مراسم عاشورا پرشورتر از هرسال برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۰    ۱۳۹۷/۶/۳۱ کد خبر: 154815 منبع: پرینت

مراسم عاشورای امسال علیرغم تهدیدات امنیتی و دلهره هایی که وجود داشت پرشورتر از سال های قبل برگزار شد.

اقدامات امنیتی اتخاذ شده مطلوب و اثرگذار بود شاید در سال های اخیر تنها سالی است که در هیچ ولایتی در دهه محرم و روز عاشورا حادثه تروریستی رخ نداد. روی دیگر این مراسم نشانگر رواداری و تحمل پذیری است که در میان شهروندان ما بوجود آمده است.

در ده روز اول محرم من شخصا اکثر نقاط شهر کابل را سر زدم. در تمام شهر نمادهای عزاداری و پرچم های عاشورایی و مذهبی نصب شده بود و موترها با بیرق های مذهبی و شعارهای عاشورایی در سراسر شهر بشدت و تراکم متفاوت در رفت و شد بود در یک کلام شهر عاشورایی بود.

مراسم عزاداری در مراکز نظامی و علمی بدور از هر نوع حادثه و حاشیه برگزار شد و مقامات بالای حکومت شرکت و در ارتباط با فضیلت رخداد عاشورا سخنرانی نمودند در روز دهم هیات رهبری حکومت در مساجد مختلف حضور یافتند و به ایراد سخن پرداختند و از همگرایی و انسجام اجتماعی سخن گفتند و با حضور در بانک های خون، خون دادند.

در تمام ده روز مخصوصا در سه روز آخر رسانه های مختلف برنامه های ویژه ای داشتند و به احترام عاشورا خیلی از برنامه های عادی و روزمره خود را قطع کرده بودند. وضعیت موجود را اگر با سال های نه چندان دور بلکه با زمان حاکمیت طالبان مقایسه نماییم گسست عمیقی رخداده است و شرایط فرهنگی و اجتماعی ما کاملا تفاوت نموده است همچنین با برخی کشورهای دیگری چون پاکستان و عاشورای امثال کشمیر شاید قابل مقایسه نباشد که در آنها عزاداران بشدت مورد لت و کوب قرار گرفته اند.

بر ما است که از این وضعیت به درستی برای همگرایی و ایجاد هویت جمعی و گسترش فرهنگ حسینی بجای نفاق و تفرقه استفاده نماییم. رفتارهای افراطی و تند مزاجانه در عرصه فرهنگی راه بجایی نمی برد همچنانکه سرکوب و حذف نتوانسته است تا هنوز نتیجه دهد متاسفانه هنوز برخی جریان ها به طبلی می کوبند که راه بجایی نمی برند و بجای نشان دادن حادثه انسانی و اخلاقی عاشورا از آن یک چهره کره و دلخراش می سازند که نه با آرمان های امام حسین سازگار است و نه با شرایط فرهنگی و اجتماعی ما.

در یک کلام شرایط ایجاد شده را قدر بنهیم و از آن برای وحدت و همگرایی استفاده نماییم.

امان فصیحی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عاشورا
امنیت مردم
افغانستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است