واقعیت هایی که از آن سخن نمی گوییم
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۳    ۱۳۹۷/۶/۳۱ کد خبر: 154817 منبع: پرینت

واقعیت هایی که از آن سخن نمی گوییم و می خواهیم دیگران نیز به رخ ما نکشند.

تابستان سال 2003 میلادی بود و وزیر خارجه یکی از کشورهای قدرتمند اروپایی به کابل سفر کرده و در هوتل کابل که حالا به اسم سرینا شهرت یافته است اقامت گزیده بود. امنیت خوب بود و نیاز به تدابیر شدید و ایجاد موانع کانکریتی وجود نداشت.

قرار بود یک تیم کوچک از کارمندان امنیت ملی برای مهمان مسیر را باز نمایند و دقیقا هنگامیکه موتر مهمان صبح وقت از هوتل بیرون می شد یک کراچی/گادی پاروکشی را که یک اسب ضعیف کش می کرد به دروازه هوتل نزدیک شد تا به طرف فواره آب و از آن راه به طرف زمین های مکروریان یا شاید یکه توت برود.

کارمندان خواستند این محموله ی بدبو و آبروریز را متوقف سازند ولی از فرط وارخطایی کنترل از دست پاروکش بیرون شد و در چند متری موتر وزیر خارجه که آنهم توقف کرده بود یک گادی پاروی تازه بر روی سرک چپه شد. مهمان همه چیز را به چشم می دید ولی به هرحال او را به جایی که می رفت بردند.

یقین دارم آن روز هر مقامی که از طرف افغانستان با او ملاقات می کرد از غرور و تمدن تاریخی ما برایش قصه می گفت و یا گفته بود در حالیکه ما توانایی مدیریت پاروکشی شهر خود را نداشتیم و حالا نیز نداریم البته کسانیکه در کابل زنده گی کرده اند می دانند که زمین داران کابل پاروی انسانی را به چه شکل از بعضی قسمت های شهر جمع کرده و به زمین های زراعتی در حومه های نزدیک به شهر انتقال می دادند و در عوض صبح وقت گندنه و چیزهای دیگر را به شهر می آورند. این حالت "غیر تمدنی" هنوز ادامه دارد.

چند روز قبل در یک جمع بسیار کوچک راجع به تاریخچه توسعه و انکشاف در افغانستان صحبت می کردم و یکی از یادداشت های خودم را که بیست و چند سال قبل نوشته بودم نقل کردم. آن زمان نوشته بودم که آرزو دارم مردم افغانستان روزی با حیوانات یکجا زندگی نکنند.

پس از گذشت این بیست سال تغییرات زیادی ایجاد شده است اما بخش هایی از مردم افغانستان با حیوانات در یک محوطه حتی در زیر یک سقف زندگی می نمایند خصوصا از طرف زمستان و هزاران انسان دچار سل حیوانی می شوند. من نیز مانند همه ی هموطنانم به تاریخ و غرور ملتم می بالم ولی در عین زمان متوجه هستم که چگونه هنوز پاروی شهر را انتقال می دهیم.

امرالله صالح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مردم افغانستان
حیوانات
نظرات بینندگان:

>>>   اگر دوچیز دیگر راهم واضح سازی :
1- به چی دلیل به به تاریخ و غرور ملت خود می بالی ؟ اگر کسی غرور میداشت ازین همه بد نامی عقی ماندگی خودرا آتش میزد ! کدام تاریخ ؟ همینکه از شرق تا غرب کشوری نیست که برما حکومت نکرده باشد به همین می بالی ؟
از هون ها تا چنگیزی ها تا ازبک ها هندی ها انگریزها عرب ها روس ها پارس ها امریکائی ها چینی ها حتی پاکیتانی ها برما حکومت کرده اند
2 - راستی همان چهار ملیون دالر پول اپراتیفی ریاست امنیت ملی که بعدا توسط خودت به کمپنی خصوصی پنشیروردک تبدیل شد چی کردی ؟

>>>   نباید اسرار امنیت منلی را افشا کنی درغیر آن برایت دوسیه میسازند این موضوع از محرمات است
کشورهای غربی مارا بهتر از خود ما میشناسند مخصوصا امریکائی ها انگریزها فرانسوی ها ،
یک جنرال فرانسوی که مدتی با سپاه فارس همکاری داشته یک تاریخ نوشته بنام ( تاریخ افغان ها )، تو همان تاریخ را یکبار بخوان بعد میدانی آنها چطور ترا می شناسند ! ضرورت این حرف های پوچ و بی معنی غرور !!! غیرت !!! نیست
حتی نانی که می وری از پول گدائی است بازهم از غرور وغیرت حرف میزند !
ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است