در دانشگاه های افغانستان بجای استعداد، قومیت حکمروایی می کند.

جالب در این است که در مانع ایجاد کردن از رشد استعداد هزاره ها فرق بین طالب، داعش و دولت وجود ندارد تمام آنها فقط قشر آگاه، دانا و بینایی هزاره ها را هدف گرفته اند اگر یکی در مرکز آموزشی موعود بر دانایی هزاره ها حمله می کند دیگری در کلوپ ورزشی میوند توانایی هزاره ها را هدف می گیرد و سومی هم هزاره هایی که از طریق نتایج امتحان کانکور به دانشگاه ها می روند نشانه می گیرد و محصلین هزاره با چه مشکلات و موانع که مواجه نمی شوند که در هر دانشگاه ده ها قصه و افسانه در این زمینه وجود دارد و نمونه بارز آن برخورد وزارت دفاع با دانشجویان هزاره ها است.

اکنون شما از روی انصاف تصور کنید که اگر تمام همان 57 نفر از طریق وزارت تحصیلات عالی که به طب نظامی معرفی شده اند از قوم محترم پشتون می بود آیا وزارت دفاع می گفت که رفته یک چند نفر محصل هزاره، تاجیک و یا ازبک را هم پیدا نمایید واضح است که نمی گفتند و خوشحال هم می شدند چنانچه تا هنوز هیچ باانصاف و بی انصافی نپرسیده است که چرا هزاره ها در سفارتخانه ها و نمایندگی های خارجی وجود ندارند.

پس عامل عمده اینکه در کشورهای خارجی نام افغانستان مساوی است با وحشت، دهشت، خودترقانی، انتحاری و انفجاری این است که در افغانستان به علم و استعداد کسی ارزش نمی دهند و جلوی رشد علم و استعداد را می گیرند و با کشتن استعدادها و قومی ساختن دانشگاه ها چگونه باید انتظار داشت که این وطن، وطن می شود؟ درحالیکه در تمام کشورهای جهان دانشگاه ها جای رشد، تکامل، بالندگی علم و دانش و محو تبعیض نژادی و قومی است و در افغانستان دانشگاه ها تبدیل گردیده است به وسیله جلوگیری از رشد علم و دانش، کشتن استعدادها و دامن زدن به اختلافات قومی و تبلیغ افراطگرایی واقعا مردم افغانستان راهی دور و درازی را برای مساله شهروندی دارند درصورتیکه دیگر کشورها از حد قومی عبور نموده و به مثابه شهروند زندگی می کنند و پایه های شهروندی شدن هم از دانشگاه ها آغاز می گردد.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دانشگاه افغانستان
محصلان
تبعیض نژادی
مردم هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   خوب معلوم است دگر که در افغانستان این پدیده توسط همین انسان های ....بی روده نهادینه شده که خودش توانایی ندارد و دگران را هم پذیرفته نمیتوانند صرف ارگ را با تمام کوشش و تلاش برای چور و چپاول خود در اختیار خود نگهمیدارد باز خودش که توانایی اش رااز دست داد برای هم نوع خود میسپارد. استعداد هم قوم میخواهد امروز تمام مردم افغانستان به طرف هندوستان بخاطر تداوی میدوند آیا شد که مغز هند را برای پشتون های افغانستان آورد. امکان ندارد اما این ملعون ها خوب میبیند اما باز هم خود را مانند لاشخواران گول میزنندو دیده درایی میکنند به همین لحاظ است که بالای یک کرسی مانند لاشخواران تجمع نموده در سر و صورت یک دگر خود میزنند و میخورند اما باز در حضور مردم خنده کنان حاضر میگردند. اما به لیاقت انسان های عصر نوین حرمت نمیگذارند تا سلسله زنجیر از دست شان خطا نخورد و خدای نخواسته کدام باسواد در کرسی راه پیدا نماید تا تمام فساد های زنجیره یی این ها را برای مردم افغانستان به معرفی بگیرند با تمام اختلافات که در بین خود بالای چور و چپاول دارند باز بخاطر وجه مشترک شان که همین دزدی قتل و غارت اموال عامه است یک دگر خود راپاس میدهد . یک تعهد نا گسیستنی در بین خود دارند و همیشه برای این تعهد ثابت قدم باقی میمانند دزد رهزنرامیستاید رهزن قاچاق بر را میستاید قاچاقبر مافیا را میستاید مافیا خیانت پیشه گانرا میستاید خیانت پیشگان جنایت گران رامیستایند و جنایت پیشگان وطن فروشان رامیستایند همگی شان دست به دست هم میدهند تا زنجیر را سلسله دار نگهدارند راه نجات مردم افغانستان از دست این ها صرف لول تفنگ است راه که این ها برای دگران استفاده میکنند

>>>   بلی اگه قومیت حکمروایی نمیکرد از یک لیسه هزاره ها چرا تمام شاگردان اوشان در یک مرتبه و دریک سال تماماً به پوهنتون کابل کامیاب نمیشدند.
اگر ...را هم بپرسی حیران خواهد ماند.

>>>   تعصب و چتیات!!

>>>   مسائل نظامی را با دانشگاه و استعدادکشی مغالطه میکنید نظام حساسیت ها و توازن های خود را ،خصوصاً در کوتاه مدت، دارد و دانشگاهها هم وقت کشی و گمراهی است و هزاره باید تخصص بیاموزد دنبال کسب تخصص باشد و فعلاً از طریق دانشگاههای خصوصی در تایم شبانه هم دیپلم گرفته میتانه.
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است