گره کور معضل سیاسی پیچیده افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۹    ۱۳۹۷/۷/۲ کد خبر: 154857 منبع: پرینت

گزارشات مشعر است که میان امریکا و سازمان ملل و طالبان مذاکرات مستقیم صورت گرفته است. هرچند جزییات مذاکرات پوشیده باقی مانده است. اما طالبان می گویند که آنها خواهان آزادی بدون قید و شرط اسیران طالب از زندان هستند. البته، امریکا در پی آن است تا بادادن امتیازات به طالبان آنها را از پاکستان و روسیه و ایران دور سازند و راه مذاکرات مستقیم طالبان با حکومت افغانستان را باز نمایند.

طالبان حکومت افغانستان را دست نشانده امریکا تعریف می کنند و ملایان طالبانی و ملایان پاکستانی فتوای جهاد علیه دولت و مردم افغانستان صادر کرده اند. میدان جنگ افغانستان که در آن نیروهای دولتی و پولیس افغانستان با طالبان و داعشیان و لشکرهای حقانی می جنگند، صحنه ی نبردهایی خونین است که پیوسته دست به دست می شود. نه نیروهای دولتی و نه طالبان قادر هستند که میدان جنگ افغانستان را فتح کنند. طالبان در حمله بزرگ به ولایت غزنی سعی کردند که آن ولایت را فتح کنند ولی پس از مدتی درحمله ی متقابل نیروهایی دولتی دوباره از شهر غزنی عقب نشینی نمودند.

جنگ داخلی افغانستان که در آن قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه ای نقش بازی می کنند پیچیده و چند لایه است. به همین سبب راه حل جنگ افغانستان و بازگشت صلح و امنیت در کشور بسیار پیچیده است.

از اگست 2008، که کرزی با شعار صلح و آشتی با طالبان وارد میدان شد تا امروزه هیچ دستاوردی مثبت بدست نیامده است. حملات طالبان در کشتار مردم افغانستان تشدید یافته است. اوضاع امنیتی کشور خراب تر گردیده. داعشیان در شرق و جنوب غرب و شمال غرب افغانستان سنگرهای دارند و دست به حملات خونین می زنند. مسوولیت حملات علیه هزاره ها در غرب کابل و همچنین مسوولیت حملات به ولسوالی های ننگرها را داعشیان به عهده گرفته اند.

دولت قادر به تامین امنیت شهروندان افغانستان نیست. امریکا و ناتو، که پس از سقوط طالبان یک جنگ زرگری را برای توجیه حضور در افغانستان با طالبان براه انداختند، اکنون در اوضاع و احوال و شرایط تغییر کرده جنگ دو قطبی افغانستان، در میدان جنگ فرسایشی پُرمصرف در جنوب آسیا گیر کرده اند که نه طالبان را مهار کرده می توانند و نه پاکستان را که بسوی چین و روسیه کشیده شده است و نه قادر به مهارکردن مخالفت اپوزیسیون در داخل افغانستان هستند.

دولت اشرف غنی نه تنها با طالبان درگیر است بلکه با مخالفت احزاب سیاسی که در ایتلاف ملی برای نجات افغانستان وارد دور جدید مبارزات سیاسی شده اند دست و پنجه نرم می کند. ایتلاف ملی با شعار حکومت موقتی و بستن دفاتر کمیسیون هایی انتخابات، در پی تشدید فشارهایی چند جانبه بر ارگ هستند تا غنی و عبدالله نتوانند به اهداف سیاسی برسند.

امریکا و سازمان ملل در پی آن هستند که انتخابات برگزار شود و طالبان در قدرت سیاسی سهم بگیرند و در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی شرکت کنند. پاکستان که در عقب ماشین جنگی طالبان در حرکت است، در اوضاع و احوال سیاسی گیر کرده است که تا امریکا و ناتو در افغانستان است در روکش سیاسی طالبان به هیچ یک از اهداف اش در افغانستان نخواهد رسید. تشدید مخالفت با امریکا نیز به نفع پاکستان نیست.

قضیه سیاسی پیچیده افغانستان راه حل نظامی ندارد. راه حل سیاسی قضیه افغانستان نیز کار آسان نیست. ایتلاف ملی با همه قدرت نمایی ها در تظاهرات که در نزدیک میدان هوایی بین المللی کابل براه انداخته شد جمعیت کمرنگ حدود چهارصد نفر حضور بهم رسانده بودند که نشان دهنده آن است که قسمی ناسازگاری در درون ایتلاف ملی خانه دارد.

ارگ و کاخ سپیدار و نیروهایی که حول حکومت در گردش هستند از حمایت امریکا و غرب برخوردار هستند. امریکا برای کنترول سیاسی اوضاع افغانستان در پی آن است که کرسی ریاست جمهوری در انحصار مهره اعتمادی باشد تا در دور جدید بازی ها بتواند اهداف اش را پیش ببرد. اکثر رهبران سیاسی اپوزیسیون با سفارت های کشورهای خارجی به شمول امریکا تاردوانی هایی دارند. هرچند مخالفت علیه ارگ روز بروز تشدید می گردد. اما قدرت سیاسی پول و این که امریکا و غرب روی کدام چهره مورد اعنماد در انتخابات 1398 سرمایه گذاری می کنند، اوضاع سیاسی کشورمان را به آن مسیر هدایت می کند.

گره کور معضل سیاسی پیچیده افغانستان به آسانی باز نخواهد شد. هریک از کشورهایی ذیدخل در جنگ افغانستان اهداف سیاسی خود را دارند تا منافع شان حفظ گردد. برخورد منافع میان قدرت ها در افغانستان، خواهی نخواهی بر جریانات سیاسی در داخل کشور اثر می گذارد. عامل خارجی قضیه سیاسی افغانستان اوضاع را چنان متشنج و پیچیده کرده است که به جنگ دامن می زند. ریختن خون مردم افغانستان برای قدرتمندان داخل بازی ها، هیچ اهمیت و ارژش ندارد. صلح و آشتی و پایان دادن به جنگ و خون ریزی در افغانستان شعار است که روی یخ نوشته و در آفتاب گذاشته می شود. این مردم درد دیده و به لب جان رسیده افغانستان است که با شکم نیم گرسنه و صدها مشکلات مالی و روحی باید تاوان جنگ های تحمیلی را بدهند و کوله بار زندگانی غمناک شان را به دوش حمل کنند و در جاده ها کشته شو ند.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معضل افغانستان
صدیقی
نظرات بینندگان:

>>>   دوام جنگ ویران گر افغانستان بیشتر تقویه کنند گان خارجی دارند که مثل روز روشن به همگان مردم شریف ومومن افغانستان واضح ومعلوم هستند.الحمدلله درین اواخر صدای صلح واشتی ملی بیشتر ازطریق رسانه ها و اخبار معتبر درداخل و خارج افغانستان زمزمه های شنیده میشود شاید فال نیک برای امنیت وصلح دائمی درافغانستان جنگ زده باشد.فعالیت محترم زلمی خلیلزاد درین راستا و ملاقات طالبان با آمریکای ها در خارج از افغانستان نوید برای صلح درافغانستان جنگزده میباشد.پایان هر جنگ کوتاه مدت و دراز مدت صلح واشتی ملی درحامعه میباشد.به پیش به سوی صلح واشتی ملی دائمی در افغانستان جنگ زده وویران شده،مرگ و نابود باد دشمنان رنگارنگ افغانستان .پاینده باد افعانستان دوست داشتنی درقلب آسیا. ومن الله التوفیق.والسلام علی عبادالله الصالحین.
الحاج ا نجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است