هزاره ها و بی زبانی تاریخی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۸    ۱۳۹۷/۷/۳ کد خبر: 154869 منبع: پرینت

در رخنامه ای یاسین رسولی خواندم، که ایشان به تازگی در شبکه ی بی بی سی، مشغول به کار شده است. این امر در نفس خودش کار خوب و سود مند است، زیرا از این چشم انداز می توان کارهای را به نفع مردم از وی انتظار داشت.

من بارها با دوستانم گفته ام که مردم ما هنوز هم خیلی بی زبان و بی بلندگو و بی رسانه اند، و هیچ مشکلی از مشکلات و مساله ی از مساییل این مردم، انعکاس خبری پیدا نمی کند و ما اسیر بی زبانی خود هستیم.

شبکه های خبری و اطلاع رسانی غربی، که برای افغانستان برنامه می سازند، و اخبار پخش می کنند، همیشه در انحصار افرادی از یک کتله ای جامعه افغانستان بوده اند. و این افغان های محترم بد تر از سران طایفه و قبیله، به مساییل داخلی افغانستان نگاه می کنند، و بد تر از هر سانسور چی و فتلر گر توتالیتر، حوادیث و وقایع مرتبط با جامعه و مردم هزاره را سانسور و فلتر می کنند و حتی از دروغ سازی و شایعه پراکنی به ضرر مردم هزاره شرم و ابا ندارند.

استخدام تازه رسولی شاید آغاز خوبی شود، برای اطلاع رسانی و خبر گزاری از جامعه هزاره، جامعه که سالها در تحریم خبری شبکه های همچون شبکه ی قدرتمند بی بی سی و آزادی بوده است. و هیچ خبر و گزارش دقیق و منصفانه از این جامعه انعکاس درست و واقعی نیافته و هیچ توجهی به این مردم نشده است.

منظور البته این نیست، که رسولی همچون دیگر خبر رسانان و تحلیل گران بی بی سی، به تحریم بخش، یا بخش های دیگری از جامعه افغانستان بپردازد، بلکه انتظار این است که خبر گزاری و پخش برنامه های بی بی سی با استخدام افراد نو وارد، معتدل و حرفه ی شود و دیوار ضخیم انحصار فرو بپاشد.

هزاره ها تاحال بی زبان ترین مردم دنیا بوده اند، شاید به همین دلیل نسل کشی عبدالرحمان و قتل عام های طالبان و حتی فاجعه های انسانی چند سال پسین، هیچگاه بازتاب در خور جهانی نیافته، و کسی از این فجایع در بیرون ازکشور و حتی در داخل کشور اطلاع درست و دقیق ندارد.

از نسل کشی( امیر آهنین) در بیرون از افغانستان جز دولت استعمارگر انگلیس که همکار و حامی این امیر بود، هیچ دولت و نهاد بین المللی خبر و گزارش متناظر با واقع ندارد، دست کم در هیچ سند و مکتوب بین المللی از این فاجعه یاد نشده است.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مظفری
هزاره ها
نظرات بینندگان:

>>>   باز مظلوم نمائی شروع شد. شما ها به هیچ چیز قناعت نمی کنید. این حرص سیرنشدنی را از کدام کسی آموخته اید.

>>>   کسی به گفه شما قتل عام کرد وکسانی دیگری درسرهای مردم میخ کوبید ورقص مرده تماشا کرد کسی چوروچپاول کرد ما مردم بیچاره ازکدامش بنالیم وبه کی شکایت کنیم بجز صبر به دربارالله
برادرهرکسیکه چند روز قدرت پیدا کرده به هیچ کرامت انسانی احترام نکرده است
تمام مردم شریف ما شاهد این مدعا است

>>>   هزاره ها مردم مومن وزحمت کش هستند که در جهاد مقدس و خدمت گذاری در افغانستان مثل اقوام برادر دیگر افغانستان نقش عمده ومهم انجام داده است.گرچه مردم صادق وزحمت کش هزاره درطول تاریخ بی زبان نبوده وتاحال هم در تمامی آثار مورخین به عنوان قوم زحمت کش و صادق معرفی شده اند.هزاره ها مردان باشخصیت هم از زمان های قدیم داشته اند که رابطه شان بین دولت و ملت بوده اند.مردم معارف پرور و علم دوست هستند که فعلا درمکاتب دولتی وخصوصی بع درس و تعلیم مصروف هستند.متاسفانه بعضی افراد بی عقل واجیر بیگانه درداخل و خارج هزاره های مظلوم وبی گناه را به شهادت می رسانند.خداوند متعال انتقام این بی گناهان ومطلومین که هزاره را ازین آدم کشان کثیف و مزدور بیگانه بیگیرند.انشالله وتعالی.
الحاج انجنیر ع.ناصری ازآسترالیا

>>>   هزاره یک اقلیت مذهبی بوده و تجربه کمتری در سیاست و حتی اجتماع افغانستان دارد که بعضاً از بدنبال کاپی کردن از ایران بوده که هنوز هم بیشتر احزاب و روشنفکران شان بدنبال حمایت از ایرانی هستند که هزاره ها را فقط در حد بدترین سوءاستفاده ها و منافقت های خودش میخواهد و بس.
در این اواخر هم هزاره ها بخاطر نفاق اندازی بیرونی ها متآثر شده وگرنه همیشه در دولت و اداره افغانستان سهم داشته و حتی تمام گلایه ها و اطلاع رسانی خود را بطور مجازی و واقعی در سطح جهانی انجام داده و به این نتیجه رسیده که منحیث یکی از اقلیتهای افغانستان ، باید خود را بیشتر با سیاست و اجتماع افغانستان آینده عیار بسازند و بدنبال سیاستهای داخلی باشند و در اجتماع خود را بحیث قومی علم دوست و فعال کشور و دولت معرفی کنند.
وقتی افغانستان عقب مانده ، بی ثبات و متفرق باشد هزاره اقلیت مذهبی و فقیر چطور با اطلاع رسانی و داد و فریاد آرام خواهند خواهند بود؟
اس پ هزاره

>>>   جهان ازمیخکوبی هزاره رقص مرده زایمان زن زنده پوست کردن انسانها چور قتل وغارت دارانهیا عامه وهزار جنایت دیګریکه که توسط هزاره صورت ګرفته اطلاع نه دارد که باید خبر شود که نسل ......جنایات بزرګ را د ر حق مردم افغانستان کرده است دیګر هیچ

>>>   این وطن از دست هزاره های بازمانده گان چنگیز واوغو های کوچی رمه چران کوه سلیمانی وتعدادی از تاجک های فاسدخراب شده ورنه از اروپا هم پیشرفته تر می شد.
علی از هالند

>>>   زنده باد هزاره هاي پوچق وچشم بادامي هاي افغانستان در طول تاريخ قهرمان بوده وخواهم !!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است