انتخاباتی در کار نیست
نه انتخاب اصولی اعضا، نه امکانات گذشته، نه تعهد و تخصص و صداقت نیروی کار، نه حمایت همسایه ها و اروپا و دیگر کشورها به اندازه گذشته، نه جدیت علما و متنفذین و از همه مهمتر، نه امید به شفافیت 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۹    ۱۳۹۷/۷/۱ کد خبر: 154827 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) انتخاب مشاور در امور دشت برچی می تواند نشانه تبلیغات نه برای انتخابات که برای بقای حضور اشرف غنی در قدرت باشد. به این معنی که وی از میان اقشار مختلف، نسل جوان بی تجربه ای که ترس از دست دادن منصب و قدرت را در جوانی بیش از دیگران دارد، را انتخاب می کند و از آنان به عنوان نیروهای قومی جوان و تصیل کرده نام می برد و این دستاویز حضور همه اقوام در ارگ می شود.

از زاویه دیگر، غنی از جمله کسانی است که توانسته است بهترین افراد در رده های مختلف و متفاوت را از تحصیل کرده های آمریکایی که می شود از آنان بنام افغان سود جست، بهتر از هرزمان دیگری استفاده کند و این امر باعث دلگرمی پشت پرده مجلس سنای آمریکا از اشرف غنی شده است. زیرا مجلس سنای آمریکا اجازه دارد تا در هر زمینه ای که احساس شود به صلاح کشورشان نیست، اقدام نموده دستورات لازم را به دولت صادر کند. اما همین مجلس سنا به تمامی مواردی که مستقیما به اشرف غنی ارتباط دارد، ورود نکرده است.
برای مجلس سنای امریکا نه مردم افغانستان اهمیت دارد و نه کشوری که تمامی زیربناهای آن نابود شده و نیمی از مردم آن به گرسنگی مطلق نزدیک شده اند. برای مجلس سنای آمریکا این مهم است که چقدر از کشورهای دیگر عاید مملکت شان می شود. حالا این عاید به نابودی دیگر انسانها بینجامد، اصلا مهم نیست.

مورد بعدی؛ سازمان ملل که در هر مساله ای در کشورهای دیگر ورود می کند و در همین کشور ما در هر موضوعی ابراز نظر می نماید، در مورد جناب اشرف غنی و موضوع سلامت انتخابات ورود نمی کند. زیرا می داند که اگر وارد موضوع شفافیت در انتخابات افغانستان شود باید تا آخر پای کار بایستد و در آخر مانند آبرو ریزی که جان کری در باره ایجاد حکومت وحدت ملی انجام داد و کلا بر انتخابات ریاست جمهوری گذشته خط بطلان کشید، توجیه انتخاباتی بسازد.

دیگر کشورها نیز مانند پاکستان و ایران و روسیه و آلمان و فرانسه و دیگران، در کنار دیوانگی های ترامپ در سیاست های متخذه اخیر، کمتر بخود اجازه ورود به موضوعی بنام انتخابات افغانستان می دهند. زیرا می دانند که تصامیم ترامپ پیرامون آینده افغانستان خطرناک خواهد بود، او یک تاجر است و فقط به غارت افغانستان می اندیشد، نه به برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف در کشوری که فعلا در اشغال آنان است.

پس در این میدان پر پیچ و خم شفافیت انتخابات افغانستان هیچ آینده روشنی متصور نیست و این نامزدان امروزی که فکر می کنند نماینده های آینده خواهند بود، به همین چند قطعه عکسی که از آنان بر در و دیوار شهرها نصب شده و چند روزی زمینه خونمایی شان فراهم آمده است، راضی خواهند بود.
اما بسیاری از نماینده های سابق درک می کنند که انتخابات سالم نبوده و در کشوری بنام افغانستان امروزی انتخابات شفاف معنی واقعی پیدا نمی کند. به همین دلیل کمتر خود را خسته می کنند و منتظر اقدامات آینده آمریکایی ها در امور افغانستان هستند و فعلا مشغول نزدیک شدن به سران قدرت در حکومت به بتوانند در آینده از راه تقلب به مجلس و شوراها راه یابند.

چه اصراری بر برگزاری انتخابات دارید؟
وقتی هیچ تاریخی برای برگزاری انتخابات تضمین نمی شود؛
وقتی هیچ برنامه اصولی و شفافی برای انتخابات سنجیده نشده است؛
وقتی بجای سه میلیون ثبت نام رای واقعی، بیش از ده میلیون ثبت نام رای تقلبی وارد سیستم شده است؛
وقتی هرکسی برای خود و آینده انتخابات فرضیه می دهد، در حالیکه امکانات و نیروی کار کمیسیون را نمی بیند؛
وقتی از بایومتریک کردن انتخابات فقط نامش را شینده اند و هیچ اطلاعی از کارکرد آن ندارند؛
وقتی نمیدانند که زمینه تقلب در سیستم بایومتریک، آسان تر از فرم های کاغذی است؛
وقتی اکثر اعضای کمیسیون از قبل سرسپردگی شان به اشرف غنی و آمریکا تایید شده است،
وقتی...

در انتخابات های گذشته که بسیار سالمتر و شفاف تر از انتخابات امروزی (اگر برگزار شود، که نشود بهتر است) بود، اعضای آن اصولی تر انتخاب شده بودند، امکانات شان بهتر از حال بود، نیروی صادق و کاری در میان اعضای آن بیشتر از حال دیده می شد، مسوولان بر اساس تخصص و ظاهرا تعهد انتخاب شده بودند، تمامی کشورها از جمله اروپا و همسایه ها از آن حمایت می کردند، علما و متنفذین با امیدواری به آن نگریسته مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می کردند و از همه مهمتر اینکه امیدواری به انتخابات سالم و شفاف در چهره شرکت کنندگان موج می زد و همه با شوق و علاقه یکدیگر را در انتخابات تشویق به شرکت می کردند.

اما حال، نه انتخاب اصولی اعضا، نه امکانات گذشته، نه تعهد و تخصص و صداقت نیروی کار، نه حمایت همسایه ها و اروپا و دیگر کشورها به اندازه گذشته، نه جدیت علما و متنفذین و باز از همه مهمتر، نه امید به شفافیت.
با این اوضاع انتخابات برگزار نشود بهتر است!

آمریکایی ها با راه اندازی انتخابات های گذشته در افغانستان، چه گلی بر سر این مردم زدند که با انتخابات مبهم و ناموزون آینده بخواهند این مردم را خوشحال کنند؟ جز اینکه همه ما را به بهانه های مختلف و واهی سرگرم می کنند تا خود در پناه مشغولیت های ذهنی ما کشور ما را خالی کنند و از این سرزمین کشوری بدهکار و بدبخت و فقیر تحویل فرزندان ما در آینده بدهند.

لطفا دقت کنید! فریب بس است. ما انتخابات نمی خواهیم!

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
شفاف
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   ما انتخابات نمیخواهیم!!!!!!!!!!!!!

>>>   زیر اداره و مدیریت اوغان امید به انتخابات شفاف و بدون تقلب و بدون خیانت را نداشته باشید. اوغان به صداقت مردم‌سالاری و عدالت اجتماعی باور ندارد.
کسی که خودش از طریق خیانت تقلب و مداخله خارجی ها بقدرت رسیده باشد چگونه یک شرایط بدون خیانت و تقلب را آماده خواهد کرد، هیچگاهی.

>>>   راستي كه انتخابات در افغانستان ضرورت نيست، نيم بيشتر ملك در تصرف طالب است، و در ظرف چند ماه قسمت هاي زيادتر را اشغال خواهند كرد.
آسانترين راه اعلان امارت اسلامي از طرف غني است.

>>>   چهار تا وحشی بیابانگرد در کوه و دشت و دیگر مناطق دور دست پنهان شده اند میگویند طالب نیم زیاد کشور را گرفته. روزش که رسید مثل ....گم میشوند وقتی اراده حکومت باشد.

>>>   مردم عزیز افغانستان هیچگاه در انتخابات اشتراک نکنید اگر کنید یا نکنید کار دل خودرا میکنند بگزارید که هر ....را که خودشان میآورند بیارند باز یک دزد دیگر را پیدا میکنند که برایشان زیاد ....کند و همه هست بود وطن را در اختیارشان بگزارند .

>>>   انتخابات افغانستان به همان اندازه خندآور است که دولت افغانستان است، آیا میتوان باور کرد که امریکا به ما واقعاً دموکراسی میآورد؟ در خود امریکا دموکراسی واقعی وجود ندارد چی برسد به مستعمره آن افغانستان. هر کی که از خود امریکایی ها امریکایی تر باشد ، پست و بیوجدان باشد ، به خاطر پول از هیچ کاری دریغ نکند ، خلاصه صد در صد غلام حلقه به گوش امریکا باشد در افغانستان به مقامهای بالا راه مییابد و گرنه یا به انزوا کشانده میشود و یا تاپه تروریست یا مخالف دولت به پیشانیش زده او را میکشد. امریکا ابر قدرت دنیا است هر چی که او میخواهد همون میشود نه کودتایٔی علاج کار است و نه چیزی دیگری. این رهبران هم از ترس جان خود مجبور اند به هر دول که امریکا بزند برقصند .
وای بر حال مردم مظلوم و بیدفاع افغانستان.

>>>   دیکتاتور و حاکمانی که آزادی و حق حاکمیت ملت و انتخابات آزاد( دموکراسی) را از مردم گرفته و یا سلب و نقض کرده و حاکمیت مردم را غصب می کنند، خود پیشاپیش مادر و هم مادر بزرگ و پدر و پدر بزرگ جنگ و دشمنی با داخل و خارج هستند و باید سرنگون شوند و بروند.

>>>   کودتا!
این بمعنی کشت در دشت خشک است!
هرکه کودتا کند کشمش جورش می کنیم! همین دولت موجود فابل حمایت است!

>>>   Amirzada II
"ائتلاف نجات" امروز رنگ بدل کرد

"ائتلاف نجات" که تقریبا یک سال پیش در خانه جنرال دوستم در انقره برای نجات دوستم شکل گرفته بود، امروز در کابل رنگ بدل کرد و به "ائتلاف ملی بزرگ" تبدیل شد.
چگونه ائتلاف مذکور یک چشم زدنی بعد از بازگشت جنرال دوستم به "ملی و بزرگ" تبدیل شد؟
سازماندهندگان این ائتلاف به سه دلیل خود را " ملی و بزرگ" می دانند: نخست اینکه جنرال دوستم نجات یافته است و دیگر بحث نجات مطرح نیست؛
دوم اینکه چند نفر شخصیت نیمچه معروف پشتون تبار بحیث مار آستین در آن حضور دارند تا ائتلاف رنگ ملی بخود بگیرد.
سوم این که در پشت ائتلاف شبح "سلطان بزرگ فساد"، پدر طالبانیزم و فاشیزم، حامد کرزی بحیث" ذعیم ملی!" قرار دارد و ائتلاف مذکور را بدور انگشتانش می چرخاند.

دو توصیه از این قلم به بزرگان ائتلاف:
۱) با بزرگ نمایی های کاذب هرگز بزرگ و ملی نخواهید شد، بلکه باور به افکار بزرگ و گام های استوار بزرگ و ملی خواهید شد.
۲) با سلطان فساد و مار های آستین هرگز به منزل مقصود نخواهید رسید.

>>>   محمد اکرام اندیشمند
اشرف غني در جلسه كابينه خود را بصورت غير مستقيم تا سال 2024 رييس جمهور اعلان كرد.
او در جلسه كابينه كه ديروز سوم اسد(١٣٩٨) تحت رياست خودش داير شد از محمد همايون قيومي سر پرست وزارت ماليه ابراز سپاس كرد. وي سپس بلافاصله ابراز اميد واري كرد كه با مديريت و پشت كار قيومي، منابع عايداتي كشور دقيق مديريت گردد تا ما بتوانيم تا سال 2024 راه رسيدن به خود كفايي را طي كنيم.

>>>   Hanifi
بدون شک اشرف غنی در انتخابات پیش رو برنده است.
البته برنده بودن به مفهوم این نیست که مردم به این مرتد روانی رای بدهد، برعکس در این نوبت انتخابات از رئیس کمیسون انتخابات شروع تا رییس دارالانشا کمیسون همه همچو خود اشرف غنی انسان های مریض و فاشیست استند خواهی نخواهی در فکر برگذاری کدام انتخابات شفاف عاری از تقلب نیستند و انتخابات را خواهی نخواهی با جعل و تقلب و شادی بازی به نفع اشرف غنی رقم خواهند زد.
اشرف غنی بنا بر اعتمادی که بر کارکنان کمیسون انتخابات و مدیریت جعلکاری و تقلب آنها دارد حق دارد چنین ابراز نظر کند و خود را رئیس جمهور کشور تا سال ۲۰۲۴ بداند.

>>>   Najib Salam
اين جمع شكمبو و بى هدف در اين هفده سال در قدرت بودند ، از اينها بپرسيد در اين هفده سال چه كارى به نفع مردم و كشور كرديد كه اكنون باز هياهوى دروغين به راه انداخته ايد ، اگر شما شرم نداريد ، بايد مردم شرم كنند كه بر شما اعتماد كنند . براى من در جمع اين مرده هاى زنده يك تن را نشان دهيد كه جز اين حكومت و اين قدرت نبوده باشد و مزدورى نظام فاشيستى را نكرده باشد . تك تك اينها ، معامله گر ، درذ سرمايه هاى بيت المال ، زر اندوز ، عاشق ماموريت به فاشيزم و دروغگويان بى همتا اند،اينها براى قدرت حكومتى و حفظ سرمايه هاى شان تن به هر ذلتى داده اند و در آينده هم چنين خواهد بود.

>>>   Hai Khurasani
فرش قرمز ائتلاف برای ورود پدرسالار ملی و معنوی مافیا( حامدکرزی).
و اما چند نکته :
یکم
ائتلاف رسماً اعلام نمود که تا حالا خطوط اساسی ندارد و به عبارت دیگر فاقد دیدگاه و طرح راهبردی است.
دو
این ائتلاف موفق به انتخاب رهبر نشده است و لهذا شکاف و دیدگاه فکری اش فوق العاده عمیق است.
سه
هنوز با محفل پغمان و استاد سیاف به نتیجه نرسیده اند و مذاکرات ادامه دارد.
چهار
از پدرسالار و رهبر معنوی مافیا( حامدکرزی) دراین ائتلاف به عنوان شخصیت ملی نام برده شد.
نتیجه کلی
این ائتلاف به راهکاری تأکید می نماید که عملاً تا دوسال آینده نه ممکن است و نه عملی، برنامه بایومتریک با توجه به شرایط و وضعیت کشور در این مدت باقی مانده امری ناممکن است.
پس اینها چه می خواهند؟
طرح این جمع که امروز جرئت بیان شفاف و روشن آنرا نداشتند( هرچند به اشاره گفتند) همان طرح دولت موقت به زعامت حامدکرزی و تحریم انتخابات پارلمانی می باشد یعنی تکرار تاریخ .
اما انتقاد اساسی و کلیدی براین جمع که شعار دموکراسی می دهند این نکته است ،که اگر واقعاً خواستار تفکر دموکراتیک در کشور هستید ،پس چرا شرافتمندانه استعفا نمی کنید تا استراتیژی تان روشن و شفاف باشد و مردم هم بتوانند به درستی و صداقت شعار ها اعتماد نمایند؟

>>>   امید است که در انتخابات چنین حالتی پیش نیاید ورنه بی اتفاقی و سراسیمگی همه افغانستان را در بر خواهد گرفت ،گرچه اثار تخطیها روزبروز در دستگاه کمیسون انتخابات رونما میگردد و دولت ع وغ به شکلی از اشکال کوشش میکنند این انتخابات را هم به چالش بکشاند ،امید است از این حرامخوری دوری بجوید و سراسمگی انتخابات را بگزارند به شکلی حلال اش صورت گیرد
عبدالله ریحان

>>>   Badry
ائتلاف جدید التشکیل در کابل ، اتحادیه احزاب سیاسی جنبش ، جمعیت ، وحدت و چند گروه بی اصل و نسب اواغنه است ،برای گرفتن قدرت در دولت آینده اوغانستان . این اشخاص نماینده شهروندان اوغانستان نبودند و نیستند و نباید از نام اقوام در جایی گپ بزنند.

>>>   یل سامانی
تا زمانی که در ساختار نظام سیاسی وتغییر در قانون اساسی کشور مبنی بر جایگاه دیگر اقوام روشن نشود مشکل افغانستان قرن ها باقی خواهد ماند...اگر مشارکت است باید ریاست جمهوری بین پشتون وتاجیک شکل نوبتی باشد نه انحصاری وتک قومی.
1

>>>   Farid
" ائتلاف بزرگ ملی " اگر نتواند تداوم حاکمیت قبیله محورِ " تیم تداوم " را متوقف بسازد و نتواند به پرسش های مهم امروز پاسخ دهد به پشیزی نمی ارزد . امروز مردم به آزادی واقعی ، به دموکراسی پاک و به امنیت نیاز دارند و دولت در کنش خویش ضامن امنیت نیست . امروز مردم می خواهند از فقر رهایی یابند اما دولت هیچ برنامه ی برای مبارزه با فقر ندارد . اعتیاد به مواد مخدر جان جوانان مارا می گیرد اما دولت برنامه ی مبارزه با بذر، قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر ندارد . جوانان به کار نیاز دارند اما دولت و سکان داران اقتصاد کشور حدِ اقل برنامه ی اشتغال برای فارغان دانشگاه های وطن ندارند . زنان مانند گذشته زیر ستم اند . به زن ، جوان و کودک باید فکر کرد و برای آنها زمینه های زندگی مطلوب و رشد و شگوافایی را آماده ساخت .

>>>   وای بر حال مردم مظلوم و بیدفاع افغانستان.

>>>   Salam
در انتخابات آينده پشتون ها با مهارت همه را تحت كنترول دارند . غلجايى ها به رهبرى غنى و اتمر و حكمتيار و درانى ها به رهبرى كرزى ، ائنلاف نجات كه از سوى پشتون ها مهار شد و كرزى با مهارت آنرا به ائتلاف بزرگ ملى تغيير داد ، چهره هاى ناسيوناليست و پشتونيست چون احدى در محور اين ائتلاف قرار دارند و اجازه نخواهند داد تا محوريت تاجيك ها ، ازبيك ها و هزاره ها شكل گيرد ، عده يى كودن كه از تاريخ نمى آموزند فكر مى كنند كرزى ، احدى و....رهبرى ايشان را مى پذيرند . پشتون كه به اقتدار پشتون باور نداشته باشد وحاضر شود اقتدار غير پشتون را بيپذيرد تا اكنون وجود ندارد . پشتون ها باهمان تفكر برادر بزرگ روى ديگران دست مى كشند .

>>>   در حاليكه هشتاد درصد كشور غير پشتون است ولي دولت فاشيستي غني دو موقف مهم كميسون انتخابات را به خاطر يك تقلب بزرگ به نفع خوبش آماده كرده و دوكزينه مهم را در اين كميسون از قبايل پشتون انتصاب كرده ، اگر اين ريس جمهور متقلب كه خود به تقلب اجبارآ زعيم كشور شده است در سدد مهندسي تقلب كسترده از قبل ساخته و بافته
نيست چرا اين دو جايگاهي مهم كه نقش تعين كننده را دارا مي باشد به قبيله خويش واگذار كرده
به همگان معلوم است دو پست در كميسون انتخابات خيلي مهم و حياتي است
١-ريس كميسون انتخابات
٢- ريس دبير خانه و يا دارالانشا
بايد يكي از اين موقف ها متعلق به اقوام غير پشتون به ويژه برادران تاجيك ميبود
و ديگر موقف هايش هيچ مهم نيست و نقش سمبوليك را دارد .
سجادي

>>>   Mansoor Badry
دقیق پیش بینی می توان کرد که ائتلاف تازه جور شده هنگام انتخاب رهبری از هم می پاشد . اگر در رهبری این ائتلاف اوغانی مقرر نگردد ، متباقی اواغنه به گلبدین خواهند پیوست !

>>>   وشه چین
چیزی که " افغان ها " از آن ترس زیادی دارند سرشماری جمعیت این کشور است . فکر نکنید رهبران افغان ها نمی دانند، به خوبی میدانند که اقلیت اند .

>>>   وقتی دولتمردان افغانی مردم و مملکت داری بلد نیستند و یا نمی تواننند کشور اداره کنند، آنوقت یکی دیگر می آید و اداره می کند. یکی ابلهی ریگ در کفش داشت *** چو درمانده شد دست بر سر گذاشت
دلال بازی و رانت خواری و دزدی و اختلاس که نشد مملکت داری و یا اقتصاد. کسی که اقتصاد را مال خر تعریف می کند، عکس العمل و پاسخ اقتصاد و ورشکستگی را نیز باید هضم و تحمل کند. اقتصادی که روی استبداد و شرع اسلام و سانسور و شکنجه و اعدام و جنگ افروزی و آدمکشی باشد، بهتر از اقتصاد ما نمی شود. یعنی از مکافات عمل غافل مشو*** گندم از گندم بروید جو ز جو.

>>>   اشرف غنی نزد مردم عام منفور ، تشنه قدرت وقومگرا نیست صرف نزد دزدان وآدمکشان منفوراست همچنان تشنه قدرت کسانی است که چوکی ریاست جموری را بیرون ازمرز مملکت مسافرمیساختند
ازطرف دیگردرافغانستان تنها دوستم وعطا نیست کسانی دیگری هم نیز وجود دارد

>>>   نتیجه انتخابات از همی حاله معلوم اس !

>>>   با ثبت تذکره های تقلبی هیچ وقت نمی توان انتخابات را قانونی و شفاف گفت این بار تقلب و بی حیاحی در انتخابات واضح و آشکار است با این تذکره های کهنه که از هزاران تقلب بر خودار است شما میدانید که نیم از پشتون های پا کستان هم شناختی کارت پاکستانی دارند و هم تذکره افغانی . هر چه به فایده شان بود همان طرف میروند و رای میدهند زیرا در دولت حمایت گر دارند .مثل که پایه برق را ماین گزاری میکنند و هنوز هم دولت حمایت میکند . در حالیکه باشندگان همان قریه مقصر هستند که در بین شان طالب تغذیه میشود تجهیز میشود و کمک میشود

>>>   فقط آنعده افغانها بنام "انتخابات"، آنهم انتخابات "شفاف" ، دهل زده میروند که یا وابسته به امریکا هستند، یا هنوز از خوردن خون مردم سیر نشده اند، یا مانند گلبدین برای خوردن پوست و استخوان مردم تازه نفس اند و یا انهایی که صاف و ساده احمق اند!!!

>>>   صیاد صاحب را بگویید که محافظ خود باشند که کدام .....در شکم پندیده اش با چاقو نزند که خدا نخواسته نصف کابل را چتلی نگیرد!!!

>>>   امر اشرف غنی صاحب بالای مامورین دولتی که با فامیل شان به حوزه های ثبت نام بروند نه حقوقی و منطقی است ونه عملی .اول اینکه در یک خانواده در صورتیکه
زوجین حیات باشند صرف دو رای است بقیه که زیرسن اند حق رای دادن ندارند
آولاد که به سن قانونی رسیده انها اختیار خود را دارند و مجبور کردن آنها به
معنی اینست که رییس حمهور حق استعمال زور را برای رای دادن در خانواده
و بیرون ازان به رسمیت می شناسد و این به مسوولیت وجدانی و اجتماعی او تمام می شود. زوجین هم هر واحد اختیار رای خود را دارند .
۲- این از حقوق اساسی شهروندی است که رای دادن آزاد است و قانون اساسی هم در ماده ۸۳ آنرا ( آزاد ،عمومی ،سری و مستقیم ) خوانده
مگر آقای رییس صاحب جمهور از قانون بی خبر است ‌؟ خدا نکند .
م.ش . فروغ

>>>   نهادینه شدن فرهنگ انتخاباتی و بر گزیده شدن انسانهای لایق و شایسه و خدا محور و نگاه به رای به عنوان امانت و قبولی و باور شخص منختب به آراء مردم به حیث امانت که بار مسولیت شخص منتخب را سنگین تر می کند و...، اینها فاکتورهای است که نیاز به همکاری و فعالیت رسانه ها و مبلغین و متنفذین قوم دارد.
با رعایت موارد بالا و تحقق روش انتخاب درست نتیحه شان سری کار آمدن انسان های درست و فهیم و به درد و شرایط کشور آشنا. آن وقت است که کشور به سمت امنیت و آرامش و...، حرکت خواهد کرد. مرد شاهد افغانستان آباد، آزاد خواهند بود.
به امید آن روز.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است